Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

Katastrofdåligt järnvärde!

Jag har också låga depåer men högt hb så ingen fara på taket tyckte bm så länge jag själv mår ok. Fått lov att ta hemofer plus trots att de innehåller mindre järn än niferex och duroferon som brukar vara de vanligaste. Jag har helt enkelt sagt nej till dem, sa rätt ut att jag har känslig mage och min vardag måste funka.

Tar fyra hemofer varje dag. Magen är en dröm, jag som ogravid går 2-3 ggr per dag går nu 2-3 ggr i veckan.

• amalie79
    Tonensu skrev 2015-09-21 14:15:39 följande:

Vad hade du för värde?

Jag? Det vet jag inte faktiskt, men hon sa att eftersom hb låg på 140 så skulle det ta tid innan jag märkte av bristen själv. Hon ville jag skulle börja med en tablett varannan dag. Tex niferex.

Eftersom hemofer har mindre järn så tyckte hon att några sådana varje dag motsvarade en niferex varannan ungefär.

bättre än inget så länge jag mår bra
  • amalie79
    V79 skrev 2015-09-21 15:46:22 följande:

Jag ska helst ta 2 duroferon per dag, minst 10 st under en vecka men min mage klarar inte alls av det. Äter ca 5-6 st i veckan och får järndropp 2 gånger i veckan som har motsatt effekt på magen. Funderar på att testa hemofer och se om min mage tål dom bättre.

Hemofer ska vara snällt, och det tycker jag att de är, men ska du äta 2 duroferon om dagen så får du nog upp i ett stort antal hemofer om jag förstått min bm rätt.
Svar på tråden Katastrofdåligt järnvärde!