hemma pizzabagare fråga !
hej,utan skryta utan var ärliga,hur pass nära en pizzeria-pizza kommer ni hemma själva ? jag tyvärr kass-visst blir god men liknar INTE pizzeians tyvärr...
hej,utan skryta utan var ärliga,hur pass nära en pizzeria-pizza kommer ni hemma själva ? jag tyvärr kass-visst blir god men liknar INTE pizzeians tyvärr...
Inte alls likt. Degen blir tjockare hemma och smakar annorlunda - jag gör iofs botten på surdeg. Sen smakar osten annorlunda eftersom jag tycker västerbottenost smakar godare.
Men i min värld så är pizzeriapizza och hemmapizza två helt olika maträtter!
OM jag skulle få för mig att göra en sådan - hyfsat. Men ärligt, jag vill inte ha pizzeria-pizzor hemma. Lite högre krav/standard har jag allt....
OM jag skulle få för mig att göra en sådan - hyfsat. Men ärligt, jag vill inte ha pizzeria-pizzor hemma. Lite högre krav/standard har jag allt....
Hemmapizza är godare :)
Använder de färdiga bottnarna på "pop-up burk" men gör min egen tomatsås(tomatkross, tomatpure, lite vitlök, peppar, salt och lite oregano, mixas till en fin smet och räcker till flera pizzor) och sedan blandar friskt med rester/vad jag vill ha, samt både rivna ostkanter(milt ost) + smulad mozarella. Supergott!
Jag tycker det är svårt att få till brödet, men dem andra ingredienserna blir bättre hemma :) Jag håller på att testa lite olika recept och tricks nu för att få till en bra pizzabotten. Får återkomma när jag har hittat något jag tycker är bra!
Om man ska närma sig pizzeria smaken, så får man sänka kvalitén på vissa råvaror.
En annan vill ju ha en smakrik ost på, ala västerbotten eller en vällagrad cheddar.
Sen degen gör jag alltid med durum, som knådas rejält och jäsa i kylen under ett antal timmar.
Det ger en riktigt jävla god botten.
Ska jag vara ärlig, så försöker jag faktiskt göra pizzan godare än på pizzerian, genom använda högkvalitativa råvaror.
Om man ska närma sig pizzeria smaken, så får man sänka kvalitén på vissa råvaror.
En annan vill ju ha en smakrik ost på, ala västerbotten eller en vällagrad cheddar.
Sen degen gör jag alltid med durum, som knådas rejält och jäsa i kylen under ett antal timmar.
Det ger en riktigt jävla god botten.
Ska jag vara ärlig, så försöker jag faktiskt göra pizzan godare än på pizzerian, genom använda högkvalitativa råvaror.
Är tyvärr inte så förtjust i grovtmjöl till sånt här.
Kanske om man gör om själva pizzan lite, för anpassa till det grova.
Så kan det nog bli kanon.
Sen i och för sig , så kan 5-10% grahamsmjöl, göra underverk i vetemjöls degar.
Är tyvärr inte så förtjust i grovtmjöl till sånt här.
Kanske om man gör om själva pizzan lite, för anpassa till det grova.
Så kan det nog bli kanon.
Sen i och för sig , så kan 5-10% grahamsmjöl, göra underverk i vetemjöls degar.
Jag gör hellre pizza hemma eftersom att det blir så mycket godare! Skulle min smaka som pizzeria-pizza så har jag misslyckats helt. ärligt talat så smakar alla pizzeria pizzor nästan likadant. Mycket saltig smak och alldeles för mycket fett ovanpå.
När jag gör egen så använder jag alltid vetemjöl special o gör en deg som ska jäsa. Och dessutom får jag välja vilka pålägg jag vill och hur mycket jag vill ha på och smakerna lyfts fram mycket mer än vad det gör på en sliskig hämt-pizza.
Hemma använder man ju råvaror med högre kvalitet.
Därför är det svårt att få det smaka pizza från pizzeria.
Men tar man deras skinka, så tar man ett stort hopp emot deras smak.