• Anonym (Försäkringskassan)

Jobb som personlig handläggare på Försäkringskassan?

Jag såg att Försäkringskassan söker många personliga handläggare och funderar på att söka. Någon som jobbar eller har jobbat som det och kan berätta om vad jobbet innebär, lön, arbetstider osv.? 

• Svar på tråden Jobb som personlig handläggare på Försäkringskassan?
  • nucke

överbetalda handläggare tinns de gott om ! empatilösa skrivbordsnissar som kallar er handläggare som kan och vet mer än läkare,psykologet ,ortopeder ,sjukgymnaster mm !!! om ni är såna genier varför söka sånt skitjobb där man gör sjuka sjukare och fattigjorda ! hoppas ni sover gott om nätterna för det gör inte jag på grund av er despoter som kallar er handläggare !!!!!!!

• Anonym (ok)
    nucke skrev 2016-11-30 04:20:50 följande:
    överbetalda handläggare tinns de gott om ! empatilösa skrivbordsnissar som kallar er handläggare som kan och vet mer än läkare,psykologet ,ortopeder ,sjukgymnaster mm !!! om ni är såna genier varför söka sånt skitjobb där man gör sjuka sjukare och fattigjorda ! hoppas ni sover gott om nätterna för det gör inte jag på grund av er despoter som kallar er handläggare !!!!!!!

Okej.... Bitter much?
  • Familyhearts
    nucke skrev 2016-11-30 04:20:50 följande:

måste säga att det var bland det bästa jag läst på länge!
  • Anonym (blandat)

Jag jobbar som personlig handläggare sjukpenning / samordning. Det finns många fördelar såsom semester, flexibilitet och anställningstrygghet. Själva jobbet i sig skulle kunna vara fantastiskt roligt och givande men....verkligheten ser inte direkt sådan ut.

Det finns i dagsläget inte tid el utrymme för själva samordningsbiten utan arbetet har blivit mycket mer kontorsbundet, med resultatet att man känner sig frustrerad och otillräcklig i sin yrkesroll. Där jag jobbar har det dessutom varit mer eller mindre missuppsägningar sedan ett drygt år tillbaka. Man rekryterar i en vansinnigt hög takt men samtidigt slutar flera erfarna handläggare varje månad och en hel del av de nya går vidare till annat jobb / tillbaka till sitt gamla jobb redan under provanställningstiden.

Summa summarum så kan jag inte rekommendera det som det ser ut nu. Börjar själv på en annan myndighet vid årsskiftet och är SÅ glad över det:)

• Anonym (soc)
    Anonym (blandat) skrev 2016-11-30 21:02:28 följande:

Jag jobbar som personlig handläggare sjukpenning / samordning. Det finns många fördelar såsom semester, flexibilitet och anställningstrygghet. Själva jobbet i sig skulle kunna vara fantastiskt roligt och givande men....verkligheten ser inte direkt sådan ut.

Det finns i dagsläget inte tid el utrymme för själva samordningsbiten utan arbetet har blivit mycket mer kontorsbundet, med resultatet att man känner sig frustrerad och otillräcklig i sin yrkesroll. Där jag jobbar har det dessutom varit mer eller mindre missuppsägningar sedan ett drygt år tillbaka. Man rekryterar i en vansinnigt hög takt men samtidigt slutar flera erfarna handläggare varje månad och en hel del av de nya går vidare till annat jobb / tillbaka till sitt gamla jobb redan under provanställningstiden.

Summa summarum så kan jag inte rekommendera det som det ser ut nu. Börjar själv på en annan myndighet vid årsskiftet och är SÅ glad över det:)

Tråkigt att höra. Jag har samma känsla och jobbar med försörjningsstöd. Känner att jag gör allt vad jag kan men ändå känner jag mig så otillräcklig. Jag har tidigare kommenterat här i tråden och känner likadant nu, så det har inte förbättrats. Det tar verkligen mer än vad det ger tyvärr.

Tips på vart man kan jobba om man tycker om att utreda och att jobba på kontor men vill ha lite mer möjlighet att göra ett kvalitativt jobb?
  • Anonym (blandat)
    glömdelösenordet skrev 2017-05-23 13:14:18 följande:

Hej,

Är det lätt att få jobb på FK? De annonserar ut tjänster hela tiden, verkar ha hög personalomsättning.

Skulle vilja säga att det är ganska lätt för närvarande, iaf inom sjukpenning i södra Sverige där personalomsättningen varit vanvettigt hög de senaste 2-3 åren. Så länge du har en högskoleutbildning (behöver inte vara inom ett relaterat område, vi har tagit emot tex lärare och mäklare) och inte gör bort dig totalt på intervjun så är du inne;)

Detta sagt med reservation för att det kan vara olika på olika platser i landet.
  • Anonym (sailer)
    Anonym (soc) skrev 2015-09-26 09:12:49 följande:

Har du någon uppfattning om hur arbetsbelastningen är jämfört med att arbeta på socialtjänsten med försörjningsstöd? Jag har jobbat 1.5 år med försörjningsstöd och trivs väldigt bra med att arbeta på kontor. Dock tycker jag det är väldigt hög arbetsbelastning. Det är svårt att både hinna med att fatta beslut och att träffa klienterna för att motivera/planera framåt. Tyvärr mer fokus på det första. Undrar om Försäkringskassan skulle kunna vara något för mig.

