• Brumma

Hur länge räknas man som den nya?

Skulle tro att det används för att tydliggöra i de flesta fall, inte för att lägga ngn värdering i det.

Ungefär som vissa skriver biomamma istället för bara "mamma" så skriver vissa nya frun/flickvännen för att tydliggöra. .

Här på FL behövs der iallafall ofta övertydligt eftersom en del verkar gå in för att missförstå...

Jag skriver tex min bonus mamma (särskrivning) och syftar då på min mans ex. Det har vid flera tillfällen misstolkas som MIN bonusmamma (inte särskrivning) och där hade jag säkert behövt vara övertydlig och antingen använt biomamma eller min bonusdotter mamma...

Benämner min mammas man som mammas nya man när jag förklarar vem han är för människor som inte känner oss. Dock är han lika fullvärdig medlem i vår familj som min pappa. Men användandet av "nya" förenklar och tydliggör :)

Sen vet jag att det finns en liten klick som använder ordet "nya" flickvän/fru/sambo osv negativt, som ett nedlåtande uttryck. Dem föreslår jag att man bortser ifrån då de inte helt verkar kunna acceptera att exet gått vidare...

• Brumma
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-20 19:18:47 följande:

I mina ögon använder man uttryck som "mitt ex" och "hans nya" så länge man själv känner något slags koppling till mannen. När man väl släpper taget känslomässigt så slutar man automatiskt använda den sortens uttryck.

När jag pratar om den man jag var gift med fram till för drygt tio år sedan så kallar jag honom för "barnens pappa". Hans fru kallar jag för "pappans fru", de har varit gifta i sju år så hon är inte ny på något sätt och de är gifta i lagens mening så hon är helt klart hans fru.

Rent allmänt så räknas man väl som nygift första året men det låter lite knäppt att kalla en nygift kvinna för nya frun första året.

Jag har faktiskt aldrig hört min man använda "mitt ex" om bonus mamma. Han säger alltid namnet eller (om det behövs förtydligas) NNS mamma.

Däremot använder JAG beskrivningen min mans ex ibland här på FL. Inte för att jag har någon känslomässig anknytning eller känner ngn svartsjuka/ilska mot henne utan för att det i vissa sammanhang förenklar vem jag menar..
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Har man barn ihop och separerar så blir den nya för alltid den nya i mina ögon, sett till relationen med barnet/barnen man har ihop.

Blir det andra barn i den nya relationen så blir det en ny liten familj såklart. Då ska man inte betraktas som "ny" i just det avseendet.

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya. Mitt barn har en mamma och en pappa, och kommer inte på något sätt att få höra något annat av mig. Ska det av någon anledning talas om exets nya så kommer ordet "nya" att användas säkert mer än normalt.

Hur mitt ex resonerar är jag inte säker på, men troligen på samma sätt.

Nu talar jag i relation till de eventuella barn man har.

Hur släkt och vänner ser på det hela varierar säkert med vem och hur nära man står de inblandade.

Är det inte viktigare att man jobbar på att barnet får en bra kontakt och mår bra i den nya situationen än att medvetet försöka fjärmar barnet från föräldern partner?

Om ditt barn inte själv ser partnern som "den nya" efter ett tag, kommer du då försöka bestämma ditt barns känslor?

Varför inte använda den nya partnern namn i samtal med barnet?
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 12:51:06 följande:

Nej, det handlar om vilket perspektiv man ser det ifrån som jag har sagt.

För mig och mitt ex kommer respektive ny partner inte att presenteras som den nya såklart. Varken för någon av oss, av självklara skäl.

För mitt barn kommer en ny alltid att vara en ny däremot. Av lika självklara skäl.

Nej.

Det är inte självklart. Självklart borde det däremot vara att barnen själva får välja sin relation till pappas/mammas partner och själva välja om de ser den som "ny" eller inte.

Ditt resonemang skulle hållt om det varit en ny mamma eller ny pappa som kommit in i bilden. Men nu är det ju pappas/mammas fru/man/sambo osv. Så nej, jag förstår inte alls varför du finner det självklart att bygga avstå f mellan ditt barn och föräldrars partners. .
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 13:09:32 följande:

Jag kommer inte aktivt att bygga några avstånd. 

