• Anonym (WTF?)

    Hål i öronen på bebis

    Min kompis har blivit pappa. Han har en son från ett tidigare förhållande. I det föräldraskapet har jag tyckt att det verkat finnas ganska mycket genustänk.

    Nu är det helt annorlunda. Han har fått en dotter, och mamman använder ingenting som inte är superflickigt.

    Igår berättade han att de varit och tagit hål i öronen på henne. För sånt görs tidigt i mammans kultur och religion. Flickan är 3 månader gammal!

    Jag fick bita mig i tungan för att inte fråga om han även hade gått med på könsstympning (kvinnlig omskärning) om mammans kultur och religion hade förordat det.

    Jag är väldigt förvånad att han inte tar mer ansvar för sin dotters hälsa, han var alltid väldigt mån om sonen.

  • Svar på tråden Hål i öronen på bebis
  • Anonym (Oförsvarligt)
    Anonym (kluven) skrev 2015-09-26 12:19:41 följande:
    Absolut positivast är att hon inte kommer att minnas det.
    Kanske inte som ett minne i tankarna men det finns också något som kallas kroppsminnen. Traumatiska minnen kan sätta sig på andra sätt i kroppen. Jag kan inte så mycket om den saken får jag erkänna men jag anser ändå inte att "minnes-faktorn" är ett hållbart argument för att utföra ett sånt ingrepp på ett litet barn.
  • Anonym (Oförsvarligt)
    todo nada skrev 2015-09-26 12:33:23 följande:
    Nästan alla? Så du gör det isf i förebyggande syfte..? Jag var 7 år när jag gjorde hål i öronen, för då bad JAG om att få göra det. Det är ingen outhärdlig smärta det handlar om, så pass att man ska göra det på bebisar för att de inte ska komma ihåg.

    Om du gör det på ditt barn gör du det för DIN skull, av det egoistiska skälet att ditt barn ska vara estetiskt tilltalande med smycken i öronen för dig och omgivningen (barnet skiter i vilket, tro mig.).
    Word.
  • Furstinna

    Att klä flickan i typiska flickkläder ser jag absolut inget fel med alls men att göra hål i öronen på en bebis är för mig inget annat än ett övergrepp!

  • Anonym (Oförsvarligt)
    Furstinna skrev 2015-09-26 12:48:41 följande:

    Att klä flickan i typiska flickkläder ser jag absolut inget fel med alls men att göra hål i öronen på en bebis är för mig inget annat än ett övergrepp!


    Klart det är ett övergrepp. Både på den personliga och kroppsliga integriteten.
  • Anonym (kluven)
    todo nada skrev 2015-09-26 12:33:23 följande:
    Nästan alla? Så du gör det isf i förebyggande syfte..? Jag var 7 år när jag gjorde hål i öronen, för då bad JAG om att få göra det. Det är ingen outhärdlig smärta det handlar om, så pass att man ska göra det på bebisar för att de inte ska komma ihåg.

    Om du gör det på ditt barn gör du det för DIN skull, av det egoistiska skälet att ditt barn ska vara estetiskt tilltalande med smycken i öronen för dig och omgivningen (barnet skiter i vilket, tro mig.).
    Nä, du ser det är inte så farligt när man gör det hos en studio :) det gör ont i max en timme efter när man gör med kanyl.

    Nej, jag skulle personligen inte låta mitt barn bli piercat när den är under 6 år. men jag förstår verkligen att man vill pierca för barnets skull tidigt. Och tro mig, man har inte örhängen på ett barn för omgivningens skull, du ser hur negativt majoriteten reagerar på det. så tänk på sånt innan du slänger runt med att man är egoist och allt möjligt bara för att någon har gjort små hål i öronen på ett barn, när det finns så mycket hemskare saker som händer här i världen mot barn.
  • Anonym (Oförsvarligt)
    Anonym (kluven) skrev 2015-09-26 12:56:59 följande:
    Nä, du ser det är inte så farligt när man gör det hos en studio :) det gör ont i max en timme efter när man gör med kanyl.

