HJÄLP! vill inte splittra familjen
Tow2Mater skrev 2015-09-17 18:45:18 följande:
Låt 11-åringen bo mer hos sin pappa om han vill det, och du har honom lov/enstaka helger.
Vet inte vad du menar med "vice versa"; att din nya man inte "kan ta in" din son i sitt liv har ju inget med sonens pappa att gora. Din man är vuxen och väljer sitt forhallningssätt till pojken. Han kan välja att ta in honom, eller inte.
Hans biologiska pappa är inte ärlig och lovar en massa saker hela tiden som han aldrig genomför,(detta har sonen börjat förstå oc känner sig så besviken, något som blivit värre med åren) hans pappa har aldrig velat vara "pappa på riktigt" (då menar jag ta ansvar för allt kring ett barn såsom läkarbesök, BVC, föräldramöten, osv). Där är det jag som varit drivande. Inte för att jag inte tillåtit, han ville helt enkelt inte.
Jag menar att så länge hans pappa är "helgpappan" (innebär för oss att han har inga gränser, läggningstider, matrutiner eller koll på vad vår son gör) så kommer han alltid att längta efter honom och vilja vara med honom för han är rolig/kul/enkel. Hemma hos oss finns det regler och gränser samt rutiner och det är ju "tråkigt" och när min man då är en av dom som bestämmer hemma hos oss och dessutom inte är hans "riktiga pappa så bryr sig inte sonen så mycket om vad han säger, han har lätt för att ignorera min man och dom har nog gett upp lite båda två med att "försöka" mötas när dom aldrig tycks komma någon vart. Jag står ju i mitten och försöker medla eller förmedla men lyckas inte.