• sextiotalist

Hur länge räknas man som den nya?

Jag har i många trådar läst att den som man inte fick första barnet med blir benämnd som srn nya, flickvännen etc.

Själv betraktades jag länge som den nya även om vi hade barn tillsammans och även när vi varit tillsammans längre än med han hade varit med exet.

• Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-20 15:20:14 följande:

Min exman har gift om sig nu, hon kommer för min del alltid att va "hans nya".

Även om de kommer leva ihop livet ut?

Resonerar du på samma sätt när det gäller andra fd också?
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 19:20:44 följande:

Definierar du dig själv som NN's gamla fru? Är det så du presenterar dig när du möter nya människor?

Exakt, om man nu ska benämna sitt ex nuvarande som den nya livet ut, då får man också benämna sig som hans gamla livet ut.
  • sextiotalist
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 19:18:47 följande:

I mina ögon använder man uttryck som "mitt ex" och "hans nya" så länge man själv känner något slags koppling till mannen. När man väl släpper taget känslomässigt så slutar man automatiskt använda den sortens uttryck.

När jag pratar om den man jag var gift med fram till för drygt tio år sedan så kallar jag honom för "barnens pappa". Hans fru kallar jag för "pappans fru", de har varit gifta i sju år så hon är inte ny på något sätt och de är gifta i lagens mening så hon är helt klart hans fru.

Rent allmänt så räknas man väl som nygift första året men det låter lite knäppt att kalla en nygift kvinna för nya frun första året.

Jag skulle nog tolka det som man inte ser förhållandet som seriöst, att den kvinnan han lever med är som en reserv, lite på nåder.
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-20 23:45:06 följande:
    Jag är hans första/gamla fru. Men självklart presenterar jag mig inte som det, utan som exfrun eller barnens mamma. Precis som jag inte presenterar henne som hans nya fru, utan bara hans fru. Men hon är hans nya fru. Åh det kommer jag alltid att tycka.
    Även när de sitter på hemmet som 90-åringar Flört
  • sextiotalist
    Anonym (Plopp) skrev 2015-09-21 09:26:42 följande:
    Varför starta en tråd och ställa en fråga om du sen ska "skämta" med den/dem som tycker något annat än du?

Du verkar redan ha ett bestämt svar.
    Oj, sådan är jag som en person, kan skoja även när det är allvar. Jag ställde frågan för att personen skulle kanske tänka hur konstigt det skulle låta om man benämnde någon som ny vid den åldern. Att jag sedan la till en smiley, var för att mjuka upp frågan. Ja jag skulle nog se det väldigt komiskt om Greta som var gift med Kalle och separerade när de var 30. Kalle är sedan 40 år gift med Lisa och Lisa och Greta sitter på samma pensionärsmöte och Greta pratar om Lisa som Kalles nya
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2015-09-21 10:28:15 följande:

För några personer/människor, kommer man alltid betraktas som "den nya". Det beror lite på vilket typ av relation man hade till den "gamla/exet".

I exets/barnens andra förälders, ögon kommer man exempelvis alltid vara "den nya". I vissa fall även partnerns tidigare barns ögon. Beroende på när i dennes liv man kom.

Ens egna föräldrar och syskon kan också tala om ens partner, som "den nya" i alla tider framöver. Framförallt om den tidigare, beroende på vilken relation de hade till varandra. Kom de väldigt bra överens och det dessutom var deras första barnbarns mamma blir det ofta så.

Men många gånger omtalas man som "den nya", för att förtydliga vem man talar om. 

För svärmor var jag ny i ett år ungefär, för svärfar tog det lite länger. Men för sambons ingifta dröjde det minst 10 år.
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Har man barn ihop och separerar så blir den nya för alltid den nya i mina ögon, sett till relationen med barnet/barnen man har ihop.

Blir det andra barn i den nya relationen så blir det en ny liten familj såklart. Då ska man inte betraktas som "ny" i just det avseendet.

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya. Mitt barn har en mamma och en pappa, och kommer inte på något sätt att få höra något annat av mig. Ska det av någon anledning talas om exets nya så kommer ordet "nya" att användas säkert mer än normalt.
    Hur mitt ex resonerar är jag inte säker på, men troligen på samma sätt.

Nu talar jag i relation till de eventuella barn man har.

Hur släkt och vänner ser på det hela varierar säkert med vem och hur nära man står de inblandade.

Min sambos barn och deras mamma ser inte mig som någon ny, det släppte nästan när jag fick barn. Jag måste nog säga att deras mamma har varit mer välkomnande till mig än de ingifta på sambos sida varit.

Jag har alltid varit NN för henne och i och med att vi fick ett barn tillsammans så var jag inte längre den nya för henne. Hon har också retat sig på detta uttryck, hon lever ju också med en man som har barn sedan tidigare

• sextiotalist
    Anonym (...) skrev 2015-09-21 11:35:16 följande:
    Blev nyfiken, hur menar du att du ska se till att ditt barn alltid ska se exets flickvän/sambo/fru som nya? Och varför?
    Jag funderade på exakt samma sak. Det är ju ett väldigt bra sätt att se till att man inte får en fungerande relation, det är ju faktiskt att misskreditera och minimera denna kvinna
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 11:48:07 följande:
    För det första kommer jag personligen inte att ha något intresse i att prata om exets nya, så det är endast i de fall det kommer att förekomma, av någon anledning, som "nya" öht kommer att användas.
    Men som jag skrev har mitt barn en mamma och pappa och för hen ska exets nya inte vara någon annan än den nya.
    Förstår inte heller hur mitt barn egentligen själv ska kunna resonera annorlunda. Hen har en mamma och pappa. Alla eventuella nya relationer i det kommer för hen att vara "den nya", oavsett om det är någon ny i mitt liv, eller i mitt ex liv.

Att exets nya inte kommer att vara den nya i det avseende de får andra barn är såklart självklart.
    Men jag tycker du tänker fel där. Självklart har dina barn en mamma och en pappa, att sedan föräldrarna väljer att leva med en annan person än den de har barn med innebär inte att denna person kommer bli en ersättning, utan ett komplement, en till person, som självklart kommer vara en ny under en tid, men sedan en naturlig person som finns där.
    För min sambos barn är jag inte den nya (de pratar inte heller om mammans sambo som den nya). Vi är NN, pappans respektive mammans sambo.
    Inte heller min sambo pratar om sina föräldrars nuvarande som nya. Under de dryga 20 år jag känt honom har han aldrig sagt nya om dom. De har varit fru och man (och förnamnen).
    Om 40 år kanske din och ditt ex förhållande endast kommer vara en parantes, även om den parantesen genererade barn.

Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?