Katastrofdåligt järnvärde!
Jag är gravid i v 11 och fick i fredags hem ett brev från min barnmorska där det stod att jag omedelbart måste sätta in 50mg järn per dag. Tänkte att jag väl kolla upp det under helgen. Jag kände mig trött och lite matt på fredagen och sambon fick åka och handla själv men jag insåg snabbt att det inte var vanlig trötthet, jag var så trött att bara lyfta armen kändes jobbigt, att gå på toaletten kändes som att bestiga berg... Men efter lite mat och godis kändes det bättre men insåg att det nog var ordentlig järnbrist jag kände av.
Jag har varit gravid tidigare och då fick jag Neferix utskrivna efter halva ungefär.... det vill jag inte uppleva igen!! Jag blev så tvärförstoppad så det inte var klokt! Jag försökte motarbeta med linfrö, katrinplommor, messmör och you name it men det var nästintill hopplöst och min kära bakdel vill för allt i livet inte uppleva järntabletter igen!! Så på lördagen var jag och köpte Blutsaft, tänkte att jag skulle testa det och se om jag kunde undvika järntabletterna. Tog 3 cl på eftermiddagen...2 timmar senare hade jag så ont i magen så jag trodde att jag höll på att bli magsjuk... den blåste upp sig till enorm storlek, lät och väsnades och det gjorde så ont! Så gasig har jag aldrig varit i hela mitt liv, det måste vara så att jag inte tålde Blutsaft...?
Ringde min barnmorska för att kolla vad jag hade för värde egentligen, hur illa var det liksom. Hon sa att har man under 60 vill de att man börjar med järntillskott, jag hade 8,6... så riktigt riktigt illa tydligen.
Hjälp! Vad kan jag ta för att få upp mitt järnvärde?! När det så här katastrofdåligt räcker det inte med att laga mat i järngryta och käka blodpudding, broccoli och leverpastej (vilket jag för övrigt avskyr) utan här krävs starkare grejer.... Jag hoppas såå att någon ska ha något annat tips!! Har snappat upp Nässelextrakt under mina googlingar någonstans men hittar inte så mycket om det på nätet, likaså Bio-Nekatrin, inte heller där kan jag läsa mig till något egentligen... Hjälp!