Inlägg från: Anonym (lön) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lön)

Ekonomiassistent, lön?

Är 28 000 kronor per månad en rimlig lön för en ekonomiassistent med högskoleutbildning inom ekonomi och 1 års erfarenhet? Eller är det för mycket/lite? 

• Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?
  • Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-09-23 12:24:57 följande:

Att du har en högskoleutbildning ger väl inte direkt någon avkastning i lönekuvertet för en assistenttjänst, det är ju inte direkt några kunskaper du behöver i jobbet. Som assistent har du ju inget eget ansvar och alltid någon att fråga till råds så i mina ögon har du precis som Birgitta säger en väldigt bra lön.

Jag ligger själv på 34.000 + tjänstebil+pensionsavsättning men så har jag flera års erfarenhet och har titel som ekonomichef/kontorschef. Jag saknar alltså högskoleutbildningen men det är till mig som frågorna om hur man ska göra kommer.

Sedan är ju lönen avhängig av vilken typ av företag och var det ligger.

Vad menar du med att det inte är några kunskaper man behöver i jobbet? Kravet för tjänsten är högskoleutbildning inom ekonomi så enligt arbetsgivaren behöver man kunskaperna. 

Vadå har inget ansvar? Klart man har ett stort ansvar. 

34 000 låter däremot som en väldigt dålig lön för någon med FLERA års erfarenhet. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 12:36:00 följande:

Mellan 22-24 låter lite rimligare med så liten erfarenhet och noll ansvar.

22-24 för en civilekonom?! Du skojar va? Skrattande
  • Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 12:39:06 följande:
    Att kontera fakturor behöver man knappast någon utbildning till. Kravet på högskoleutbildning finns där för att arbetsgivare ska kunna sålla ut gymnasiestudenter som nu jobbar som brevbärare.

Nej, man har inget ansvar som assistent, det är chefen som har ansvaret om något skulle gå fel.
    Att kontera fakturor ingår inte i arbetsuppgifterna. 

Varför sålla ut gymnasiestudenter som jobbar som brevbärare? Är det något fel på dem? 
  • Anonym (lön)
    Anonym (tomas) skrev 2015-09-23 13:34:28 följande:

Vi har 2 st ek.ass på vårt företag. Sköter kund resp leverantörsreskontra.
    Ingen har högskoleutbildning, lön 22 resp 27.000  ( 2 år respektive 9 år erfarenhet)

Däremot hade vi säkert 30 st sökande med högskoleutbildning när vi sökte sist.
    Vi plockar av princip aldrig in personer med högskoleexamen på tjänster som inte kräver det.
    Slutar bara med orimliga krav på lön och att dom slutar så snart dom hittat nått bättre.

Låter klokt att inte anställa folk med högskoleexamen om ni inte är villiga att betala därefter. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:17:16 följande:
    Jobba som ekonomiassistens som civilekonom? Hur gick det med studierna egentligen? 

Även om du har en civilekonomexamen i ryggsäcken så är lönen fortfarande en ekonomiassistens om det är ett sådant jobb du söker. Sen kan du ju alltid jobba dig upp till ökat ansvar = utökad tjänst utöver en ekonomiassistens uppgifter / eller helt annan "bättre" tjänst = högre lön
    Det gick jättebra med studierna. Varför undrar du det? Ekonomiassistent är ett vanligt första jobb bland nyutexaminerade civilekonomer. Men det verkar du inte ha koll på. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:15:04 följande:
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 14:09:10 följande:
    Låter klokt att inte anställa folk med högskoleexamen om ni inte är villiga att betala därefter. 
    Om tjänsten inte kräver den kunskapen varför ska lönen då vara högre bara för den anställde nöjer sig med det jobbet trots att den är överkvalificerad? 
    Vem har påstått att lönen ska vara högre? De vill inte ha ekonomer med högskoleutbildning så jag antar att de inte heller skriver det som krav i annonser på lediga tjänster. Tycker att de betalar rimliga löner till de anställda de har nu. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-23 14:36:16 följande:
    Du kanske ska komma ut i verkligheten?
    Varför anställa en oerfaren spoling när det finns de med mer erfarenhet som mer än gärna vill ha jobbet? Inte på grund av en examen per se, utan för att de är just äldre och vet hur arbetsplatser fungerar.

Men ett jobb som ekonomiassistent behöver man ingen högskoleexamen för. Om du till och med är utbildad civilekonom så är du definitivt överkvalificerad för en sådan tjänst. Jag tror att du värderar dig lite väl lågt. Du ska satsa på att söka jobb på en mycket högre nivå. Vilken inriktning har du? 
    Redovisningsekonom, controller, banktjänsteman, analytiker, inköpare, marknadsförare, finansmäklare, fondförvaltare, projektledare, HR. Det finns mycket du kan kvalificerar dig till och som ligger inom ditt löneanspråk.
    Det kan du fråga arbetsgivarna. Jag har ingen aning om varför de efterfrågar nyutexaminerade högskoleekonomer med inriktning mot redovisning. Faktum är dock att de gör det. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 14:30:23 följande:
    Njae det kan jag verkligen inte hålla med om! Det är skillnad på ekonomer och ekonomer! Utbildningen finns på mer eller mindre varenda liten högskola....så visst det finns många därute..... 

