Anonym (.) skrev 2015-09-21 11:48:07 följande:
För det första kommer jag personligen inte att ha något intresse i att prata om exets nya, så det är endast i de fall det kommer att förekomma, av någon anledning, som "nya" öht kommer att användas.
Men som jag skrev har mitt barn en mamma och pappa och för hen ska exets nya inte vara någon annan än den nya.
Förstår inte heller hur mitt barn egentligen själv ska kunna resonera annorlunda. Hen har en mamma och pappa. Alla eventuella nya relationer i det kommer för hen att vara "den nya", oavsett om det är någon ny i mitt liv, eller i mitt ex liv.
Att exets nya inte kommer att vara den nya i det avseende de får andra barn är såklart självklart.
Men jag tycker du tänker fel där. Självklart har dina barn en mamma och en pappa, att sedan föräldrarna väljer att leva med en annan person än den de har barn med innebär inte att denna person kommer bli en ersättning, utan ett komplement, en till person, som självklart kommer vara en ny under en tid, men sedan en naturlig person som finns där.
För min sambos barn är jag inte den nya (de pratar inte heller om mammans sambo som den nya). Vi är NN, pappans respektive mammans sambo.
Inte heller min sambo pratar om sina föräldrars nuvarande som nya. Under de dryga 20 år jag känt honom har han aldrig sagt nya om dom. De har varit fru och man (och förnamnen).
Om 40 år kanske din och ditt ex förhållande endast kommer vara en parantes, även om den parantesen genererade barn.