• Joss81

OK blanda Sempers magdroppar och Laktulos??

Hej.

Våra 4-månaders tvillingar är födda 7 veckor för tidigt och därför får de järndroppar varje dag. Järnet medför ju tyvärr att de blir förstoppade så därför får de även 1ml Laktulos morgon och kväll. Laktulosen hjälper och de bajsar normalt. Däremot så har de, framför allt ena tjejen, ont k magen vid matning (flaskmatning). Hon äter en stund lugnt men sen börjar hon skrika, sparka med benen, vrider på sig och spänner kroppen så att hon går upp i brygga. Hon pruttar mycket så jag misstänker att det är Laktulosen som gör att magen gör ont eftersom den bildar gaser. Jag tänkte nu testa med Sempers magdroppar och se om det kan hjälpa nått. Nån som vet om man kan ge både Sempers magdroppar och Laktulos? Har Sempers nagdroppar en lösande effekt så att jag kan minska på Laktulosen eller måste jag fortsätta att ge Laktulosen i samma mängd? Jätte tacksam för tips och råd!!

• Svar på tråden OK blanda Sempers magdroppar och Laktulos??
  • idis78

Du kan ge de samtidigt. Magdropparna är inte lösande, de innehåller lactobaciller som är goda magbakterier. Det finns också Minifom som kan hjälpa mot gasighet.

• Joss81

Tack!! Vet du om minifom är bättre än Sempers magdroppar? Finns det nått annat man kan ge istället för Laktulos som är lösande men inte gasbildande? Jag har läst att vissa ger messmör men det är ju först från 6 månader så det är för tidigt nu..

• idis78
    Joss81 skrev 2015-09-21 19:34:33 följande:

Tack!! Vet du om minifom är bättre än Sempers magdroppar? Finns det nått annat man kan ge istället för Laktulos som är lösande men inte gasbildande? Jag har läst att vissa ger messmör men det är ju först från 6 månader så det är för tidigt nu..

Vet inte vilket som är bäst. Ni får prova er fram. När man använder Minifom behöver man oftast ge mer än den dos som står på flaskan. Vi gav en rågad tesked. Kan vara bra att veta. Fråga på Bvc ang sånt som är lösande. Eftersom dina är födda för tidigt kan det ju spela in också.
  • Anonym (Magont)

jag har gett lactulose och magdroppar till mig tjej. Frågade BVC-läkaren om detta med gaser för jag tycker lilltjej alltid har vart gasig och orolig i magen, men hon hävdade att det är sån  liten mängd lactulose så att det inte skulle ge gasighet. Har ni prövat att släppa ut luft med pys-ventil eller termometern? Har ni anti-kolikflaskorna? 

Och läs på om miniform innan du ger, jag valde att inte ge det då det inte finns någon vetenskapligt bevisad effekt att det skulle fungera, snarare fanns en viss placeboeffekt hos föräldrarna som ändå kom att uppleva bebisens mage som bättre, vilket dock är en effekt...?
    Vet också att det i vissa länder inte rekomenderas att ge miniform då det innehåller vissa parabener och konserveringsmedel som ska vara cancerframkallande (men vad är inte det i samhället idag? 
    Vad jag menar är att läs på lite om det innan då det är lite fram och tillbaka med just miniform.
  • Anonym (Magont)

Förresten har ni prövat magmassage på tjejen? Det är gratis, inte farligt och många föräldrar upplever att det fungerar! Enda är att det skall gå minst 30min efter matning innan man gör det. 
    Vi gjorde de morgon och kväll, kom ofta bajs en stund efter att vi gjort de och en hel del gaser. Och även om de kanske inte fungerade så var det iallafall en mysig stund ;) 

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/
  • Joss81

Tack för era tips!! Ja jag går gett magmassage nångång ibland men jag ska nog börja göra det mer regelbundet, varje dag, och se om det kan ge nån effekt. Jag håller mig till Sempers magdroppar nu ett tag och ser om det hjälper lite. Började med dem igår så det tar kanske några dagar innan de gör nån verkan.

• Vestra

Semper magdroppar. Det är många som påstår att just minifomen är placebo. Magmassage, semper magdroppar och om behovet finns även lactulos. Pysventil har funkat någon gång i akutsituationer här hemma.
    Har använt både mams antikolik och dr browns. Mams funkade bäst för oss. 
    Med 3:an fick vi avbryta för rapning mitt i matningen. Men det som funkat bäst på alla 3 är just att ge semper magdroppar. Och INTE glömma en enda dag. Tar ca 1 vecka innan dom fungerar helt. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Joss81

Å tack!! Nu fick jag förhoppning om att det kanske kan bli bättre trots allt. När du skrev att Semper magdroppar har hjälpt och att det tagit ca 1 vecka. Jag började med dem igår och blev besviken för det inte hjälpt än så länge men då förstår jag att det kanske tar några dagar då... Hoppas hoppas :)

• Vestra
    Joss81 skrev 2015-09-23 20:42:25 följande:

Å tack!! Nu fick jag förhoppning om att det kanske kan bli bättre trots allt. När du skrev att Semper magdroppar har hjälpt och att det tagit ca 1 vecka. Jag började med dem igår och blev besviken för det inte hjälpt än så länge men då förstår jag att det kanske tar några dagar då... Hoppas hoppas :)

Ja upp till och med 8 dagar kan det ta. Så håll ut. Med mina har det varit efter 5-7 dagar som man märkt en enorm skillnad. Men redan efter 3:e dagen märkte man att det blev lite bättre. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden OK blanda Sempers magdroppar och Laktulos??