• Anonym (Undrar)

Vad är skillnaden...

mellan praktik och ett fast jobb egentligen?

• Svar på tråden Vad är skillnaden...
  • Iowhannah

Förutom tryggheten: lön. Fast jobb = fast inkomst, praktik = ingen inkomst.

• Anonym (Undrar)

Har man samma skyldigheter i båda fallen?

• mariejohansen

Skyldigheter till vad?

• Anonym (Undrar)

Alltså komma i tid och sköta dom uppgifter man får är ju självklart i båda fallen, men är det lite mer flexibelt på alla sätt när man praktiserar.
    Har som lite svårt at uttrycka mig. 

• Iowhannah

Undrar jag med. Skyldigheter till vad? Du har inte samma rättigheter som någon som är fast anställd, men det säger nog sig självt.

• Iowhannah
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-18 12:15:39 följande:

Alltså komma i tid och sköta dom uppgifter man får är ju självklart i båda fallen, men är det lite mer flexibelt på alla sätt när man praktiserar.

Det låter som att det inte skulle vara det. Överlag bör du se en praktik som ett jobb (förutom att du inte får lön osv osv), men det beror på vad arbetsgivaren tycker.
  • mariejohansen

Det är väldigt svårt att svara om du inte kan vara mer specifik... Om man inte av någon anledning vill sköta sin praktik, så bör man ej praktisera heller. Jag tycker det handlar om vanligt vett. Man sköter sitt jobb - oavsett om man är anställd och får lön, eller om man tex arbetstränar och praktiserar utan lön.

• Birgitta02
    Nej, det är inte mer flexibelt med praktik. Det är ju upp till arbetsgivaren. Vissa arbetsplatser kanske tycker att det är helt ok att praktikantens arbetstider inte är så noga med tider, och ledighet etc. Men tror nog de flesta vill se att man sköter sina tider, uppgifter och allt annat man är ålagd att sköta.
  • Anonym (Lowe)
    Vad menar du? Flexibel på vilket sätt? Arbetstider?
  • Anonym (Undrar)

Ja men då så. Har aldrig haft praktik förut och det var bara en fundering.
    Jag gör allt jag ska, trivs som fisken i vattnet, chefen är nöjd och jag hoppas att det leder till ett jobb så småningom.
    Ni får gärna hålla tummarna för mig  

• mariejohansen
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-18 12:24:34 följande:

Ja men då så. Har aldrig haft praktik förut och det var bara en fundering.

Jag gör allt jag ska, trivs som fisken i vattnet, chefen är nöjd och jag hoppas att det leder till ett jobb så småningom.

Ni får gärna hålla tummarna för mig  

Då får vi hoppas på det. Lycka till :)
Svar på tråden Vad är skillnaden...