Du måste logga in för att svara i en tråd.

Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ekonomiassistent, lön?

Medianlönen för en civilekonom är 30 700, medelålder 33,4 år och 6,8 års arbetlivserfarenhet.

Visst kan du kräva lönen, men ni är inte så få civilekonomer, så de kan mycket väl plocka in en med samma utbildning med lägre löneanspråk, vilket inte alls är ovanligt.

Visst, man ska inte lägga sig på för låga löner, men jag, liksom flera andra, som nykläckt civilingenjör insåg att de där lönerna som han hörde talas om, de kom senare. Först in på en lägre lön, sedan när man har erfarenhet så kan man höja sin lön.

• sextiotalist

Sedan är det väldigt mycket vilken bransch du arbetar inom. Jag hade aldrig kunnat kräva 40 000 i lön (och det är fortfarande en låg lön för en civilingenjör med många års erfarenhet) för vi kan inte få de timpriserna som krävs för att jag ska arbeta ihop min lön.
    Hade du sökt arbete här, så hade du garanterat fått lägre lön än ingenjörerna, för det är vi som drar in pengarna till företaget. Men när vår assistenttjänst var ute, med en betydligt lägre lön än vad du önskar, så var det närmare 400 sökande varav hälften var civilekonomer (säger rätt mycket om tillgången till jobb då i varje fall)

• sextiotalist
    Anonym (lön) skrev 2015-09-23 19:42:28 följande:
    Jag är inte intresserad av kassajobb på ICA. Dessutom kräver inte ICA högskoleutbildning inom ekonomi för kassabiträden. Om jag söker ett jobb som kräver en högskoleexamen, förväntar jag mig dock en lön därefter. Frågor på det? 
    Där kommer det första mötet med verkligheten. Man betalar inte för en examen, man betalar för vad man förväntar sig att tjänsten är värd.

Det är civilingenjörer som börjar på lägre löner än vad du kräver, för att komma in i arbetslivet och skaffa det som är väldigt viktig, yrkeslivserfarenhet. Det är först när du fått yrkeslivserfarenhet, som du kan börja kräva de högre lönerna
  • sextiotalist

Ett tips, om du vill veta vad som är realistiskt att ha som löneanspråk, så tar du kontakt med den fackliga representanten så kan han/hon berätta hur lönespannet ligger.

Anonym (Ekonomtjejen) skrev 2015-10-05 21:01:12 följande:

Jag hade ca 28 000 som ingångslön och började jobba som bokförare. Tror inte jag sku ha fått den lönen utan högskoleutbildning. Sedan har jag jobbat som assistant controller och jag sku bra ha kunnat kalla den positionen för ekonomiassistent (min kollega som jobbade med samma uppgifter var financial assistant). Där hade jag ca 30 000 som lön. Nu har jag jobbat 4 år sen examen och tjänar 38 000 + årlig bonus som controller.

Om det krävs högskoleutbildning för jobbet ska ju lönen inte ligga på 20 000. Även om det handlar om assistentuppgifter. Vi ska snart anställa en assistent (med väldigt basic uppgifter som reskontra i början men möjlighet att gå vidare) och lönen kommer vara närmare 30 000 än 20 0000 eftersom vi anställer en civilekonom.

Jag blev erbjuden 23 000 i lön, ett konsultarbete, där både civilingenjörer och högskoleingenjörer arbetade.
    I min bransch kan en med endast gymnasieutbildning ha en högre lön än en civilingenjör
Svar på tråden Ekonomiassistent, lön?