Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp

Anonym (jobbigt) skrev 2015-09-22 13:38:53 följande:

Soc måste hjälpa barn som är utan tak över huvudet så vitt jag vet och dit räknas du inte längre.
    Erbjuder din mamma dig att bo hos henne eller vägrar hon? Erbjuder din pappa dig bostad? Han har du ju anmält för misshandel, så det kanske soc mer förstår att du inte kan bo där, men kanske måste du anmäla din mamma med. Vägrar hon låta dig bo hos henne måste soc hjälpa dig med pengar iaf men det boende som du kan bli erbjuden via dem är troligen vandrarhem och det kan du ta in på på egen hand.

Både din mamma och pappa är underhållsskyldiga för dig tills du är 21 om du pluggar på gymnasium. Du kan få underhållet via försäkringskassan men då måste båda gå med på att betala och båda måste vägra dig boende, annars måste du nog stämma dem...

Soc är din bästa chans, men kanske måste du som sagt anmäla din mamma för att få hjälp där. Du är ju myndig och kan själv välja var du vill bo, men som sagt, man måste ha pengar också.
    Leta på internet efter bostäder, rum att hyra, andrahandslgh osv och sen går du till soc och kräver hjälp.

Håller med den här talaren.

Anmäl din mamma och gå till soc. Fota skadorna. Förklara som det är. Det vore väldigt märkligt om de inte hjälpte dig så du kan gå klart skolan och ha en utbildning så du kan studera vidare. Du har ju mål i livet och det är en bra grej!

Jag flyttade när jag var 18 och jag fick hjälp av soc, detta utan att leva i samma misär som du gör. Man skall inte behöva leva sådär, ingen skall det!
  • HäckHäxan
    Anonym (råd) skrev 2015-09-22 13:59:55 följande:
    Skadorna drog hon väl själv på sig när hon gav igen på mamman så varför ska hon visa dem för soc?

Familjen behöver helt klart hjälp men om den hjälpen blir att Ts får flytta till eget (svårt utan kontrakt och inkomst) eller bo inneboende hos den barnmorska som soc hade rekommenderat kan bara soc avgöra. Det finns ingen rättighet att få eget boende.
    Jag syftade på käftsmällar mamman utdelade. Det brukar iaf svullna lite eller generera i en fläskläpp. Fota inför anmälan helt enkelt eller inför möte med soc för att styrka sitt påstående även om ingen anmälan göra.

Ja flytta till barnmorskan kan ju absolut vara värt att testa först. Naturligtvis är det ingen rättighet att få eget boende hur som helst. Men ibland kan eget boende vara något som löser saker för alla.
  • HäckHäxan
    Anonym (hmm) skrev 2015-09-22 14:30:58 följande:

Var i landet finns du och vilken hjälp fick du från soc?

Här där jag jobbar är det INGEN som skulle få hjälp med lägenhet utifrån det ts skriver! Den hjälpen kan man inte kräva av soc.
    Jag bor på västkusten i en mindre håla. Jag fick ekonomiskt hjälp till ett boende och mat, helt enkelt bidrag för överlevnad. Det var den hjälpen soc gav mig. Jag var sjukt tacksam över den hjälpen.

Klart man inte kan kräva saker. Det var inget jag krävde heller utan vad soc ansåg var den bästa lösningen när jag och min mamma bokade tid för möte för att få hjälp med vår relation innan någon av oss hade ihjäl den andre typ. Jag hade inte bott hemma på 2-3 år innan dess eller iaf 2 det första året pendlade jag mellan mammas hem och pojkvännens hem, sen flyttade jag till pojkvännens hem permanent och mitt rum hos mamma gavs vidare till ett annat syskon vilket ju var helt rätt som jag ser det. Dumt med ett rum som bara samlar damm.

Problemen uppstod när det tog slut med pojkvännen och jag inte kunde bo kvar där vilket ju också var självklart. Passade ett tag en kompis lägenhet i några månader när denne var i USA. Flyttade hem till mamma sen och det gick käpprätt åt helvete.

Jag flyttade till min lägenhet och jag studerade och jobbade samtidigt, soc kompletterade med underskottet. När jag levt ett år med konstant överskott som hela tiden sparades till nästa månad så tackade jag soc för hjälpen och stödet och tackade för mig typ.
  • HäckHäxan
    Anonym (råd) skrev 2015-09-22 14:53:44 följande:
    Alright, frågan är om det blev några märken.

Exakt, och det är vettigt att prata med soc om saken.
    Precis ett samtal har ingen dött av tänker jag och det kan vara bra att få bolla hela situationen med dem och se vilka lösningar man kan hitta.

Jag tänker att det viktiga är att TS får gått klart skolan så hon har betyg. För min del känns det som en viktig sak iaf oavsett vart TS bor under tiden eller vilken hjälp och stöd TS får.
Svar på tråden slagsmål med mamma, 18 inga pengar, ingen pappa. Hjälp