• LaFontaine

    Hjälp en teknisk idiot att installera AirPort Express!

    Okej, kärringen har försökt länge nog. Nu orkar hon inte mer.

    Jag har en airport express. I mitt gamla hem använde jag den för att streama musik  från dator till högtalare. Så vill jag göra också nu. Men det går ju inte.

    Jag har förstått att eländet på något vis ska installeras. Men jag fattar inte hur. Apples instruktioner är, oavsett språkval, alltid skrivna på grekiska. Så hur fan gör jag?

    Jag har: 1. Airport. 1. Router. 1. Fungerande wifi-nätverk. 1. Mac.

    Jag har förstått att jag måste stoppa en nätverkskabel nånstans, men var? Jag har försökt från router till airport, utan framgång. Ska den istället gå från airport till dator? (Nej, jag kan inte testa, måste köpa adapter först)

    Kan någon, på ett lugnt och pedagogiskt sätt, förklara för mig hur jag ska göra för att sätta upp eländet innan jag slänger ut den genom ett oöppnat fönster!

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hjälp en teknisk idiot att installera AirPort Express!
  • driver28

    Hej.

    Om du redan har en router hemma så sköter den ju anslutning till internet och delar ut wi-fi? Om den gör det så har wi-finätet ett namn, SSID , som ni ansluter era datorer och telefoner till?

    Då skall AirPort express antingen sättas upp för att utöka detta trådlöst eller via kabel. Väljer du via kabel så skall den sitta i den vänstra kontakten. AirPort express ska ställas in i bryggläge. Inte skapa ett nätverk.

    Om du väljer att göra detta trådlöst väljer du att inte stoppa in någon nätverkskabel alls.

    1 den är tidigare använd i ett annat nätverk? Börja med att nollställa den. Dra ur strömmen, håll en penna intryckt i reserthålet på baksidan samtidigt som du stoppas i strömmen igen. Håll kvar tills lampan fram blinkar orange. Ta bort pennan.

    2 snart dyker den upp som okonfirgurerad i AirPortverktyg på datorn eller i wifiinställningar på iPhone/iPad. Välj att ställa in den på att utöka befintligt nätverk.

    3 ange lösenordet för ert nätverk. Låt den starta om.

    4 när den sedan lyser grönt på framsidan, koppla in dina högtalare, välj den som högtalare som vanligt och njut!

Svar på tråden Hjälp en teknisk idiot att installera AirPort Express!