Anonym (.) skrev 2015-09-21 11:48:07 följande:
För det första kommer jag personligen inte att ha något intresse i att prata om exets nya, så det är endast i de fall det kommer att förekomma, av någon anledning, som "nya" öht kommer att användas.
Men som jag skrev har mitt barn en mamma och pappa och för hen ska exets nya inte vara någon annan än den nya.
Förstår inte heller hur mitt barn egentligen själv ska kunna resonera annorlunda. Hen har en mamma och pappa. Alla eventuella nya relationer i det kommer för hen att vara "den nya", oavsett om det är någon ny i mitt liv, eller i mitt ex liv.
Att exets nya inte kommer att vara den nya i det avseende de får andra barn är såklart självklart.
Men det handlar ju inte om att få en ny mamma eller pappa, utan att mamma eller pappa väljer att leva med någon annan efter att er relation har tagit slut.
Att medvetet benämna din, eller din fd mans, partners som "den nya" är ju verkligen ett sätt att tydligt visa för ditt barn att den relationen inte räknas.
Förstår inte behovet av att rangordna människor. Man träffar många olika människor i sitt liv och alla dessa har en unik roll i det. Någon är mamma, någon är mannen som lever med min mamma etc etc. Känns mer som en osäkerhet i sin egen föräldraroll att ha behovet av att tydligt lära sina barn att "hon är inte mer än bara exets nya, känn inget annat."