Anser ni samtliga här att man bygger avstånd om man håller lite hårdare på mamma och papparollen och gör det lite mer klart vem som är ny eller inte?

Förmodligen grundar sig mycket i hur gamla barnen är man har involverade. Ett äldrebarn kan väl räkna ut själv vem som är ny och inte är ny, hur ny personen är, osv.

Genom att aktivt hålla på och benämna partnern som "den nya" så ja, då bygger du aktivt ett avstånd. Du hindrar barnet att själv bilda sina relationer eftersom du "inpräntar" i barnet att personen är ny och därför inte får lov att vara bara en person, kanske tom en viktig person, i barnets liv.

Det är självklart även attt bygga avstånd om du inte låter en eventuell bonusmamma ta en föräldraroll och ett föräldraansvar OM det är vad hon, pappan OCH barnet vill. Du bör överhuvudtaget inte påverka barnet (förutom positivt) i vilken slags relation barnet och den nya väljer att ha.

Och nej. Det är inte beroende på ålder. Ditt barn är fortfarande en egen individ och borde själv få välja vad människor ska betyda för henne/honom.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 13:51:16 följande:

Men hur vet ett barn det?

Hur klargör man det för ett barn? Att det är självklart för en vuxen är en sak, också för en tolvåring eller femtonåring - men för en tre- eller fyraåring?

Diskussionen är intressant.

Min bonus var ett när jag kom in i hennes liv.

Hon vet självklart att jag inte är hennes mamma :)

Även om hon ser mig som en förälder är jag, och vill jag inte vara, hennes mamma. Hon har redan en.

Detta är inget vi behövt berätta för henne utan det har "gett sig".

Trots att jag gjort alla saker en man gör - bytt blöjor,get vällingflaskan, nattat o tröstat. Gjort frukost, borstat o tvättat hår, tränat bort blöjan och tvättar spyor. Handlat kläder o lördagsgodis. Pratat drömmar och svårigheter.

Men hon har en mamma och det är inte jag.

Ibland har det varit lättare att prata med mig om känsliga saker, ibland mamman.

Hon har mig angiven på Facebook som mamma. Tillsammans med sin biologiska mamma såklart :)

Hon har, när hon var yngre, tagit upp frågan om att kalla mig mamma eftersom jag är "som" en mamma. Men hon vet att jag inte ÄR mamman.

Jag har aldrig varit "ny" för henne eftersom hon inte minns ngt annat. Hon VET att mamma och pappa under en kort period levde tillsammans. Men hon har inga minnen från den tiden.

Jag har varit "Therese" och alltid funnits där. Jag har varit pappas sambo och - om hon behövt förklara - hennes "extramamma". Numera är jag pappas fru och hennes syskons mamma. Men jag är fortfarande "Therese "...

Säg mig. Vad skulle vara så hemskt med att ditt barn fick en så nära och fantastisk relation med en annan människa än dig att barnet anser sig ha två mammor? Jag köper att det gör ont i hjärtat men om man försöker utgå från BARNET och vad som är bäst för barnet istället för sina egna känslor - varför är det så viktigt att barnet vet skillnaden (talar rent hypotetiskt nu. Barnet KOMMER veta vem mamma är)?

Är det egentligen inte bra om barnet får så starka relationer med andra än föräldrarna?

Jag hoppas att jag och min man aldrig går isär men OM vi gör det hoppas jag att han träffar en kvinna som mitt barn kan se som en andra förälder. Ju fler vuxna som engagerar sig i och älskar/bryr sig om mitt barn desto bättre liksom ;)
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-09-21 14:20:40 följande:

Min pappa har varit gift med samma kvinna i 35 år, och jag tror aldrig jag har benämnt hennes som hans "nya" fru. Hon är hans fru kort och gott.

Att han varit gift förut spelar för det första ingen som helst roll, och för det andra så är det inget som andra har med att göra. Skulle jag benämna hans fru som hans nya fru, så skulle jag ju också ge ut privat information om honom - att han varit gift förut. Inte så att han inte står för att ha varit gift förut, men det är väl inget som kreti och pleti har med att göra?

