Inlägg från: catjos |Visa alla inlägg
  • catjos

    vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?

    Hej!! Är gravid i v 13 och igår gjorde vi kub testet. Skulle inte alla göra detta från början men hade bokat in ett tidigt ul förra veckan bara för att få se vårat pyre och då upptäckte barnmorskan att nackspalten va för bred (3,5 mm)... Igår gjorde vi alltså ett nytt ul och innan har jag tagit prover. Vi hamna inom högrisk med siffrorna 1 av 18 på down syndrom och 1 av 299 på de andra två, trisomi 18 och 13.... Vi blev ju helt ställda då vi som sagt inte tänkt göra något kub test. Jag är 25 år och vi har en frisk dotter sen innan på snart två år.
    Nu är vi ju dock i denna situationen och inom några dagar ska vi gå vidare med moderkaksprov. Är såklart oroliga för risken för missfall som det för med sig men vi vill ju veta om vår bebis är frisk eller inte.

    Nu till min fråga finns det någon här som har fått friska barn trots bred nackspalt eller har det inneburit down syndrom eller hjärtfel för någon av er?

  • Svar på tråden vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?
  • catjos
    mialoten skrev 2015-09-17 07:40:42 följande:

    Hej!
    Jag har den erfarenheten. Men den slutade tyvärr med abort. Vår lilla tjej hade trisomi 18. Vi hoppades att moderkaksprovet skulle visa hjärtfel och inte trisomi. Men någonstans inom oss så insåg vi att detta barn inte skulle födas friskt oavsett resultat.
    Så jag håller tummarna för att ni inte får gå igenom samma sak som oss. 
    Kram


    Va tråkigt att det slutade så olyckligt för er :( hemskt ledsen!! Får jag fråga om det va proverna eller nackspalten som gjorde att ni gick vidare? Eller slog det ut på båda två?
    Ja vi håller tummarna! Tack!
  • catjos
    Trippelmamma76 skrev 2015-09-17 07:46:46 följande:

    Visst är en på 18 högt, men det är ju fortfarande mycket större chans att babyn är frisk än inte, eller hur? Du får tänka så tills du vet tycker jag. 17 av 18 hade ju varit fantastiska chanser om det gällde ett lotteri tex... Håller tummarna för er!


    Aboslut är det större chans att det är friskt än sjukt! Så försöker jag tänka med :) däremot kan jag inte låta bli att undra om bebisen isåfall (om den inte har något kromosomfel) istället kommer att vara hjärtsjuk... Men det är ju isåfall förhoppningsvis behandlingsbart! Det är många tankar som snurrar. Väntar telefonsamtal från sjukhuset där jag ska få en tid snarast, hoppas dom ringer snart!
  • catjos
    mialoten skrev 2015-09-17 15:08:45 följande:

    Hej!
    Det är klart du får fråga. Ultraljudet visade en för bred nackspalt. Samt att proverna visade höjd risk också.
    Så vi fick en tid för moderkaksprov ganska så omgående. 
    Svaret tog ca 1½ vecka. Och bekräftade vad vi trodde men vi trodde inte det skulle vara så allvarligt. //Mia


    Tack för svar! Fy vilket chockbesked det måste varit för er! Gjorde det ont att ta provet? för oss va proverna bra i alla fall. Dom skulle ringa från sjukhuset idag men det gjorde dom aldrig... Försökte ringa själv men såklart är det telefontid endast mellan visst klockslag.. Min barnmorska ringde dock och ville höra hur vi mådde och hur det gått, hon skulle ringa oss igen i morgon och isåfall ringa till sjukhuset och ligga på dom om dom inte hört av sig tills dess!
  • catjos
    Malin 845 skrev 2015-09-24 09:10:18 följande:

    Hur har det gått??


