• essemia

Katastrofdåligt järnvärde!

Jag är gravid i v 11 och fick i fredags hem ett brev från min barnmorska där det stod att jag omedelbart måste sätta in 50mg järn per dag. Tänkte att jag väl kolla upp det under helgen. Jag kände mig trött och lite matt på fredagen och sambon fick åka och handla själv men jag insåg snabbt att det inte var vanlig trötthet, jag var så trött att bara lyfta armen kändes jobbigt, att gå på toaletten kändes som att bestiga berg... Men efter lite mat och godis kändes det bättre men insåg att det nog var ordentlig järnbrist jag kände av.

Jag har varit gravid tidigare och då fick jag Neferix utskrivna efter halva ungefär.... det vill jag inte uppleva igen!! Jag blev så tvärförstoppad så det inte var klokt! Jag försökte motarbeta med linfrö, katrinplommor, messmör och you name it men det var nästintill hopplöst och min kära bakdel vill för allt i livet inte uppleva järntabletter igen!! Så på lördagen var jag och köpte Blutsaft, tänkte att jag skulle testa det och se om jag kunde undvika järntabletterna. Tog 3 cl på eftermiddagen...2 timmar senare hade jag så ont i magen så jag trodde att jag höll på att bli magsjuk... den blåste upp sig till enorm storlek, lät och väsnades och det gjorde så ont! Så gasig har jag aldrig varit i hela mitt liv, det måste vara så att jag inte tålde Blutsaft...?
    Ringde min barnmorska för att kolla vad jag hade för värde egentligen, hur illa var det liksom. Hon sa att har man under 60 vill de att man börjar med järntillskott, jag hade 8,6... så riktigt riktigt illa tydligen.

Hjälp! Vad kan jag ta för att få upp mitt järnvärde?! När det så här katastrofdåligt räcker det inte med att laga mat i järngryta och käka blodpudding, broccoli och leverpastej (vilket jag för övrigt avskyr) utan här krävs starkare grejer.... Jag hoppas såå att någon ska ha något annat tips!! Har snappat upp Nässelextrakt under mina googlingar någonstans men hittar inte så mycket om det på nätet, likaså Bio-Nekatrin, inte heller där kan jag läsa mig till något egentligen... Hjälp!
  • Svar på tråden Katastrofdåligt järnvärde!
  • chokladgroda

Det är alltså dina depåer som är låga och dom kan du inte höja med den typen av järn som finns i blutsaft tyvärr. Har du provat att äta hemofer? Det är inte alls lika hög dos i dom så då tar du tabletterna mer utspritt under dagen. Det enda som funkade för mig för det blir inte lika stor chock för kroppen som niferex.

• chokladgroda

Ytterligare ett tips som jag glömde: när jag denna graviditet fick veta att jag behövde äta 100 mg järn per dag från vecka 12 så var jag inte alls sugen på detta (hade motsatt problem jämfört med dig). Började då varje morgon med att mixa massor av färsk babyspenat med mandelyoghurt samt lite pressad citron. Drack detta och väntade ca 1 h innan jag åt något annat, gjorde sen likadant på kvällen - viktigt att inte blanda med mjölkprodukter för nära inpå bara. Körde på med detta till vecka 16 ca och tog då ett nytt prov som visade att jag bara behövde äta 100 mg järn var tredje dag. Den där "kuren" hade alltså gjort ganska så stor nytta.

• essemia

Tack för tipset! Det ska jag nog ta fasta på, spenat i olika fuktsmoothies kan jag nog faktiskt få ner. Och sen har jag läst mig till att Hemofer ska vara lite snällare så jag får väl köra på det, suck.

• chokladgroda
    essemia skrev 2015-09-21 10:39:10 följande:

Tack för tipset! Det ska jag nog ta fasta på, spenat i olika fuktsmoothies kan jag nog faktiskt få ner. Och sen har jag läst mig till att Hemofer ska vara lite snällare så jag får väl köra på det, suck.