Satsa i stället på att söka jobb som personlig handläggare inom "leva med funktionsnedsättning" ( ngt av ärendeslagen aktivitetsersättning, vårdbidrag, handikappetsättning eller assistansersättning" alternstivt även sjukersättning. Det är mer givande och inttessantare att jobba inom den organisationen på FK än sjukpenningen som jag även tidigare haft lång erfarenhet av.

Tyvärr är sjukpenningen en helt sönderhackad försäkring + en del rötägg till chefer, och det är hög personalomsättning på sina håll i landet.
  • glömdelösenordet
    Anonym (blandat) skrev 2017-05-23 17:54:10 följande:
    Skulle vilja säga att det är ganska lätt för närvarande, iaf inom sjukpenning i södra Sverige där personalomsättningen varit vanvettigt hög de senaste 2-3 åren. Så länge du har en högskoleutbildning (behöver inte vara inom ett relaterat område, vi har tagit emot tex lärare och mäklare) och inte gör bort dig totalt på intervjun så är du inne;)

Detta sagt med reservation för att det kan vara olika på olika platser i landet.
    Ja, såg idag att de söker 25 st phl inom sjukpenning i Göteborg. Ska nog göra ett försök och söka.
  • Anonym (löneutveckling)

Hur är löneutvecklingen? Hur mycket får man efter 5-10 år?

• Anonym (blandat)
    glömdelösenordet skrev 2017-05-24 00:29:27 följande:

Ja, såg idag att de söker 25 st phl inom sjukpenning i Göteborg. Ska nog göra ett försök och söka.

Lycka till!

Det är ett både roligt och givande jobb på många sätt. Arbetssituationen har varit ohållbar det senaste 1-2 åren MEN man försöker verkligen förbättra genom massrekryteringar från ledningshåll så jag tror att det kommer att vända snart.
  • glömdelösenordet
    Anonym (blandat) skrev 2017-05-24 06:02:22 följande:
    Lycka till!

Det är ett både roligt och givande jobb på många sätt. Arbetssituationen har varit ohållbar det senaste 1-2 åren MEN man försöker verkligen förbättra genom massrekryteringar från ledningshåll så jag tror att det kommer att vända snart.
    Tack!

Jag skickade iväg en ansökan för en vecka sen och väntar nu på svar.
    Väntetiden verkar vara lång, det är säkert många som har sökt också.
    Av skriverier på olika trådar här gällande jobb på FK verkar de plocka ut folk på måfå:); vissa med erfarenhet och högskola blir inte ens kallade medan andra utan allt detta får gå på intervju.

• Anonym (Bull)

Hej!

Erfarenheter av ledarskapet försäkringskassan?

Jobbar på en annan org och vi har en nytillträdd chef därifrån som tyvärr gör sig skyldig till allehanda överträdelser: mobbning, förföljelse, maktmissbruk osv

• Anonym (sailer)
    Anonym (Bull) skrev 2017-12-08 09:00:18 följande:

Hej!

Erfarenheter av ledarskapet försäkringskassan?

Jobbar på en annan org och vi har en nytillträdd chef därifrån som tyvärr gör sig skyldig till allehanda överträdelser: mobbning, förföljelse, maktmissbruk osv

Nej, organisationen har blivit alltmer professionell på många sätt de senaste 8 åren. Men jag känner till en enhet med jättehög personalomsättning. Har hört att chefen inte är den bästa.

De sämsta cheferna har antingen varit unga personer som mer vill göra en egen karriär och bryr sig mest om det. Ingen större passion för själva enhetens arbetsuppgifter och medarbetarna. Eller så är det äldre stolpskott till chefer som bara hängt kvar och där hissen nye riktigt ändå upp.

Men jag upplever inte alls att ledarskapet är dåligt generellt. Som sagt, det har hänt mycket.

De sämsta cheferna jag känt till har som sagt slutat för att de vill vidare och vill göra karriär. Härskarekniker kan jag absolut tänka mig att de ägnar sig åt.
  • Anonym (Bull)
    Anonym (sailer) skrev 2017-12-08 19:26:34 följande:

Nej, organisationen har blivit alltmer professionell på många sätt de senaste 8 åren. Men jag känner till en enhet med jättehög personalomsättning. Har hört att chefen inte är den bästa.

De sämsta cheferna har antingen varit unga personer som mer vill göra en egen karriär och bryr sig mest om det. Ingen större passion för själva enhetens arbetsuppgifter och medarbetarna. Eller så är det äldre stolpskott till chefer som bara hängt kvar och där hissen nye riktigt ändå upp.

Men jag upplever inte alls att ledarskapet är dåligt generellt. Som sagt, det har hänt mycket.

De sämsta cheferna jag känt till har som sagt slutat för att de vill vidare och vill göra karriär. Härskarekniker kan jag absolut tänka mig att de ägnar sig åt.

Ok, tack. Vi har som sagt nämligen en chef därifrån som blivit anmäld för trakasserier...

det medför att vi alla ifrågasätter hans meriter en aning...

ser man på hans cv så verkar det ha gått riktigt bra för personen innan dess, men helt klart är att det är fråga om en empatibefriad idiot
Svar på tråden Jobb som personlig handläggare på Försäkringskassan?