• Naylor

När berätta för pojkvän att man är gravid?

Vid vilken tid inpå graviditeten tycker ni (var och en) är lämpligt att säga till sin partner att man är gravid? Om man nu är det för första gången och inte heller vet hur man ska säga det. Hur ska man uttrycka sig på ett bra sätt?

• Svar på tråden När berätta för pojkvän att man är gravid?
  • Birgitta02

Så fort du får ett plus?

• Moneal

inte planerat?

Annars hade jag nog bara sagt det :)

direkt

• chokladgroda

Vi testade tillsammans första gången. Andra gången testade jag själv och sa det direkt när jag fått svaret. Ville inte stressa honom innan ifall det skulle vara negativt (den gången var det inte planerat och ganska opassande egentligen men blev hur bra som helst ändå!)

• banan123

Min man var på jobbet när jag plussade. Ringde till honom direkt efteråt.

• Jenyma

Första gången blev jag så glad att jag direkt sprang och väckte honom och körde upp testet i ansiktet på honom. Skulle det bli en 2:a kanske jag skulle ta det lite mer kallt och kanske överraska tex genom att köpa ett kort eller så. Men skulle ändå göra det samma dag som pluset i såna fall!

• attid89

Självklart så fort man själv vet. Jag testade på jobbet men ville inte ringa utan säga IRL. Så väntade tills jag kom hem. Men samma dag, tycker jag!

• Jemp

Direkt?

Jag sa att jag misstänkte det så testade vi (nåja, läste av) tillsammans.

• Jemp

Hur du ska säga det beror väl på om det är planerat eller inte. Bra nyhet eller mer tveksamt, liksom.

• Milleman

Vi hade försökt ett litet tag så det var ingen chock. Jag testade på morgonen men då var mannen på jobb och jag tycker det är roligare att berätta öga mot öga så när han kom hem hade jag och sonen gjort pizza och jag berättade och vi firade :)

• Trassel14

Omgående

Min sambo fick ett sms direkt efter jag hade testat, ville inte ringa honom då han jobbade högt uppe i en lift så tänkte han kunde läsa det när han var nere på marken igen Flört

• mirandaekstroem

Samma dag såklart. Hade jag varit den andra partnern och min flickvän hade väntat flera veckor hade jag blivit lack.

• Ramiz

Han misstänkte att jag var gravid å då gjorde vi ett test tillsammans... Å ja, gravid vart jag :)

• mammalovis

Sambon har alltid vetat om när jag tänkt testa då vi har försökt aktivt, men jag har velat vänta några veckor extra för att vara säker då ett negativt test är så tufft att ta besvikelsen av. Så jag har testat och väckt honom om jag behövt kissa extra tidigt.

Så antingen visar du testet du tagit eller också bara pratar/messar honom samma dag såklart. Han har ju lika stor rätt som du att veta. Om ni inte försökt aktivt eller pratat om barn innan får du ju förbereda dig mentalt på att du kan få väldigt olika reaktioner.

Har ni planerat barn kan du ju slå in ett par babystrumpor eller testet i ett paket till honom, så får han själv lista ut det.

Svar på tråden När berätta för pojkvän att man är gravid?