Inlägg från: AnnieAnniee |Visa alla inlägg
  • AnnieAnniee

slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp

Hej,
    Det är såhär att jag är 18 år gammal och går sista året i gymnasiet. Hela mitt liv har jag haft problem med min ostabila mamma och pappa. Pappa brukade slå mig och hota mig så en dag packade jag sakerna och drog hem till mamma. Har bott hos min mamma i flera år nu utan att träffa pappa.
    Dagligen kallar min mamma mig hora och hon har slått mig ett antal gånger. Men nu har jag verkligen fått nog. Nu i helgen så bråkade vi för att "jag är för ung" för att ha pojkvän. Hon började kalla mig hora som vanligt, hota mig med att ta ifrån allt jag har och säga att jag är en skam för hela familjen. Det slutade med att hon gav mig en käftsmäll och jag gav tillbaka. krossade även en spegel då detta hände. Mina knogar är helt blodiga av allt jävla skit som pågår här hemma. Har även depprision och ångest. Klarar inte av detta och socialen hjälper mig inte dem har bara erbjudit mig att bo hos en barnmorska. Har ju ingen annan att vända mig till heller.. kan inte skaffa jobb för jag går i skolan från 8-16 och ska plugga högskola sen så har typ ingen fritid pga studierna.
    Jag måste få ett eget boende eller något annat för jag klarar fan inte av denna mentala eller fysiska misshandeln heller. Älskar min mamma ändå så vill inte anmäla henne, har redan anmält pappa.

• Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp
  • AnnieAnniee
    Anonym (Detärjag) skrev 2015-09-22 13:13:10 följande:

Vad menar du med att de har erbjudit dig att bo hos en barnmorska? Menar du i familjehem? Barnmorska är ju ett yrke. Och varför avböjde du det? Som det är nu kan ni ju inte fortsätta eller hur? Låter lite märkligt det där med att du är för ung för att ha pojkvän? Du är ju myndig faktiskt. Eller handlar det om just DEN pojkvännen? Är han möjligen mycket äldre än du är?

Nej asså min mamma är muslim och hon tycker ju man ska vänta med pojkvän tills man är 25 lixom.. Inget fel på själva killen.
    Antar att dem menade någon som jobbar som barnmorska som ska ta hand om mig eller något åt det hållet.. eller någon som tar hand om folk i min situation.
  • AnnieAnniee
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-09-22 12:46:53 följande:

Du har ju blivit erbjuden boende, om du inte flyytar dit så är det inte så farligt hos din mamma som du säger....

Jag beskrev just min situation, tycker du inte själv att det är så farligt så behöver du inte ens lägga dig i. I första hand så kanske jag vill se om det finns fler alternativ än att flytta in hos en främling?
  • AnnieAnniee
    Cowgirl skrev 2015-09-22 12:22:17 följande:

Fast det är väl knappast ok att bli behandlad så av sin mamma?! Jag vet inte var åldersgränsen går för att få hjälp via soc?

Finns det INGEN annan vän eller släkting du kan bo hos? Det är såklart inte kul att anmäla sin mamma, men bra att du dokumenterar dina skador. Har du pratat med någon kurator eller liknande?

Lycka till!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
    Nej ingen aning. Åldersgränsen är nog runt 21 tror jag dem sa.

Har ju mina vänner men har redan hoppat runt där. Samt hos min pojkvän. Känns obehagligt att göra så, känner mig lixom hemlös. Ja jag har pratat med kurator angående mina föräldrar osv ett bra tag nu :)
  • AnnieAnniee
    mirandaekstroem skrev 2015-09-22 13:27:16 följande:

Barnmorska? Förlåt, men vet du vad en barnmorska är? Oavsett, har du fått ett erbjudande om ett boende nån annanstans så är det för mig helt oförståeligt att du fortfarande bor hos din mamma. Situationen verkar vara milt sagt ohållbar.

Du kan inte begära ett eget boende. Du kan dock vända dig till socialen för hjälp, men dem delar inte ut lägenheter. I vissa kommuner finns dock stödbostader mm men det kan ta otroligt lång tid att få en sådan...

Ja jag är fullt medveten om vad en barnmorska är, det var socialen som kallade det för barnmorska när jag var där. Nä jag vet men det är svårt att ta det steget hos en främling. Kommer ju göra det om det inte finns fler alternativ. Meningen med detta inlägg är att få hjälp o tips förutom det med barnmorska
  • AnnieAnniee
    mirandaekstroem skrev 2015-09-22 15:21:25 följande:
    Socialen har ingen åldersgräns, vad för kommun bor ni i? :S det var det dummaste jag hört.
    det var inom ett visst område angående socialen. Landskrona
Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp