• tovalisa

Ni med fyra barn

Jag funderar intensivt på att skaffa en fyra. Var övertygad om at trean skulle vara vår sista, men jag känner att jag så gärna skulle vilja uppleva den underbara babytiden en gång till. Jag älskar familjetillvaron, och tycker att livet bara har blivit bättre för varje barn. Ändå tvekar jag lite, och tänker att fyra barn kanske ändå skulle bli väldigt slitsamt. Hinner man verklugen med alla? Jag är inte dirdkt purung, så vi skulle vara tvugna att köra igång rätt snart, vår yngsta är bara 13 månader. Ni med fyra - hur har ni upplevt steget från tre till fyra? Finns det en fyrabarnschock? Kan ni rekommendera en fyra då hjärtat läbgtar, men förnuftet tvekar?

Hoppas på svar! :)

• Svar på tråden Ni med fyra barn
  • MeEmmA

Jag väntar min fyra och min yngsta är 11mån, kan säga att jag var lite orolig i början till och från om jag verkligen grejar det men nu känns det som att det kommer att gå superbra :) min trea skulle vara den sista men det känns som att vi bli kompletta med nr 4!
    Om din man är med på ett till barn så kör på bara :)

• tovalisa

Ett svar i min smak, tack! : D

Jag är nästan säker på att vi kommer att försöka, det är omöjligt att nonchalera en sån här känsla ... Vi har pratat om att börja i decemer - lyckas det direkt skulle trean vara 25 mån då hon blir storasyster. Kanske helt okej?

Stort lycka till på er färd! :)

• cosinus

Vi har 4 barn, yngsta 5 och äldsta 11.

När de är små tycker jag inte det är någon skillnad på 3 eller 4, man sitter liksom inte still ändå med 3 små så det är skit samma med en till :) Full rulle hela tiden ändå.

Nu däremot så tycker jag det är väldigt mycket som rent logistiskt krockar. Småsyskon som gråter över att återigen behöva åka på fotboll, föräldramöten som krockar med 3 barns olika aktiviteter på olika ställen i stan o s v. 

Jag ångrar på intet sätt mina barn. Men jag kunde hyffsat föreställa mig livet med 4 barn 1-7 år när vi planerade fyran, jag hade inte riktigt förstått det organisatoriska kaoset som skulle uppstå med 4 barn relativt tätt som alla behöver skjuts åt helt olika håll, behöver hjälp med läxor, vill till olika kompisar samtidigt och ska på oändligt många kalas kors och tvärs :)

Men nu börjar vi ändå se ljuset i tunneln. 3 av 4 kan vara hemma själv och ringa om de vill något om vi åker iväg 15 min och skjutsar ett barn. Med någon av de två äldsta hemma så kan faktiskt även yngsta stanna hemma en liten stund o s v. Vi behöver inte längre mötas i dörren utan det kan diffa på 30 minuter som regel.

Svar på tråden Ni med fyra barn