    Nej, jag skulle personligen inte låta mitt barn bli piercat när den är under 6 år. men jag förstår verkligen att man vill pierca för barnets skull tidigt. Och tro mig, man har inte örhängen på ett barn för omgivningens skull, du ser hur negativt majoriteten reagerar på det. så tänk på sånt innan du slänger runt med att man är egoist och allt möjligt bara för att någon har gjort små hål i öronen på ett barn, när det finns så mycket hemskare saker som händer här i världen mot barn.
    Vill du förklara varför du personligen inte skulle pierca ditt barn under 6 år?

    Det där med att pierca med kanyl på piercingstudio, suck... det är inte så verkligheten ser ut. Det kan nog förekomma men en piercingstudio som är rädd om sitt rykte gör inte sånt.
  • todo nada
    Anonym (kluven) skrev 2015-09-26 12:56:59 följande:

    Nä, du ser det är inte så farligt när man gör det hos en studio :) det gör ont i max en timme efter när man gör med kanyl.

    Nej, jag skulle personligen inte låta mitt barn bli piercat när den är under 6 år. men jag förstår verkligen att man vill pierca för barnets skull tidigt. Och tro mig, man har inte örhängen på ett barn för omgivningens skull, du ser hur negativt majoriteten reagerar på det. så tänk på sånt innan du slänger runt med att man är egoist och allt möjligt bara för att någon har gjort små hål i öronen på ett barn, när det finns så mycket hemskare saker som händer här i världen mot barn.


    Du säger ju emot dig själv människa! Det mest positiva anser du är att ditt barn inte skulle komma ihåg håltagningstilfället. Nu håller du med om att det inte gör så ont.

    Men låt då barnet vänta istället!

    Det finns inget "för barnets skull", ett så litet barn har inte ut någonting av att ha smycken i öronen. Det görs av egoistiska föräldrar på barnen, inget annat.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (Oförsvarligt) skrev 2015-09-26 13:04:31 följande:
    Vill du förklara varför du personligen inte skulle pierca ditt barn under 6 år?

    Det där med att pierca med kanyl på piercingstudio, suck... det är inte så verkligheten ser ut. Det kan nog förekomma men en piercingstudio som är rädd om sitt rykte gör inte sånt.
    Precis, för att jag vill göra det med kanyl och det är lättare att hitta en professionell studio om barnet är lite äldre.
    Med pistol hos frisören är jag så sjukt mycket emot, det skulle jag aldrig utsätta någon för.
  • todo nada
    Anonym (kluven) skrev 2015-09-26 13:11:40 följande:

    Precis, för att jag vill göra det med kanyl och det är lättare att hitta en professionell studio om barnet är lite äldre.

    Med pistol hos frisören är jag så sjukt mycket emot, det skulle jag aldrig utsätta någon för.


    Varför har de som är utbildade inom håltagning åldersgräns då..? Du menar ju att det är bra att göra hål i öronen på små barn, hur får du det till att gå ihop?
  • Furstinna
    Anonym (Oförsvarligt) skrev 2015-09-26 12:52:09 följande:

    Klart det är ett övergrepp. Både på den personliga och kroppsliga integriteten.


    Att klä flickan i flickkläder?
  • todo nada
    Furstinna skrev 2015-09-26 13:21:09 följande:

    Att klä flickan i flickkläder?


    Att göra hål i öronen på bebisar.
  • Anonym (kluven)
    todo nada skrev 2015-09-26 13:10:18 följande:
    Du säger ju emot dig själv människa! Det mest positiva anser du är att ditt barn inte skulle komma ihåg håltagningstilfället. Nu håller du med om att det inte gör så ont.
    Men låt då barnet vänta istället!

    Det finns inget "för barnets skull", ett så litet barn har inte ut någonting av att ha smycken i öronen. Det görs av egoistiska föräldrar på barnen, inget annat.
    Japp jag vet, :D det har blivit lite så för att en del påstår att det gör hemskt ont, ja, det gör hemskt ont om man gör det med pistol, nej inte så ont alls om man gör det med kanyl.

