• Äldre 21 Sep 11:57
    2578 visningar
    13 svar
    13
    2578

    Gravid med visstidsanställning..

    Tänkte jag skulle kolla eran åsikt ang. Mitt dilemma. Jag är gravid nu och om allt går vägen så kommer bebisen i slutet på maj. Jag har idag visstidsanställning fram till den 1a januari. Min chef är vad jag vet jättenöjd med mig och kommer säkerligen förnya mitt kontrakt ytterligare ett år. Men om jag berättar om graviditeten så vette 17! Jag arbetar för kommunen och dom är rätt snåla.. Misstänker att dom inte förnyar mitt kontrakt om jag säger som det är. Vore det fel av mig att inget säga o hoppas på att det går o dölja tills dess? Inte jättejuste förstår jag ju men är det förlåtligt? Min chef är själv mammaledig just nu och jag vill tro att hon skulle förstå varför jag valde att inget säga. I A-kassan har jag inte varit med ett helt år förens i maj heller... Tips och råd?

  • Svar på tråden Gravid med visstidsanställning..
  • Äldre 21 Sep 12:42
    #1

    Säg inget. Innan v12 är det få som vill avslöja någon i alla fall och det är inte konstigt att hålla på det i ett par veckor till. Nu vet jag iofs inte hur långa kontrakt du brukar få, men mår du bra kommer du hinna jobba i nästan 5 månader.

  • Äldre 21 Sep 12:50
    #2

    Man har ingen skyldighet att berätta förrän senast två månader innan bf. Så vänta du, ta det i din takt :)

  • Äldre 21 Sep 12:57
    #3

    Tack! Fast kommer vara närmare v20. Fortfarande ok? :) Mvh

  • Äldre 21 Sep 13:01
    #4

    Tänker såhär.. Att komma typ dagen efter att kontraktet är klart o meddela känns ju asfalt, som att man verkligen lurat dom. Men det är ju redan ganska sent.. Börjar bli bråttom kanske? Hur sent är det ok att komma ut med en graviditet?

  • Äldre 21 Sep 13:05
    #5
    Vanja skrev 2015-09-21 13:01:20 följande:

    Tänker såhär.. Att komma typ dagen efter att kontraktet är klart o meddela känns ju asfalt, som att man verkligen lurat dom. Men det är ju redan ganska sent.. Börjar bli bråttom kanske? Hur sent är det ok att komma ut med en graviditet?


    Som sagt, du måste berätta senast 2 månader innan beräknat förlossnings datum. Dock svårt att hålla det hemligt så länge :) men de kan inte "inte anställa" dig pga graviditet
  • Äldre 21 Sep 13:10
    #6

    Vad är det för jobb? Jag hade lätt kunnat dölja det även nu i v 21 utseendemässigt men har fått foglossning som sätter stopp.

    Du borde ju kunna få besked innan nuvarande kontrakt går ut? Så du vet om du ska söka jobb eller inte.

    Egentligen kostar det de ju inget att ha kvar dig,om jag förstår dig rätt är alternativet att anställa en ny i januari eller i maj?

  • Äldre 21 Sep 13:16
    #7

    Jag jobbar som personlig assistent, har två barn sedan tidigare och aldrig haft nå problem som foglossning lr liknande tidigare.. Träffar inte min chef mer än max en gång i månaden.. Självklart kan man inte dra in magen hur mycket som helst. :) men tänker att jag nog måste försöka ändå, för min egen och familjens skull.

  • Äldre 21 Sep 13:23
    #8

    Ja, precis! Antingen får dom hitta en nu i januari (vilket kanske inte bli så lätt på så kort varsel) lr så får dom ta det i maj istället.. Tror dessutom att det är lättare för dom att hitta nån på våren. Men när jag väl går på föräldraledighet Om jag nu skulle kunna stanna tills dess, kostar jag inte dom nåt då?

  • Äldre 23 Sep 22:23
    #9

    Föräldraledighet betalar försäkringskassan. Beroende på kollektivavtal kan man få extra pengar från arbetsgivaren en del av ledigheten så det är väl i så fall du kostar om jag förstått allt rätt. Blir du sjukskriven betalar arbetsgivaren 2 veckor.

  • Äldre 23 Sep 22:38
    #10

    Ni bör väl hur som helst komma överens redan någon gång i nov/dec om de tänkt förlänga ditt kontrakt eller inte? Även om du inte hade varit gravid.

  • Äldre 23 Sep 23:06
    #11

    Jag vet inte alls hur det funkar faktiskt.. Trodde att det kanske skulle gå per automatik om dom inte bestämmer sig för att avbryta.

  • Äldre 24 Sep 06:13
    #12
    Vanja skrev 2015-09-23 23:06:13 följande:

    Jag vet inte alls hur det funkar faktiskt.. Trodde att det kanske skulle gå per automatik om dom inte bestämmer sig för att avbryta.


    Då har du en perfekt anledning att ringa chefen någon gång i november och fråga.
  • Äldre 24 Sep 13:20
    #13
    BuoBä skrev 2015-09-24 06:13:25 följande:

    Då har du en perfekt anledning att ringa chefen någon gång i november och fråga.


    Sant! :)
Svar på tråden Gravid med visstidsanställning..