Mitt ex vill ha mig tillbaka
För ganska exakt ett år sedan släppte min sambo bomben att han inte hade några känslor kvar för mig. Vi hade då varit tillsammans i 2 år, bodde ihop och hade precis skaffat en valp ihop. Han var verkligen "den rätta". Han gick (lite motvilligt) med på att försöka hitta tillbaka till varandra men efter 6 månaders velande fram och tillbaka från hans sida tog jag initiativet att avsluta förhållandet helt för att jag inte orkade mer. Han är egenföretagare (=sjukt stressad) och ville absolut inte jobba mindre för att lägga mer tid på oss.
Jag flyttade till en lägenhet i närheten, fick ha hunden på deltid och försökte komma igenom sorgen.
Nu har jag precis fått en lägenhet i en stad 6 mil härifrån och kommer flytta inom några veckor. Jag har dessutom träffat en ny kille i några månader och känner mig äntligen levande igen. Jag kontaktade mitt ex (vi hade inte hörts på någon månad) och berättade om flytten, killen och att jag var villig att "ge" honom hunden på heltid.
Nu har han helt brutit ihop, kan inte fatta vad han har gjort eller var han har varit det senaste 1,5 året. Han säger att han inte vill leva utan mig och att han måste ta tag i sitt liv annars kommer han gå under. Han funderar på att lägga ner företaget och skaffa sig ett "vanligt jobb". Han har bara ångest över sitt jobb. Han säger att han inte känt några känslor för någonting på jättelänge och att jobbet varit det enda som han har brytt sig om (utbrändhet?).
Så vad ska jag tro? Precis när jag lyckats begrava allt bagage kommer han och river upp det igen. Mina känslor för honom är fortfarande starka med förtroendet för honom är ju kört i botten. Han har varit som en känslokall zombie i ett års tid och nu kommer allt ikapp honom. Är det bara tillfälligt eller vågar jag lita på honom?
Den nya killen jag träffar är underbar men mina tankar är någon helt annanstans just nu och det känns "fel" när jag kysser honom och inte mitt ex.
Hjärnan säger att jag ska fly så långt bort från mitt ex som möjligt för att inte bli sårad igen men hjärtat säger att jag fortfarande älskar honom och vill ge honom en chans...
Några råd?