191919 skrev 2015-11-23 09:49:48 följande:
Svar till strangertown. Hade min man för 20 år sedan kommit och och berättat att han träffat en kvinna som berört honom mycket så hade jag naturligtvis låtit honom utforska henne MEN absolut inte funnits kvar vid hans sida. Tvingat honom att lägga locket på hade inte varit ok. Jag hade tagit skilsmässa omg. Hade han träffat någon som berörde honom så mycket fanns det inte plats för mig längre, var dessutom inte beredd att "dela" honom med någon annan. I min värld är det tvåsamhet som gäller. Att lida med honom är absurbt då han gjorde det egna valet att hålla tyst, ingen tvingade honom. En jävla feghet och egoism och respektlöshet skulle jag vilja påstå. Öppet förhållande är inget för mig och inget för min man hellre som han själv säger. Jag har frågat honom om vi ska testa att leva så i framtiden eller om han är beredd att dela mig med någon annan men säger att det är otänkbart. Nu tror jag ju knappast något av det han säger efter detta svek men det är hans svar. För mig är det iaf otänkbart att leva så men jag har ändå varit tvungen att ställa frågan för att "testa" honom
Tack för svar 191919. Jag har såklart inte full inblick i situationen och tolkar ju in hur mycket som helst här men tycker det är synd att du finner det 'absurt' att lida med honom likväl med dig. Idag är detta brott värre än för 20 år sedan, tänker jag. Då tiderna och öppenhet förändrats upplever jag att det inte längre finns samma sociala press att leva i heteronormativ kärnfamiljslycka som det fanns få. Därför borde man kunna kräva mer rakryggad uppriktighet om sin partners känsloliv idag, då man inte riskerar social utfrysning på samma sätt som då. Vad tänker du om det?
Det är förbluffande att din man säger att öppet förhållande inte är något för honom, att vara involverad med två kvinnor har han ju uppenbart varit kapabel till. Det kanske är dela dig han inte är lika sugen på? Ett vanligt, egoistiskt tänk, tyvärr.