Tyvärr får du nog iaf försöka. Det enda problemet jag har med hemofer är att man måste ta flera tabletter och det är lätt att glömma ibland. Alltså inget fysiskt. Du kanske har samma tur! Men satsa stenhårt på smoothies. Och som sagt, noga med att inte dricka det för nära inpå mjölkproduktsintag. Kör på sådär så kommer du fått upp järndepåerna bra sen. Tar uppåt 10 veckor men du får försöka tänka positivt och varva lite med smoothiesen så du inte tröttnar ;)
  • tjockobbe
    essemia skrev 2015-09-21 10:05:14 följande:

Jag är gravid i v 11 och fick i fredags hem ett brev från min barnmorska där det stod att jag omedelbart måste sätta in 50mg järn per dag. Tänkte att jag väl kolla upp det under helgen. Jag kände mig trött och lite matt på fredagen och sambon fick åka och handla själv men jag insåg snabbt att det inte var vanlig trötthet, jag var så trött att bara lyfta armen kändes jobbigt, att gå på toaletten kändes som att bestiga berg... Men efter lite mat och godis kändes det bättre men insåg att det nog var ordentlig järnbrist jag kände av.

Jag har varit gravid tidigare och då fick jag Neferix utskrivna efter halva ungefär.... det vill jag inte uppleva igen!! Jag blev så tvärförstoppad så det inte var klokt! Jag försökte motarbeta med linfrö, katrinplommor, messmör och you name it men det var nästintill hopplöst och min kära bakdel vill för allt i livet inte uppleva järntabletter igen!! Så på lördagen var jag och köpte Blutsaft, tänkte att jag skulle testa det och se om jag kunde undvika järntabletterna. Tog 3 cl på eftermiddagen...2 timmar senare hade jag så ont i magen så jag trodde att jag höll på att bli magsjuk... den blåste upp sig till enorm storlek, lät och väsnades och det gjorde så ont! Så gasig har jag aldrig varit i hela mitt liv, det måste vara så att jag inte tålde Blutsaft...?
    Ringde min barnmorska för att kolla vad jag hade för värde egentligen, hur illa var det liksom. Hon sa att har man under 60 vill de att man börjar med järntillskott, jag hade 8,6... så riktigt riktigt illa tydligen.

Hjälp! Vad kan jag ta för att få upp mitt järnvärde?! När det så här katastrofdåligt räcker det inte med att laga mat i järngryta och käka blodpudding, broccoli och leverpastej (vilket jag för övrigt avskyr) utan här krävs starkare grejer.... Jag hoppas såå att någon ska ha något annat tips!! Har snappat upp Nässelextrakt under mina googlingar någonstans men hittar inte så mycket om det på nätet, likaså Bio-Nekatrin, inte heller där kan jag läsa mig till något egentligen... Hjälp!

Jag fick ett sånt brev från min barnmorska efter halva graviditeten nu. Jag köpte Duroferon på Apoteket. Lite snällare mot magen. Jag har inte upplevt nån förstoppning, och det gjorde jag med första då jag åt nåt annat.

Samtidigt som du äter järntabletter måste du få i dig mat som har mjuknande effekt på magen. Typ kiwi eller annat. Inte just när du äter tabletterna nödvändigtvis men nån gång om dagen.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Tonensu

Ferrinol som finns att köpa på hälsokost använder jag trots känslig mage. Det är mer järn i än Blutsaften. Tålde inte heller Niferex. Har också fått tipset om Hemofer som finns på Apoteket men dock inte testat.
    Spenat, kött, persilja, messmör, leverpastej, broccoli, blodpudding, fiberrikt bröd. Laga maten i järngryta och undvik mjölkprodukter och koffein. Ät/drick gärna c-vitamin till eftersom det hjälper kroppen att ta upp järnet. Finns mycket i maten att hitta.

• essemia

För mig tog det ett par 3-4 dagar innan min mage körde ihop, med Neferix som sagt. Och efter att ha läst artikeln som jag länkar till i förra inlägget så förstår jag nu varför, och har istället beställt järntabletter av högkvalitetsjärn och hoppas det stämmer som de lovar, uteblivna magproblem Skrattande

• Bf29okt
    essemia skrev 2015-09-21 10:05:14 följande:

Klarar inte iheller av niferex eller blutsaft .. Har du provat Apotekets egna järntabletter? Det hjälpte för mig och i kombination med vitaminer med järn i . Fick då i mig sammanlagt 55 mg järn utöver kost och har nu ett bra järnvärde .
  • essemia