Men visst för många är det nog ekonomiassisten man får börja på, men långt ifrån alla! Lycka till! 
    Jag läste på Stockholms universitet, civilekonomprogrammet med inriktning redovisning. Alla av mina studiekamrater började antingen som revisorsassistent på någon redovisningsbyrå eller som ekonomiassistent. Jag själv jobbar för närvarande på en av "de fyra stora" som revisorsassistent eller som de så fint kallar det junior revisor. Det är dock en assistentjänst, jag är ingen revisor. Lön 1 år efter examen: 31 000. Så ja, jag anser att 34 är för lite för en person med flera års erfarenhet och som dessutom är chef. Men kanske en ok lön för en outbildad. 

Vad är då ett vanligt första jobb för ekonomer enligt dig? 

Vad har du läst själv och vad har du för erfarenheter inom ekonomijobb? 
  • Anonym (lön)
    Anonym (****) skrev 2015-09-23 18:21:05 följande:
    Fast du har ju inte sökt en tjänst som civilekonom.
    Det finns ingen tjänst som heter civilekonom. 

Civilekonom är en titel och den har jag. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (****) skrev 2015-09-23 18:54:48 följande:
    Fast du ska inte jobba som det.

Så du menar att bara för att jag är läkare, så kan jag begära 60 000 i lön när jag jobbar som ekonomibiträde? Jag har ju utbildningen, då måste jag också få lönen.
    Vad ska jag inte jobba som? 

Nej, det menar jag inte utan det är din egen tolkning. En läkare har ju inte en högskoleutbildning inom ekonomi och uppfyller därmed inte kraven för tjänsten som företaget ställer. Du är alltså inte aktuell för denna tjänst vare sig du kräver låg eller hög lön. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (xx) skrev 2015-09-23 18:55:10 följande:
    jo men söker du ett kassajobb på ica så får du ju inte högre lön för att du har en civilekonomexamen. 
    Jag är inte intresserad av kassajobb på ICA. Dessutom kräver inte ICA högskoleutbildning inom ekonomi för kassabiträden. Om jag söker ett jobb som kräver en högskoleexamen, förväntar jag mig dock en lön därefter. Frågor på det? 
  • Anonym (lön)
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 19:42:28 följande:
    Jag är inte intresserad av kassajobb på ICA. Dessutom kräver inte ICA högskoleutbildning inom ekonomi för kassabiträden. Om jag söker ett jobb som kräver en högskoleexamen, förväntar jag mig dock en lön därefter. Frågor på det? 
    som kräver högskoleutbildning inom ekonomi såklart
  • Anonym (lön)
    Anonym (tomas) skrev 2015-09-29 21:28:52 följande:
    Förklara gärna vilket mervärde en examen skulle ge på vår reskontra ?
    Har inga åsikter om er reskontra. Läs om läs rätt. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (tomas) skrev 2015-10-02 15:12:02 följande:
    Sällan eller aldrig krävs ekonomexamen för ett ek.ass jobb.
    Irrelevant för frågeställningen.

Min fråga avser en tjänst där arbetsgivaren kräver högskoleutbildning. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-10-05 11:34:15 följande:
    Jag har aldrig hört en revisorsassistent titulera sig själv för ekonomiassistent som du gjorde i trådstarten, alltså tar jag den titeln med en nypa salt. Dessutom påstår du dig ha ansvar i din tjänst, det borde du väl veta att det är den påskrivande revisorn som ansvarar inte du som assistent. Det är ju en viss skillnad på att ansvara för sitt arbete inför sin chef, det gör ju alla anställda med självaktning oavsett vilket jobb man har, och att ansvara för sitt arbete inför lagar och regler som innebära straffansvar

Ja, jag har 34.000 i lön i pengar men det borde du väl veta att ersättning för arbete kan bestå av så mycket mer än kontanter. Jag gav tom exempel på två saker jag har förutom kontanta lönen. Det finns ju ett mycket bra skäl att inte ta ut mer i lön än i den nivån jag ligger på men det vet du väl om du är revisorsassistent så det behöver jag väl inte förklara närmare.

Jag har aldrig titulerat mig själv som ekonomiassistent. Ja, jag har ansvar i min tjänst, precis som alla andra anställda. 

Nej, jag har ingen aning om varför du inte "vill" ta ut högre lön. Det verkar snarare som att du inte KAN få mer pengar eftersom du är outbildad. En ekonomichef med universitetsexamen får mycket mer än 34´per månad. Och ja, de flesta chefer har olika förmåner-tjänstebil, dator, mobil osv. UTÖVER sina höga löner. Det får man inte istället för en hög lön utan det hör helt enkelt till. 
  • Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-10-05 12:57:05 följande:
    Nåja, du började med att fråga om lönen var rätt för en ekonomiassistent men det var kanske för någon annans räkning du frågade och då är ju resten av debatten om vad du gör eller inte gör rätt ovidkommande till grundfrågan.