Visst kan man under en kort period benämna någon som någons nya fru, om det funnits en relation till det "gamla paret", men efter ett tag är man ju inte den nya frun utan helt enkelt den nuvarande.

För mig är det fullkomligt oviktigt att vara den gamal/första frun. Känner ingen prestige i att min fd man var gift med mig först - vi lyckades ju inte särskilt bra med det äktenskapet i om att vi i dag är skilda. Det viktigaste för mig är att jag är den sista frun för min nuvarande man :)

Jag kallar inte min mammas man för "ny" till vardags. Men om jag tex träffar en gammal vän som umgåtts mkt med mig (och därigenom mina föräldrar) och mamma och hennes man kommer på tal kan jag säga "Hans, mammas nya man" så att de liksom skall fatta att hon gift om sig.

För mig är han dock bara "Hans", mammas man ch mina barns bonusmorfar. Eller bara o bara förresten.. Jag har en relation till honom som inte är avhängig min mamma och kommer fortsätta det även om de skulle gå isär i framtiden.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 14:36:42 följande:

Du läser det du vill läsa..

Jag ska inte avfärda något samtal. Vad jag menar med att jag inte har något intresse i att prata om någon eventuell ny är att jag inte själv kommer att ta upp en diskussion och därmed "pränta in" (som någon kallade det) ordet "ny".

Om mitt barn någon gång pratar om "exets nya" för att hen varit där och träffat hen kommer jag naturligtvis att prata om det.

Lika mycket som jag pratar om rosa elefanter när mitt barn känner för att prata om det.

Så om ditt barn kommer hem o säger " idag var Anna hos pappa. Jon skall flytta in med mig och pappa. Hon är jättesnäll och läste godnattsaga för mig".

Hur tänker du då att du skall smyga in att hon är ny?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-09-21 15:05:03 följande:

Då var det ju en klar markering, precis om jag själv råkat ut för. Alltså bekräftade du det jag antog. Om någon kallar en person ny, i en etablerad relation, då finns det något annat bakom.

Inte för att det har med tråden att göra, varför ogillade ni henne?

Jag älskar min mammas man. Han kommer alltid vara självklar i mitt och mina barns liv.

Men i vissa sammanhang använder jag orden mammas nya man.

Det är på inget sätt ngt "bakom" utan ett ord som förklarar att min mamma gift om sig..
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 15:53:44 följande:

Man behöver inte vara raketforskare för att "smyga" in det. Det behöver inte ens smygas in.

Det räcker väl med att sätta in "ny" i vilken mening som helst passande för aktuellt samtal?

Men för att ge ett exempel.

"Jaså - vad fint att pappas nya är snäll och läser för dig".

När. Du försöker inte alls skapa avstånd och "berätta" för ditt barn vliken relation de skall ha. Inte alls..

Ser du det verkligen inte själv?

Ärligt talat tycker jag synd om ditt barn om pappan träffar ngn ny. Risken är hyffsat stor att du kommer sätta henne i en lojalitetskonflikt..

Varför inte använda hennes NAMN?
  • Brumma
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-21 14:47:07 följande:

Men nej. Jag kallar hans fru för nya frun. Men det är inget negativt från min sida. Vi har alla en bra relation. Jag lämna honom och har enbart uppmuntrat deras förhållande. Vi bor grannar och barnen springer i mellan som dom vill. Vi firar födelsedagar och högtider tillsammans, hälsar på släkt tillsammans, åker på semester tillsammans m.m. Vår relation har inget med att göra att jag kallar henne för hans nya. Här byggs absolut inga avstånd.

Nej.

Används det inte negativt har jag inte ngt emot det och då tror jag inte att det skapar distans.

Men personen jag svarade skrev att hon skulle använda det FÖR ATT skapa en markering, vilket för mig är helt annorlunda. Att gå in och säga "nya" nya" nya" varje gång personen kommer på tals ENBART för att barnet inte skall få "fel" relation med personen. Det tror jag skapar en distans. .
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 19:28:00 följande:

Varför inte använda både och vid lämpligt tillfälle?