Det finns en del att hämta i kosten, och det kommer jag så klart jobba med, men när jag bara har 8 är det så pass dåligt att enbart en förändring av kosten inte kommer göra tillräckligt. Jag har beställt de här järntabletterna nu och hoppas att de håller vad de lovar, dvs höjer mitt järnvärde rejält UTAN att ge magbesvär! Funkar det så yay!! Och riktig apelsinjuice, inga brustabletter! Glad

• Iowhannah

Jag äter Duroferon, just eftersom att många blir så förstoppade av Niferex, och upplever precis tvärtom! Enligt bm behöver jag inte längre ta dem, men när jag har slutat så har jag blivit så extremt förstoppad! Såpass att plommon, kiwi och messmör inte har hjälpt alls. Just nu äter jag Duroferon enbart för att ha en någorlunda rotation i magen, haha xD

• amalie79

Jag har också låga depåer men högt hb så ingen fara på taket tyckte bm så länge jag själv mår ok. Fått lov att ta hemofer plus trots att de innehåller mindre järn än niferex och duroferon som brukar vara de vanligaste. Jag har helt enkelt sagt nej till dem, sa rätt ut att jag har känslig mage och min vardag måste funka.

Tar fyra hemofer varje dag. Magen är en dröm, jag som ogravid går 2-3 ggr per dag går nu 2-3 ggr i veckan.

• amalie79
    Tonensu skrev 2015-09-21 14:15:39 följande:

Vad hade du för värde?

Jag? Det vet jag inte faktiskt, men hon sa att eftersom hb låg på 140 så skulle det ta tid innan jag märkte av bristen själv. Hon ville jag skulle börja med en tablett varannan dag. Tex niferex.

Eftersom hemofer har mindre järn så tyckte hon att några sådana varje dag motsvarade en niferex varannan ungefär.

bättre än inget så länge jag mår bra
  • V79

Jag ska helst ta 2 duroferon per dag, minst 10 st under en vecka men min mage klarar inte alls av det. Äter ca 5-6 st i veckan och får järndropp 2 gånger i veckan som har motsatt effekt på magen. Funderar på att testa hemofer och se om min mage tål dom bättre.

• amalie79
    V79 skrev 2015-09-21 15:46:22 följande:

Jag ska helst ta 2 duroferon per dag, minst 10 st under en vecka men min mage klarar inte alls av det. Äter ca 5-6 st i veckan och får järndropp 2 gånger i veckan som har motsatt effekt på magen. Funderar på att testa hemofer och se om min mage tål dom bättre.

Hemofer ska vara snällt, och det tycker jag att de är, men ska du äta 2 duroferon om dagen så får du nog upp i ett stort antal hemofer om jag förstått min bm rätt.
  • V79
    amalie79 skrev 2015-09-21 15:56:12 följande:

Hemofer ska vara snällt, och det tycker jag att de är, men ska du äta 2 duroferon om dagen så får du nog upp i ett stort antal hemofer om jag förstått min bm rätt.

Jo risken är stor att det blir ett antal tabletter men jag hoppas att jag ska få minska dosen snart och ta 5-7 st i veckan. Ska ta nytt hb imorgon och får kanske efter det minska ner på järnet.
  • Lipan82

Har haft samma magproblem. Förstoppad trots alla möjliga mjukgörare...

Friggs järn tablett + c-vit hade bra effekt på mig utan biverkningar. Sen så har jag ätit något med kött helst 3ggr /dag plus spenat, aprikoser, blodbröd etc.

• essemia

Nu har jag ätit järntabletterna jag beställde från greatlife.se (de här) i 4 dagar och jag är så lycklig!! Jag känner ingenting i magen!!! Inget knip, inga direkta gaser eller uppsvällande!! Sen blir man ju hård i magen av järn, men det är ju så det är... Tycker linfrö varje dag och mycket katrinplommonjuice gör tillräckligt, just nu i alla fall. Ska på kontroll imorgon så vi får se vad järnvärdet säger då. Hoppas hoppas det har stigit rejält, jag känner mig väldigt mycket piggare i alla fall Skrattande

Svar på tråden Katastrofdåligt järnvärde!