    På måndag ska det tas moderkaksprov, vilket tar några dagar att få svar på...
    I måndags fick jag en störtblödning.. Aldrig varit med om något liknande!! Inte ens min tvåårings blöjor räckte... Åkte akut till gyn och trodde ju såklart att nu är det över :( till allas stora förvisning slog hjärtat där inne och den lilla spralla som aldrig förr! Dom vet inte varför jag blödde. Höll på i några timmar och sen har det inte varit något. Är extra nervös inför måndagen då såklart... Kommer det att vara vid liv då? Håller alla tummar att detta bara är ett bråkigt litet barn och att att allt annat kommer att vara bra!
  • catjos

    Blev inget i måndags då dom ringde och sa att läkaren va sjuk, istället framflyttat tills på torsdag (i morgon). Har varit långa dagar att vänta men snart är vi där!!

  • catjos
    Carabellis kusp skrev 2015-10-11 06:28:53 följande:

    Har du fått nån klarhet än TS?

    Jag gjorde kub i slutet av aug. Fick 1:2 för trisomi 21. Jag tror att det var högt även för de andra. Jag gjorde moderkaksprov som inte gjorde ont alls och jag fick ett så bra bemötande hela vägen.

    Två dagar efter moderkaksprovet kom beskedet; normala kromosomer! Jag kunde inte förstå det, men blev ändå rätt så lättad. Sedan följde väntan fram till RUL när hjärtat skulle undersökas och det var lite mindre jobbigt, men även där fick vi ett helt normalt resultat.

    Hur som helst, hur det går för dig är omöjligt att säga, men det jag vill säga är att det är inte kört förrän alla prover är klara, trots dåliga odds.


    Ååå vilken otrolig lättnad för er! Måste tagit hårt att få 50/50 :( skönt att även hjärtat såg bra ut!

    Jag har idag varit och tagit fostervattensprov istället för moderkaksprov. Hade ju en blödning och när vi skulle ta moderkaksprovet så sa läkaren stopp. Det fanns massor av blod kring moderkakan som kunde påverka provtagningen så hon vågade inte sticka. Fick därför vänta tills idag 16+2 och nu är det gjort! Gjorde lite ont men var mest obehagligt... Nu tar det en vecka ca att få svar. Om allt är bra ska vi också gå vidare för undersökning av hjärtat!
  • catjos

    Oj det va snabbt!! Hoppas också på kortare väntan då.. Enligt läkaren så ringer dom om det skulle visa något och är allt bra så skickar dom brev.. Vakar både över telefonen och brevlådan nu :/

  • catjos

    Tack för era lyckönskningar!
    Har ännu inte fått svar... Hoppas idag eller i morgon då det gått en vecka. Varje dag som telefonen inte har ringt har varit en bra dag.. :) spännande det där med att det oftast är tjej! Har en liten tjej sen innan men vi ska inte ta reda på könet denna gången. Däremot så sa barnmorskan en gång som gjorde ul "han" till den utan att tänka sig för. Log lite för mig själv men ifrågasatte inte då jag inte visste om min sambo också hade hört :P Hjärtljuden är dock höga 153 så det tyder ju också på flicka om man tror på sånt :)

  • catjos
    Liten till skrev 2015-10-15 23:04:07 följande:

    Hej! I julas gjorde vi kub, fick 1:14 på downs och en nackspalt på 3,5. Det är ju precis gränsen för att börja bli för stor spalt.

    Gjorde mkp direkt och fick svar på 3dagar, och det var inga fel! Nu sover världens vackraste 3månaders flicka bredvid mig

    så jag hoppas det går lika bra för dig!! Jag tyckte oron blev en aning mer hanterbar när jag räknade om sannolikheten i procent. 1:14 är ju ca 93 % chans att alt är bra, för dig är det ännu större chans att allt är bra.

    Mkp gick bra, de fick ta två gånger ( efter varann) då den första slangen hade något fel så vi fick ta om. Jag vilade mycket de två första veckorna efter för säkerhetsskull.


