Anonym (.) skrev 2015-09-21 13:51:16 följande:
Men hur vet ett barn det?
Hur klargör man det för ett barn? Att det är självklart för en vuxen är en sak, också för en tolvåring eller femtonåring - men för en tre- eller fyraåring?
Diskussionen är intressant.
Min bonus var ett när jag kom in i hennes liv.
Hon vet självklart att jag inte är hennes mamma :)
Även om hon ser mig som en förälder är jag, och vill jag inte vara, hennes mamma. Hon har redan en.
Detta är inget vi behövt berätta för henne utan det har "gett sig".
Trots att jag gjort alla saker en man gör - bytt blöjor,get vällingflaskan, nattat o tröstat. Gjort frukost, borstat o tvättat hår, tränat bort blöjan och tvättar spyor. Handlat kläder o lördagsgodis. Pratat drömmar och svårigheter.
Men hon har en mamma och det är inte jag.
Ibland har det varit lättare att prata med mig om känsliga saker, ibland mamman.
Hon har mig angiven på Facebook som mamma. Tillsammans med sin biologiska mamma såklart :)
Hon har, när hon var yngre, tagit upp frågan om att kalla mig mamma eftersom jag är "som" en mamma. Men hon vet att jag inte ÄR mamman.
Jag har aldrig varit "ny" för henne eftersom hon inte minns ngt annat. Hon VET att mamma och pappa under en kort period levde tillsammans. Men hon har inga minnen från den tiden.
Jag har varit "Therese" och alltid funnits där. Jag har varit pappas sambo och - om hon behövt förklara - hennes "extramamma". Numera är jag pappas fru och hennes syskons mamma. Men jag är fortfarande "Therese "...
Säg mig. Vad skulle vara så hemskt med att ditt barn fick en så nära och fantastisk relation med en annan människa än dig att barnet anser sig ha två mammor? Jag köper att det gör ont i hjärtat men om man försöker utgå från BARNET och vad som är bäst för barnet istället för sina egna känslor - varför är det så viktigt att barnet vet skillnaden (talar rent hypotetiskt nu. Barnet KOMMER veta vem mamma är)?
Är det egentligen inte bra om barnet får så starka relationer med andra än föräldrarna?
Jag hoppas att jag och min man aldrig går isär men OM vi gör det hoppas jag att han träffar en kvinna som mitt barn kan se som en andra förälder. Ju fler vuxna som engagerar sig i och älskar/bryr sig om mitt barn desto bättre liksom ;)