• sextiotalist

Hur länge räknas man som den nya?

Jag har i många trådar läst att den som man inte fick första barnet med blir benämnd som srn nya, flickvännen etc.

Själv betraktades jag länge som den nya även om vi hade barn tillsammans och även när vi varit tillsammans längre än med han hade varit med exet.

• Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 11:48:07 följande:
    För det första kommer jag personligen inte att ha något intresse i att prata om exets nya, så det är endast i de fall det kommer att förekomma, av någon anledning, som "nya" öht kommer att användas.
    Men som jag skrev har mitt barn en mamma och pappa och för hen ska exets nya inte vara någon annan än den nya.
    Förstår inte heller hur mitt barn egentligen själv ska kunna resonera annorlunda. Hen har en mamma och pappa. Alla eventuella nya relationer i det kommer för hen att vara "den nya", oavsett om det är någon ny i mitt liv, eller i mitt ex liv.

Att exets nya inte kommer att vara den nya i det avseende de får andra barn är såklart självklart.

Självklart kommer en eventuell partner till dig aldrig bli barnens pappa, inte ens deras "nya pappa". Precis som du skriver så har barnen redan en pappa. Däremot kommer din partner vara din partner/sambo/man. Eller kommer du att presentera honom som din "nya sambo"?
  • Anonym (...)

För det första kommer jag personligen inte att ha något intresse i att prata om exets nya, så det är endast i de fall det kommer att förekomma, av någon anledning, som "nya" öht kommer att användas.

Men som jag skrev har mitt barn en mamma och pappa och för hen ska exets nya inte vara någon annan än den nya.

Förstår inte heller hur mitt barn egentligen själv ska kunna resonera annorlunda. Hen har en mamma och pappa. Alla eventuella nya relationer i det kommer för hen att vara "den nya", oavsett om det är någon ny i mitt liv, eller i mitt ex liv.

Att exets nya inte kommer att vara den nya i det avseende de får andra barn är såklart självklart.

Förstår inte vad det faktum att ert barn bara har en mamma och pappa att göra med att du har ett behov av att presentera exets partner som den nya.

Min styvson har också bara en mamma och en pappa men varken jag eller mammans sambo har nånsin kallats för "den nya"(hade visserligen blivit konstigt då maken aldrig var tillsammans med mamman)
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Har man barn ihop och separerar så blir den nya för alltid den nya i mina ögon, sett till relationen med barnet/barnen man har ihop.

Blir det andra barn i den nya relationen så blir det en ny liten familj såklart. Då ska man inte betraktas som "ny" i just det avseendet.

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya. Mitt barn har en mamma och en pappa, och kommer inte på något sätt att få höra något annat av mig. Ska det av någon anledning talas om exets nya så kommer ordet "nya" att användas säkert mer än normalt.

Hur mitt ex resonerar är jag inte säker på, men troligen på samma sätt.

Nu talar jag i relation till de eventuella barn man har.

Hur släkt och vänner ser på det hela varierar säkert med vem och hur nära man står de inblandade.

Är det inte viktigare att man jobbar på att barnet får en bra kontakt och mår bra i den nya situationen än att medvetet försöka fjärmar barnet från föräldern partner?

Om ditt barn inte själv ser partnern som "den nya" efter ett tag, kommer du då försöka bestämma ditt barns känslor?

Varför inte använda den nya partnern namn i samtal med barnet?
  • BioBonus

Men det handlar ju inte om att få en ny mamma eller pappa, utan att mamma eller pappa väljer att leva med någon annan efter att er relation har tagit slut.
    Att medvetet benämna din, eller din fd mans, partners som "den nya" är ju verkligen ett sätt att tydligt visa för ditt barn att den relationen inte räknas. 
    Förstår inte behovet av att rangordna människor. Man träffar många olika människor i sitt liv och alla dessa har en unik roll i det. Någon är mamma, någon är mannen som lever med min mamma etc etc. Känns mer som en osäkerhet i sin egen föräldraroll att ha behovet av att tydligt lära sina barn att "hon är inte mer än bara exets nya, känn inget annat."
  • LFF
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Har man barn ihop och separerar så blir den nya för alltid den nya i mina ögon, sett till relationen med barnet/barnen man har ihop.

Blir det andra barn i den nya relationen så blir det en ny liten familj såklart. Då ska man inte betraktas som "ny" i just det avseendet.

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya. Mitt barn har en mamma och en pappa, och kommer inte på något sätt att få höra något annat av mig. Ska det av någon anledning talas om exets nya så kommer ordet "nya" att användas säkert mer än normalt.
    Hur mitt ex resonerar är jag inte säker på, men troligen på samma sätt.

