• Ewald01

Forskare och läkare rekommenderar att springa barfota eller i strumplästen

Hej!

Det är ganska vanligt att läkare och forskare rekommenderar att springa barfota. Jag har nu läst flera artiklar kring detta.

Att springa barfota ger många positiva effekter. Bland annat ger det bra Effekt på hjärt- och kärlhälsan.

http://www.mz-web.de/gesund---fit/ohne-schuhe-warum-wir-oefter-barfusslaufen-sollten,20654316,26818182.html

http://iform.se/traning/lopning/forskare-spring-barfota

Ibland rekommenderar man även att springa i strumplästen. Det sägs vara bättre för den som inte är van med att springa helt barfota.

Det finns till och med såkallade parfotapark där man kan gå barfota på olika underlag för att stimulera fötterna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5510347

Men egentlgen borde det till räcka med att springa i strumplästen hemma eller i skolan för att tillgodogöra sig de positiva effekterna? Bör till och med ge bättre effekt om man gör det (nästan) varje dag. 
    Vem är lite mer insatt i detta?

Finns det egentligen undersökningar kring om folk som springer barfota/ i strumplästen drabbas mindre av vissa sjukdomar? Är barn som springer barfota/ i strumplästen i skolan mindre ofta sjuka? Skulle vara interessant att jämföra ...

• Svar på tråden Forskare och läkare rekommenderar att springa barfota eller i strumplästen
  • Tow2Mater

Ja, skicka barnen till skolan barfota. Vintertid ska det väl stimulera blodcirkulationen. Tills du blir socanmäld iallfall.

• Ewald01
    Tow2Mater skrev 2015-09-19 21:32:01 följande:

Ja, skicka barnen till skolan barfota. Vintertid ska det väl stimulera blodcirkulationen. Tills du blir socanmäld iallfall.

Nej, det menar jag inte.

Jag menar ju att barnen ska slipa t.ex. inneskor istället för att springa barfota.

Hemma kan man lägga korkgolv i barnens och ungdomarnas rum.
    I skolan kan de pringa barfota/ i strumpor i KLASSRUMMET, inte utomhus.

• Ewald01

Sen skulle även vuxna kunna ta av sig skorna ... i alla fall på kontoret ibland.

När jag letade efter information kring golvvärme och hälsa blev jag ippsad om en läkare som förklarade att golvvärme inte har negativ påverkan på kroppen med hänsyn till åderbråk eller tromboser, däremot är det inte bra om man sitter för mycket och även högklackade skor kan orsaka Problem.

">

• athanatos

Gå inte på all forskning som kommer fram, vänta 5 år har de bevisat motsatsen.

• Ewald01
    athanatos skrev 2015-09-19 21:50:24 följande:

Gå inte på all forskning som kommer fram, vänta 5 år har de bevisat motsatsen.

Man bör undersöka om människor som går i t.ex. strumplästen mår bättre och ä mindre ofta sjuka jämfört med folk som t.ex. föredrar att ha skor eller inneskor på sig.

• athanatos
    Ewald01 skrev 2015-09-19 22:01:33 följande:
    Man bör undersöka om människor som går i t.ex. strumplästen mår bättre och ä mindre ofta sjuka jämfört med folk som t.ex. föredrar att ha skor eller inneskor på sig.
    Men du hur väl själv hur dumt det kommer snart en artikel som slår hål på allt.
  • Ewald01
    athanatos skrev 2015-09-19 22:06:32 följande:
    Men du hur väl själv hur dumt det kommer snart en artikel som slår hål på allt.
    Nja, som jag förstår det räknas åderbråk som civilisationssjukdom. Sitta hela dagen och ha (fel) skor på sig ökar risken för åderbråk.

Precis som hjärt- och kärlsjukdomar. Dåliga matvanor och lite träning ger högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

• cosinus

Jag är en barfotamänniska. Älskar att gå barfota på sommaren, har alltid gjort.

Det jag kan tänka mig rent spontant är att man har ett helt annat sätt att gå/springa om man är barfota. Även om man går fort går man hela tiden med en liten beredskap att ändra läge/tyngdpunkt på foten om det visar sig att man satt den på någon liten sten. Man går liksom mjukare, kanske sliter mindre på leder då det är mindre stötigt.

Sen, om man tror på zonterapi, så får man ju liksom en massa gratis tryck på punkter under fötter om man är barfota. Där är jag långt ifrån säker på vad jag själv tror dock :)

• Ewald01
    cosinus skrev 2015-09-19 22:28:34 följande:

Jag är en barfotamänniska. Älskar att gå barfota på sommaren, har alltid gjort.

Det jag kan tänka mig rent spontant är att man har ett helt annat sätt att gå/springa om man är barfota. Även om man går fort går man hela tiden med en liten beredskap att ändra läge/tyngdpunkt på foten om det visar sig att man satt den på någon liten sten. Man går liksom mjukare, kanske sliter mindre på leder då det är mindre stötigt.

Sen, om man tror på zonterapi, så får man ju liksom en massa gratis tryck på punkter under fötter om man är barfota. Där är jag långt ifrån säker på vad jag själv tror dock :)

Jag kan för lite om zonterapi för att kunna bedöma vilken inverkan den har på kroppen.
    Men i alla fall verkar forskarna och läkarna vara överens om att gå barfota har positiv inverkan på kroppen.

Men om man nu inte vill gå barfota utomhus eller vandra i barfota parker osv. utan bara slipper skor eller inneskor inomhus då kan man ju också tillgodogöra sig alla positiva effekter, eller hur?
    Det är kanske till och med bättre att göra en sak varje dag än att göra en sak kanske en gång i månaden ...

• cattus

Har jag möjlighet att springa på mjukt underlag så tar jag av mig skorna och springer barfota(sand eller mjuka stigar). Är helst barfota både inne och ute(på sommaren). Om jag är friskare vet jag inte men det är jäkligt skönt...

• Ewald01

Inomhus kan man ju lägga korkgolv eller Linoleum. Kork är ett mjukt golv och det är bra för lederna. Dessutom känns det varmt att gå barfota på korkgolv.

Ja, att springa barfota ute i trädgården är också helt okej. Men det gör man ju inte så ofta.

Svar på tråden Forskare och läkare rekommenderar att springa barfota eller i strumplästen