• Mammatilltretroll

Hjälp! Vi har silverfiskar som husdjur.. hur tar man kål på dem??

Jaa.. som rubriken säger - vi har silverfisk hemma..
    Flyttade hit för 3 månader sen och då var det silverfisk här och huset hade stått tomt i 6 månader..

De är i köket, tvättstugan och badrummet.. och de är så äckliga! *ogillar småkryp*

Hur får jag bort dem?
    Kan ju inte ha massa medel på golvet i evughet eftersom vi har en livlig och nyfiken och klåfingrig 11 månaders tjej krypandes hemma..

• Svar på tråden Hjälp! Vi har silverfiskar som husdjur.. hur tar man kål på dem??
  • Trikarn

det blir till att ringa anticimex kan dock meddela att silverfiskar kommer när det är fuktigt..så ni bör kolla vart ni har dem så att ni inte har mögel...

• Princess26

jag sprayar klorin i "springorna" här hemma, där silverfiskar dyker upp med jämna mellanrum, men nu har jag inte sett någon "firre" på säkert 1 månad eller 2.

• Mammatilltretroll

Nää mögel tror jag inte.. vi har lite överallt o inte bara i våtutrymmena..

Vi har för närvarande inga golvsocklar hemma eftersom vi ska lägga nya golv och de trivs tydligen i springorna mellan golv och vägg *morr*

Så inga husmorsknep alltså?
    Anticimex? (Vill inte använda klorin om Meja kryper och får i sig det...)

• miss maple

Grön såpa funkar.
    Blandas ut i lite vatten.

• Åsa

De brukar gilla just våtutrymmen, särskilt där det samlas hudflagor och annat gott i springor. nu har de ju haft gott om tid på sig att få vara i fred och förökas också när huset stod tomt. Äckliga små kryp men knappast farliga; jag skulle hellre ge dem ett tag än satsa på starka kemikalier.

Det handlar dels om att få bort så många silverfiskar som möjligt, dels om att få bort deras käk i förebyggande syfte.

Dammsug i alla springor du ser. Försök ha så få vara-ifred-hörnor med mycket prylar som det lyfts på sällan som möjligt.

Häll kokande vatten i alla avlopp/vattenlås

• Pink Rose

Det finns ju typ insektsmedel på sprayburk som man kan spraya i springorna, och låta sedan verka och sedan lufta rummet. Det hjälpte i gamla lägenheten...
    Men grön såpa låter ju mera hälsosamt.

• Skrutteruttan

Om man vill bli av med silverfiskar ska man tänka på att de gillar fukt, springor, spruckna kakelfogar där dom kan gömma sig, (därför befinner dom sig oftast i badrummet). Min sambo renoverade källaren på sitt tidigare hus och fyllde då igen alla springor och fogar med resultat att silverfiskarna blev ytterst sällsynta besökare.

Silverfiskar räknas inte som riktiga skadedjur utan är mest obehagliga att se på. Dom äter avfallsprodukter efter oss människor men ger sig på papper i brist på annan mat och då kan dom förstöra böcker osv.

Silverfiskar finns mer eller mindre i alla hem men om du upplever att det är obehagligt många så kontakta Anticimex (det brukar vara kostnadsfritt, går på hemförsäkringen). När dom sanerat dröjer det väldigt länge innan du ser några igen.

• Princess26

man kan dammsuga först, sen som Åsa skrev, använda grönsåpa. De "löser upp" silverfiskarna.. Jag brukar som sagt använda klorin och spraya, men det går bra att spraya i springorna innan man lägger sig så får det verka under natten.

Svar på tråden Hjälp! Vi har silverfiskar som husdjur.. hur tar man kål på dem??