Nu talar jag i relation till de eventuella barn man har.

Hur släkt och vänner ser på det hela varierar säkert med vem och hur nära man står de inblandade.

Pappas första fru (lillebrors mamma) har aldrig varit något annat än XX för mig. Absolut inte någon ny mamma. Mammas sambo, som hon varit tillsammans med sen hon och pappa splittade (jag var 2 då) har aldrig varit något annat än YY. Folk har ringt och frågat om "pappa" varit hemma varav jag svarat "Nej, han bor i XYZ" när jag växte upp (de menade YY). Du ska inte göra ett skvatt för att påverka hur ditt barn ser på pappas sambo/fru.
  • Anonym (.)
    FrökenKanSjälv skrev 2015-09-21 12:12:57 följande:
    Självklart kommer en eventuell partner till dig aldrig bli barnens pappa, inte ens deras "nya pappa". Precis som du skriver så har barnen redan en pappa. Däremot kommer din partner vara din partner/sambo/man. Eller kommer du att presentera honom som din "nya sambo"?
    Nej, det handlar om vilket perspektiv man ser det ifrån som jag har sagt.
    För mig och mitt ex kommer respektive ny partner inte att presenteras som den nya såklart. Varken för någon av oss, av självklara skäl.
    För mitt barn kommer en ny alltid att vara en ny däremot. Av lika självklara skäl.
  • Anonym (.)
    Anonym (...) skrev 2015-09-21 12:21:29 följande:
    Förstår inte vad det faktum att ert barn bara har en mamma och pappa att göra med att du har ett behov av att presentera exets partner som den nya.

Min styvson har också bara en mamma och en pappa men varken jag eller mammans sambo har nånsin kallats för "den nya"(hade visserligen blivit konstigt då maken aldrig var tillsammans med mamman)
    Jag har inget behov av det alls.
    Har redan sagt att jag inte har något intresse i att öht prata om någon ny, men om det någon gång kommer på tal, så är det "ny" som är aktuellt att använda.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 12:51:06 följande:

Nej, det handlar om vilket perspektiv man ser det ifrån som jag har sagt.

För mig och mitt ex kommer respektive ny partner inte att presenteras som den nya såklart. Varken för någon av oss, av självklara skäl.

För mitt barn kommer en ny alltid att vara en ny däremot. Av lika självklara skäl.

Nej.

Det är inte självklart. Självklart borde det däremot vara att barnen själva får välja sin relation till pappas/mammas partner och själva välja om de ser den som "ny" eller inte.

Ditt resonemang skulle hållt om det varit en ny mamma eller ny pappa som kommit in i bilden. Men nu är det ju pappas/mammas fru/man/sambo osv. Så nej, jag förstår inte alls varför du finner det självklart att bygga avstå f mellan ditt barn och föräldrars partners. .
  • Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-09-21 12:32:24 följande:
    Är det inte viktigare att man jobbar på att barnet får en bra kontakt och mår bra i den nya situationen än att medvetet försöka fjärmar barnet från föräldern partner?

Om ditt barn inte själv ser partnern som "den nya" efter ett tag, kommer du då försöka bestämma ditt barns känslor?

Varför inte använda den nya partnern namn i samtal med barnet?
    Det handlar inte om inte få en bra kontakt.
    Det ska jag såklart inte motarbeta om det inte finns direkta anledningar till det!

Men tycker likväl att det är viktigt för barnet att veta om "mamma och pappa".

Namn lär användas i den mån barnet använder namn. Jag kommer inte att få barnet att säga "den nya".
  • Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-09-21 13:01:08 följande:
    Nej.

Det är inte självklart. Självklart borde det däremot vara att barnen själva får välja sin relation till pappas/mammas partner och själva välja om de ser den som "ny" eller inte.

Ditt resonemang skulle hållt om det varit en ny mamma eller ny pappa som kommit in i bilden. Men nu är det ju pappas/mammas fru/man/sambo osv. Så nej, jag förstår inte alls varför du finner det självklart att bygga avstå f mellan ditt barn och föräldrars partners. .

Jag kommer inte aktivt att bygga några avstånd. 

Anser ni samtliga här att man bygger avstånd om man håller lite hårdare på mamma och papparollen och gör det lite mer klart vem som är ny eller inte?

Förmodligen grundar sig mycket i hur gamla barnen är man har involverade. Ett äldrebarn kan väl räkna ut själv vem som är ny och inte är ny, hur ny personen är, osv.

Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?