Om du inte vet skillnaden mellan omkring 34.000 i lön och 38.000 så kanske det är dags att återvända till skolböckerna ett tag. Ett tips är att läsa på om pensions- och sjukpenningsgrundande bland annat.

Jag har aldrig sagt att jag är outbildad jag har sagt att jag inte har högskoleutbildning, du vet det finns många grader däremellan och vid sidan av också. Jag har faktiskt tom under några år arbetat och innehaft titeln som godkänd revisor vilket innebär att om jag fortsatt att arbeta kvar idag och vi stött på varann yrkesmässigt så hade du varit underställd mig och jag hade varit den som varit ansvarig för ditt arbete.

Nu är ju inte bara lönen avhängig av utbildningen utan också av vilket företag du arbetar i, jag är nämligen övertygad om att ekonomichefen på Ericson har betydligt högre lön än ekonomichefen på Pelles städ och att ekonomichefen på Manpower ligger någonstans mittemellan.

Jag förstår att du är ung och ny i arbetslivet och tror att ditt värde sitter i hög lön och inte förstår att man kan se andra värden med arbetet än just kronorna på raden för månadslön eftersom du sätter vill inom citattecken, men jag har varit med så länge att jag vet mitt värde utan att skryta med lönen. Dator och mobil har jag aldrig sett som några förmåner det är självklara arbetsredskap. Bil är en förmån men det är liksom lite skillnad på att köra runt i en Volvo eller en Porsche. Något du inte verkar tänka på alls är möjligheten att löneväxla mot en pensionsförsäkring och att man kan ha tantiem eller sitta med en andelspost som ger rätt till utdelning. 

Varför skulle jag inte veta skillnaden mellan 34 och 38 000? Och vart kommer 38 000 ifrån? 

För att bli godkänd revisor så krävs det bl.a en högskoleutbildning på minst 3 år vilket du saknar. Därmed är det helt omöjligt att du skulle jobba som godkänd revisor idag. 

Du skrev inget om tantiem, bonus eller utdelning därför förutsätter jag att du inte har det. Så varför vill du inte ha högre lön? 
  • Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-10-05 14:21:33 följande:

38.000 var bara ett exempel men säg då 37.000 istället. För att jag personligen tycker att det är helt sjukt att vid inkomster över "taket" betala extra mycket i skatt men inte kvalificera sig för varken mer pension eller högre sjukpeng om jag blir sjuk.
    Du ska kanske inte förutsätta så mycket då utan vara mer öppen för att det finns mängder av alternativ att få ersättning för ett gott arbete än en statisk månadslön. 
    Det krävdes ingen högskoleutbildning på 3 år för att bli godkänd revisor tidigare och de som blivit godkända enligt reglerna då behåller fortsatt sitt godkännande.
     Vad som krävdes var 20 poäng i vart och ett av ämnena handelsrätt, beskattning, ekonomistyrning och redovisning. Hur man skaffade sig kunskaperna för att tentera av dessa 20 poäng finns knappast reglerat någonstans. Nu skulle jag inte kunna jobba som det idag eftersom jag inte förnyade mitt "godkännande" efter 5 år då jag istället gick över till att arbeta på företag.    

Om du inte skriver att du har vissa förmåner, bonus mm, förutsätter jag att du inte har det. Varför skulle jag förutsätta att du har det när du inte skriver om detta? 

Hur som helst är din lön en skitlön för en liknande befattning inom branschen. 

För övrigt beskattas även resten av dina eventuella inkomster som du nämnde ovan, alltså om du har dem. Därför håller inte argumentet om att du valt detta upplägg för att slippa betala skatt.
  • Anonym (lön)
    Anonym (ekonomichef) skrev 2015-10-05 15:58:07 följande:
    I branschen? Du vet väl inte vilken bransch jag jobbar i.

Jag sa inte att det var för att slippa betala skatt, jag sa att det var för att slippa betala skatt med än högre %-sats men ändå få en mindre del av lönen som är pensions- och sjuklönegrundande.

Du vet, utdelningar beskattas under kapital så där är det 30% som gäller, inte några 50% minst på marginalen. Förmåner som bil behåller jag ju även om jag är sjukskriven så att jag betalar en högre skatt för den spelar ingen roll. Tantiemet är ju en engångsutbetalning så vad skatten blir på den spelar inte så stor roll, det är ju mest en "att ha roligt för"-peng som betalas ut när jag vill.
    Ja, inom ekonomi ligger än chefslön på mycket mer än 34. 

Du skrev inget om utdelning och tantiem mm när jag frågade om lön i början. Varför gjorde du inte det? Det verkar som att du nu hittar på för att försvara din låga lön. Detta är ju högst relevant då det är en form av betalning så märkligt att du inte nämnde det i början och att du kommer med sådan info först i efterhand. 
Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?