    Va glädjande att det gick bra för er och att ni har er lilla friska tjej hos er nu! :) håller tummarna att det blir samma för oss!
  • catjos
    Liten till skrev 2015-10-19 11:44:19 följande:
    Du kan ju ringa och fråga

    Jag sa till när jag var där att jag ville ha telefonsamtal oavsett om det var bra eller dåligt, och det gick bra.
    Jag bad om samma sak men det gick inte? Dom hade sin policy enligt doktorn... Men väntar mig svar i morgon och har dom inte ringt kanske brevet dimper ner i brevlådan under onsdagen. Kan ju ringa i värsta fall men tror du dom som sitter och svarar få ge ut sån info? Om det är dåligt?
  • catjos
    Liten till skrev 2015-10-19 20:50:07 följande:
    Jag vet inte. Jag hade sån extrem tur, att eftersom det var precis runt nyår så ringde jag på torsdagsmorgonen (tog provet på tisdagen) bara för att få veta att det prov de tagit räckte, för läkaren sa att det var lite lite. Men då sa sjuksköterskan att hon skulle kolla det direkt, och då sa hon att mitt prov precis höll på köras. Så runt 16 borde det vara klart, "vi kan ju ringa om vi hinner" sa hon.

    Sen sa hon "nej vet du vad, jag ringer dig oavsett om det blir klart så slipper du passa telefonen hela eftermiddagen".

    Sedan ringde hon upp mig från sin privata mobil en halvtimme efter att deras avdelning egentligen stängt, för då hade hon ringt och tjatat på labbet så jag skulle hinna få veta innan helgen DET är en människa man är glad åt att just hon jobbade!!
    Men vilken ängel!!! Sånna människor förtjänar ju 100 rosor och en rejäl löneökning! :) verkar dock inte haft samma tur.. Men nu närmar det sig så håller tummarna!
  • catjos
    Carabellis kusp skrev 2015-10-19 21:52:50 följande:
    Tror inte att receptionisten får lämna ut dåliga besked och därmed inte heller bra sådana. Men fick du inte inloggningsuppgifter till patientdatabasen? I så fall kan man logga in efter kl 20 för att se vad som analyserats under dagen. Bara bra resultat läggs in där!
    Nä inte fått nån info alls? Bara ett papper med lite praktisk info ifall det skulle hända något (antar att det syftar på missfall osv). Vart får man dom uppgifterna nån stans då? Och ser man alla svar, även kön osv? För det stod det i pappret att det kommer att skickas till min barnmorskemottagning ihop med de andra resultaten.
  • catjos
    Ving skrev 2015-10-19 21:19:02 följande:

    Har tyvärr erfarenhet men åt andra håller så att säga. Gjorde kub och fick sannolikhet mellan 1/4000 till 1/20000 på de olika trisomierna. I vecka 20 konstaterades missfall och det verkar ändå ha funnits ett kromosomfel. Kuben är enbart sannolikhet, den säger egentligen inte så mycket. Lycka till, hoppas verkligen det går bra för er.


    Ush va tragiskt! Beklagar verkligen!! :( <3 nä det är väl både på gott och ont som man gör kuben... Enda sättet att vara säker är ju via fvp eller mkp. Förhoppningsvis i framtiden så kommer det räcka att bara lämna ett blodprov så kan man få svar! Gick med på att delta i en sådan studie nu inför fsp så det låter ju lovande!
  • catjos

    Fick äntligen svar sent i förra veckan! Dock kom bara svaret på snabbanalysen för trisomi 13,18 och 21. Dom såg bra ut!!! :D är världens lyckligaste! Nu väntar den långa analysen och den tar väl en 1-2 veckor till. Risken att det skulle visa något på den är väldigt liten sa dom då snabbanalysen utgör ca 95% utav kromosomavikelserna som finns. Gjorde även RUL igår med särskild granskning utav hjärtat och allt såg även där bra ut, inga avvikelser! Just nu känns livet som gravid helt plötslig väldigt underbart och man har äntligen insett att vi ska bli föräldrar igen och kan glädjas på ett annat sätt än innan. Är trots allt i v 19 och känner sparkar och rörelser väldigt väl redan. Hade varit förödande att få ett tråkigt besked när man kommit så långt och fått en annan relation till den lilla i magen i och med att jag känner den. Nu kan jag äntligen pusta ut lite och endast känna den normala oron istället :P

  • catjos

    Tack så mycket!! Känns väldigt skönt, har även fått positiva besked ang den långa analysen så är jätte glada!! :)

Svar på tråden vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?