Jag ska inte berätta för mitt barn vilken relation de ska ha. Varför skulle jag det?

Däremot på ett smidigt sätt klargöra vem som är mamma och pappa.

Om du säger Anna, lisa eller Jenny - tror du då att barnet misstar det för "mamma"?

Jo. Om du bemöter barnet med att "rätta" (vilket du gör) så bestämmer du hur barnet ser på personen. Det är som när barn lär sig använda ord. Säger de f3k så rättar man genom att svara med det rätta ordet. Typ "jag springde jättefort". Då svarar man "vad du sprang fort".

Säger barnet "Lisa läste för mig" och du svarar "Läste pappas nya för dig" så talar du om att du inte tycker att barnet får kalla personen Lisa.
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-22 00:22:00 följande:

Det borde ju vara ännu mer nedsättande att säga "biomamma", det låter ungefär som "hon som tryckte ut ungen" men inget mer. Adopterade har en biomamma som inte är något alls, en del surrogatbsrn har det osv.

Men är det NÅGON som använder det ordet utanför FL?

Det har jag faktiskt aldrig varit med om... Och de gånger det används här är ju för det mesta för att vara tydlig, inte nedsättande.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 10:24:46 följande:

Jag vill inte säga tillrättavisa, därav ? ?, men jag tycker som jag har skrivit innan att det är viktigt att poängtera vem som är mamma och pappa i en ?moderna-familjen-relation?.

Det ska inte vara till det negativa, men ändock viktigt.

Den dagen mitt ex träffar någon på den nivån att barnet ska bli involverat kommer jag aldrig att förhindra eller aktivt försämra relationen mellan mitt barn och den nya. Det är upp till mitt ex och den nya att skapa den relation till det bästa, utifrån deras egna förutsättningar och bakom deras dörr. Det lägger inte jag mig i.

Men i relationen till barn när det kommer till någon ?ny? är det skillnad på att vara mamma, pappa och just ?ny? ? och den skillnaden tycker jag är viktig att behålla.

Jag förstår inte att det skulle kunna leda till en sämre relation med den ?nya??

Jag själv har en stor chans (eller risk hur man nu vill se det) till att bli ?ny? i någon annans familj. Jag skulle inte ha något problem om den andre personen tänkte som jag.

Om barnet klart och tydligt vet om vem som är mamma och pappa och tydligt agerar i sitt sätt och sina tankar utefter det, ja då är problemet självlöst och ingen ?hjälp på traven? behövs. Det handlar som sagt inte om att vara dum i huvudet och dagligen prata om ?den nya? som något negativt.  

Ditt sista stycke visar så yyfligt att du inte menar vad du säger när du säger att barnet skall få bygga sin egen relation.

Barnet skall visa och agera att det vet vem som är mamma och pappa?!. Du tillåter alltså INTE barnet att SJÄLV välja sin relation.

Jag tycker mycket synd om ditt barn.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 11:06:12 följande:

Det är jag som debatterar viktigheten i att hålla tag i "mamma-pappa-ny-rollen"..

Vill bara säga att jag är pappa.

De flesta som skriver till mig har av någon anledning förutsatt att jag är en mamma. Varför?

En intressant iakttagelse bara det.

De flesta som skriver här inne är mammor. Och iallafall jag orkar inte hålla på och skriva hen, eller hon/han, mamma/pappa :)

Och ska man sig till att gissa är det alltså större chans att man svarar en mamma än en pappa.

Oavsett. Mina åsikter om att ditt sätt riskerar att få ditt barn att må dåligt pga att du förminskar både barnet och en person i barnets familj gäller oavsett om du är mamma eller pappa. .
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 13:01:47 följande:

Förstår inte riktigt vad du menar med detta om jag ska vara ärlig.

Men absolut ska barn få bygga sin egen relation, med viss skjuts till att mamma är mamma och pappa är pappa. Till mamma och pappa kommer man med vissa saker. Till en "ny" med andra. Men i stora drag är allt gemensamt.

Det är i övrigt riktigt patetiskt av dig att skriva att du tycker synd om mitt barn.