    Jag såg en bebis som låg och sov i sin mammans famn för några år sen, hon hade små guldringar i öronen, det va rent, prydligt, små hål. Jag reagerade negativt, tänkte att de är jävla idioter som gör ett sådant på sin lilla bebis, som inte har nån nytta av det. men den dess har tanken legat och grott.
    Och den kommer med större sannolikhet att ha nytta av det senare. Föräldrarna kan ha små örhängen som knappt syns för att undvika att behaga sig själva eller omgivningen. Jag hade rosa paljetter som många trodde var fejk, trodde asså att det va limmade.
    En del slår sina barn, andra skriker på dem, det finns barn som är rädda. Det är vanligare än man tror.
    sen finns det de stackars barnen som har hål i öronen. eller blir klädda i vissa färger.
  • Anonym (kluven)
    todo nada skrev 2015-09-26 13:20:51 följande:
    Varför har de som är utbildade inom håltagning åldersgräns då..? Du menar ju att det är bra att göra hål i öronen på små barn, hur får du det till att gå ihop?
    För att undvika att det kommer förbannade föräldrar som skäller ut dem för att de har tagit tex hål i tungan på deras 13-åring.. därför blev gränserna satta från början.
    De borde kunna gå med på att ta hål i öronen på ett barn när föräldrarna är med.
  • Anonym (Oförsvarligt)
    Furstinna skrev 2015-09-26 13:21:09 följande:
    Att klä flickan i flickkläder?
    Jag instämmer i att det är ett övergrepp att göra hål i öronen på små barn, som du skrev.

    Tydlighet är en dygd :/
  • Anonym (WTF?)
    athanatos skrev 2015-09-26 12:27:29 följande:

    Det är mycket enkelt, i hans förra förhållande var mamman inne på genusprylar.Hans nya är inne på helt andra saker. Han följer med oavsett. Svårare än så är det inte. Han har helt enkelt inte så många egna åsikter.


    De får klä sin flicka hur de vill, det var bara en observation över mamman/kulturen. Det som stör mig i det bristande genustänket är att hans son nu ska fösas in i en mer "macho" fålla än den vida äng han haft hittills.

    Och angående pistol/kanyl osv. De tog hålen på bebisen på en FRISÖRSALONG! Så knappast med kanyl. De finns ju de nya, "medicinska" pistolerna, vilket i stort betyder att delarna går att ta isär och diska, men jag vet inte vilken aparatur som användes eftersom jag inte var med och pappan genst slutade svara på frågor när han såg min reaktion.

    Jag är också orolig för framtida "måsten" pga mammans kultur och religion. Jag måste ha ett samtal med min vän från samma land känner jag. För att få reda på mer. Min vän hittade kärleken här i europa och flyttade hit därför, och har först som boende här insett hur sjukt kvinnoideal hennes hemland hade, och där var hon alltid konstig osv, medan här är hon som alla andra. Kvinnor där ska inte vara starka och självständiga. Mannen är allt.
  • Anonym (..)

    min kompis har också tagit hål i sin bebis öron nyligen

  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Mårran) skrev 2015-09-23 00:03:02 följande:
    Precis. Som om våran egen kultur är så mycket bättre på alla plan. Och TS, det är lite skillnad mellan könsstympning och hål i örat. Även om jag kan tycka att man kan vänta tills barnet är gammalt nog att åtminstone få välja själv.
    Ja det är skillnad, men är för tusan inte bra att ta hål i öronen på en tre månaders bebis!
  • Anonym (....)
    Anonym (WTF?) skrev 2015-09-22 23:28:38 följande:

    Min kompis har blivit pappa. Han har en son från ett tidigare förhållande. I det föräldraskapet har jag tyckt att det verkat finnas ganska mycket genustänk.

    Nu är det helt annorlunda. Han har fått en dotter, och mamman använder ingenting som inte är superflickigt.

    Igår berättade han att de varit och tagit hål i öronen på henne. För sånt görs tidigt i mammans kultur och religion. Flickan är 3 månader gammal!

    Jag fick bita mig i tungan för att inte fråga om han även hade gått med på könsstympning (kvinnlig omskärning) om mammans kultur och religion hade förordat det.

    Jag är väldigt förvånad att han inte tar mer ansvar för sin dotters hälsa, han var alltid väldigt mån om sonen.


Svar på tråden Hål i öronen på bebis