Anonym (hönsmamma) skrev 2015-09-22 18:06:17 följande:
Först vill jag säga att jag avundas lite dem föräldrar som kan åka bort utan barnen! Jag har väldigt svårt för det!! Varit från dem ett dygn (om man inte räknar med att jag låg inlagt på sjukhus och var sövd några dygn)som längst och mina barn är nu 8,11 och 14 år. Själv tänker jag som så att om jag nu har "Skaffat barn så ska jag också vara med dem och göra saker med dem inte utan. Men börjar också känna att jag skulle vilja ta en mini semester utan dem och få andas lite och göra vuxen saker. Om du har nån bra barnvakt som du litar på så klarar dem ju vara ifrån sina föräldrar. Önskar att jag inte hade så svårt med detta själv!
Vad är det som stoppar dig förutom den där tanken? Vi har barn som har nära kontakt med sin övriga familj och då mormor och morfar som de träffar ett par gånger i veckan, övernattar hos ibland. Deras moster står dem också nära och kusinerna i samma ålder. Dessutom har de gått på förskola och nu i skola och på fritids sedan de var 2 och 2/12 år. Jag tänker väl snarare att vi har det absolut främsta ansvaret men ser ingen anledning till att vi inte kan umgås med andra på egen hand, varken vi eller våra barn. Det behöver inte handla om en semester men det är nog klokt, för din egen skull, att i alla fall ha andra intressen utöver familjelivet. Det gynnar inte äldre barn att vara hönsig och enbart leva för tid med dem..tror jag. Har du varit iväg på en lite minisemester själv, annars kanske du ska börja där? Då är barnen trots allt med sin pappa och det kanske känns enklast att börja med om man har svårt för separationer.