Anonym (lön) skrev 2015-10-05 11:56:44 följande:
Jag har aldrig titulerat mig själv som ekonomiassistent. Ja, jag har ansvar i min tjänst, precis som alla andra anställda.
Nej, jag har ingen aning om varför du inte "vill" ta ut högre lön. Det verkar snarare som att du inte KAN få mer pengar eftersom du är outbildad. En ekonomichef med universitetsexamen får mycket mer än 34´per månad. Och ja, de flesta chefer har olika förmåner-tjänstebil, dator, mobil osv. UTÖVER sina höga löner. Det får man inte istället för en hög lön utan det hör helt enkelt till.
Nåja, du började med att fråga om lönen var rätt för en ekonomiassistent men det var kanske för någon annans räkning du frågade och då är ju resten av debatten om vad du gör eller inte gör rätt ovidkommande till grundfrågan.
Om du inte vet skillnaden mellan omkring 34.000 i lön och 38.000 så kanske det är dags att återvända till skolböckerna ett tag. Ett tips är att läsa på om pensions- och sjukpenningsgrundande bland annat.
Jag har aldrig sagt att jag är outbildad jag har sagt att jag inte har högskoleutbildning, du vet det finns många grader däremellan och vid sidan av också. Jag har faktiskt tom under några år arbetat och innehaft titeln som godkänd revisor vilket innebär att om jag fortsatt att arbeta kvar idag och vi stött på varann yrkesmässigt så hade du varit underställd mig och jag hade varit den som varit ansvarig för ditt arbete.
Nu är ju inte bara lönen avhängig av utbildningen utan också av vilket företag du arbetar i, jag är nämligen övertygad om att ekonomichefen på Ericson har betydligt högre lön än ekonomichefen på Pelles städ och att ekonomichefen på Manpower ligger någonstans mittemellan.
Jag förstår att du är ung och ny i arbetslivet och tror att ditt värde sitter i hög lön och inte förstår att man kan se andra värden med arbetet än just kronorna på raden för månadslön eftersom du sätter vill inom citattecken, men jag har varit med så länge att jag vet mitt värde utan att skryta med lönen. Dator och mobil har jag aldrig sett som några förmåner det är självklara arbetsredskap. Bil är en förmån men det är liksom lite skillnad på att köra runt i en Volvo eller en Porsche. Något du inte verkar tänka på alls är möjligheten att löneväxla mot en pensionsförsäkring och att man kan ha tantiem eller sitta med en andelspost som ger rätt till utdelning.