Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?

Har du fått nån klarhet än TS?

Jag gjorde kub i slutet av aug. Fick 1:2 för trisomi 21. Jag tror att det var högt även för de andra. Jag gjorde moderkaksprov som inte gjorde ont alls och jag fick ett så bra bemötande hela vägen.

Två dagar efter moderkaksprovet kom beskedet; normala kromosomer! Jag kunde inte förstå det, men blev ändå rätt så lättad. Sedan följde väntan fram till RUL när hjärtat skulle undersökas och det var lite mindre jobbigt, men även där fick vi ett helt normalt resultat.

Hur som helst, hur det går för dig är omöjligt att säga, men det jag vill säga är att det är inte kört förrän alla prover är klara, trots dåliga odds.

• Carabellis kusp

Vilken lång väntan! Jag fick svar efter 2 dygn, Stockholms län. Då fanns mitt resultat att ta del av på patientdatabasen. Hoppas ditt går fortare än 1 vecka!

• Carabellis kusp
    Liten till skrev 2015-10-15 23:07:26 följande:

Just ja, som följd av de dåliga siffrorna fick vu vanliga rutinultraljudet gjort av en läkare istället för barnmorska, samt ett extra hjärt-ul i v24-25 någon gång. Men som sagt en pigg och glad tjej kom ut 4dagar efter bf

Det jag läste mycket när jag väntade de hemska dagarna var att om nacken inte är så bred, men man får höga siffror och det inte är nåt fel på någon trisomi så väntar man ofta en tjej. Och på mig stämde det ju! Det var något pappA värde som skulle vara högt och ett annat som var lågt eller tvärt om.

Vad härligt med ett så lyckligt slut!

Jag är i v 20 nu och valde att avstå hjärtultraljud eftersom allt såg så bra ut i v 19 när vi gjorde RUL, med en läkare också förstås. Även vi ska få en flicka, hade aldrig hört att det var vanligare...!
  • Carabellis kusp
    catjos skrev 2015-10-19 20:21:45 följande:

Jag bad om samma sak men det gick inte? Dom hade sin policy enligt doktorn... Men väntar mig svar i morgon och har dom inte ringt kanske brevet dimper ner i brevlådan under onsdagen. Kan ju ringa i värsta fall men tror du dom som sitter och svarar få ge ut sån info? Om det är dåligt?

Tror inte att receptionisten får lämna ut dåliga besked och därmed inte heller bra sådana. Men fick du inte inloggningsuppgifter till patientdatabasen? I så fall kan man logga in efter kl 20 för att se vad som analyserats under dagen. Bara bra resultat läggs in där!
  • Carabellis kusp
    catjos skrev 2015-10-19 22:32:44 följande:

Nä inte fått nån info alls? Bara ett papper med lite praktisk info ifall det skulle hända något (antar att det syftar på missfall osv). Vart får man dom uppgifterna nån stans då? Och ser man alla svar, även kön osv? För det stod det i pappret att det kommer att skickas till min barnmorskemottagning ihop med de andra resultaten.

Det kanske inte finns i ditt landsting. Jag bor i Stockholms län och fick reda på hur man kollar provresultat när jag tog provet. När jag loggade in stod det att kromosomerna var normala och en knapp som hette visa kön där man kunde klicka om man ville veta könet.
Svar på tråden vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?