Kan du inte hålla debatten och dina åsikter högre än så?

Håll dig till sakfrågan.

Min bonus kommer till mig med känsliga saker. Skall jag skicka tillbaka henne med orden "detta ska du ta med din mamma eller pappa?

Vill du att ditt barn skall mötas av det när det vill prata om ngt känsligt?

Ja. Jag vet att den kommentaren var på gränsen men eftersom det tydligt inte går att nå fram till dig angående vilken stor skada du kan göra ditt barn, rent känslomässigt, så tog jag till det. Med förhoppningen att du skulle reagera.

Vad var det du inte förstod i mitt inlägg angående ditt sista stycke? Nedan skriver du att barnet skall visa klart och tydligt i sitt agerande och i sina tankar att det vet vem som är mamma och pappa. Annars behovs "hjälp på traven". Nå - barnet kanske SJÄLV väljer att ha relationen till den nya lika stark och liknande som till mamma och pappa. Barnet kanske ser partnern som en extra mamma/pappa. Och om du då går in och "hjälper på traven" så låter du inte barnet skapa sina egna relationer.

Om barnet klart och tydligt vet om vem som är mamma och pappa och tydligt agerar i sitt sätt och sina tankar utefter det, ja då är problemet självlöst och ingen ?hjälp på traven? behövs. Det handlar som sagt inte om att vara dum i huvudet och dagligen prata om ?den nya? som något negativt.  

• Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 13:55:31 följande:

Kontrollbehov?

Du missar hela poängen med allt jag skriver.

Just detta handlar om att vara just en trygg förälder där barnet känner att det kan komma till sina föräldrar om det är något känsligt.

Inte att man ska behöva gå en omväg via en bonusförälder.

Det har inget med kontrollbehov att göra.

Det är ju flera som verkar missa poängen med vad du skriver.

Kanske är det så att du inte får fram det du tänker dig att du vill få fram..?

Bara en tanke just för att du uppfattas som väldigt kontrollerande och revirspinkande utifrån det du skriver.
  • Brumma

Jag vill inte säga tillrättavisa, därav ? ?, men jag tycker som jag har skrivit innan att det är viktigt att poängtera vem som är mamma och pappa i en ?moderna-familjen-relation?.

Om barnet klart och tydligt vet om vem som är mamma och pappa och tydligt agerar i sitt sätt och sina tankar utefter det, ja då är problemet självlöst och ingen ?hjälp på traven? behövs.;

• Brumma

Ovanstående skulle vara med i följande inlägg :)

Anonym (.) skrev 2015-09-21 14:19:24 följande:

Det handlar inte om att "pränta in" något.

Bara göra det lite tydligare om vem som är mamma och pappa, på gott avseende.

I grunden ska barn få bestämma sina relationer absolut, men tycker mamma- och papparollen är viktiga och barnet ska tydligt veta vem som är mamma och pappa.

Vad som krävs för det är naturligtvis individuellt, men ingen mer hjälp på traven än behövt ska användas.

Benämningen "ny" är inte ens säkert att det behöver användas. När barnet nämner hen vid namn ska barnet såklart göra det utan att en förälder ska ändra på det.

Det KAN ju bero på att du skrev följande...
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya.

Och
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 12:51:06 följande:

För mitt barn kommer en ny alltid att vara en ny däremot.

• Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 15:32:42 följande:

Jag förstår inte vart du vill komma.

Du har väl läst tråden och debatterat med mig i all evighet nu? Du ser väl en röd tråd och hur jag resonerar kring saken?

Ska du citera en massa inlägg från tidigare så kan du väl passa på att citera samtliga av mina inlägg? Att plocka ut godbitar som passar ditt sätt att tolka vad jag menar känns sådär?

Du ställde dig frågande till varför folk verkar fått för sig att du "bankar in" ven som är vem i ditt barn och jag svarade med att visa på några av de saker som kan vara orsaken.

Jag plockar ut de saker jag reagerat på och argumenterat mot. De saker som går emot en hel del annat du skrivit.

Vill du att man istället skall bortse ifrån de saker du skrivit?
Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?