gemensam bil i samboavtalet?
Kan man skriva in gemensam bil i samboavtalet?
Kan man skriva in gemensam bil i samboavtalet?
Så att bilen i fråga ska delas vid en separation /att den ena köper bilen från den andre? Detta bör regleras genom ett samägandeavtal istället eftersom en bil inte ingår i en bodelning mellan sambor och att man inte i förväg får bestämma vad som tillfaller vem vid en separation.
Så att bilen i fråga ska delas vid en separation /att den ena köper bilen från den andre? Detta bör regleras genom ett samägandeavtal istället eftersom en bil inte ingår i en bodelning mellan sambor och att man inte i förväg får bestämma vad som tillfaller vem vid en separation.
Är det lån på bilen så äger ju båda bilen om man har lånet ihop. Annars ska det kompletteras i pappret man skriver hur man göra om man separerar, annars så tillfaller bilen till ägaren om det inte finns skriftligt att båda betalat lika för bilen tror jag
Är det lån på bilen så äger ju båda bilen om man har lånet ihop. Annars ska det kompletteras i pappret man skriver hur man göra om man separerar, annars så tillfaller bilen till ägaren om det inte finns skriftligt att båda betalat lika för bilen tror jag
Att man har tagit gemensamt lån för att köpa bilen betyder tyvärr inte att man båda är ägare. Den som står som ägare i bilregistret är ägare och eftersom bil inte räknas som bohag delas den inte vid separation. Den tillfaller den som är ägare. Lånet står dock kvar på båda om inget annat avtalas. Det här är ett misstag som en del gör. Därför bör man skriva papper. Jag anser man bör investera i att ta hjälp av en jurist om samboavtalet ska innehålla annat än standard. Väl värt pengarna.