någon som hade grad 3 i cellförändringar?
Någon av er som har haft eller har grad 3 i cellförändringar. Fick veta idag att jag hade grad 3 .är så himla orolig.o ledsen
Någon av er som har haft eller har grad 3 i cellförändringar. Fick veta idag att jag hade grad 3 .är så himla orolig.o ledsen
Jag hade det. Gjorde en konisering och sedan har allt varit bra! Kan skriva mer utförligt till dig ikväll om du vill, ska ta min lilla nu. Och det kommer gå bra!!! Kram
Ohh vad snäll du är? skulle betyda mycket om du kunde göra det.
Hej igen
Jo när jag hade cellförändringar så fick jag först göra ett pex-prov (eller vad det heter) de penslar livmodertappen med ättika (svider satan, men man överlever) sen kollar de med mikroskop och tar några små små bitar av livmodertappen. Då fick jag veta att det var grad tre. Blev då kallad till konisering, man skär bort en bit av livmodertappen, antingen med kniv eller laser. Oftast gör man det under lokalbedövning, men jag bad om att bli sövd och det var inga problem alls! Fick lugnande först och blev sedan sövd och vaknade efter nån kvart eller halvtimme. Fick vänta med att åka hem i ca 2 timmar, eftersom jag varit sövd. Sen blödde jag lite lite i några dagar, och sedan var det bra. Gjorde inte nå ont efteråt alls.
Efter 6 månader fick jag göra en ny kontroll med den där jävla ättikan, men de såg inga förändringar alls då. Sedan gick jag igen efter ytterligare ett år och inga förändringar då heller. Nu behöver jag bara gå vart 3e år precis som alla andra, men går varje-vart annat för att lugna mig själv. Väntar precis på svar från det jag tog förra veckan.
Om du undrar nåt så skriv igen så ska jag svara så gott jag kan.
När läkaren ringde mig idag sa hon att jag hade grad 3 i cellförändringar. Och att detta kallades inom läkarens ordspråk cancer kommer inte ihåg ensamt vad hon sa.men sen sa hon att dom har tagit bort cellerna och att jag har inte cancer.så förvirrande.och sen har jag tid igen i september för kontroll
När läkaren ringde mig idag sa hon att jag hade grad 3 i cellförändringar. Och att detta kallades inom läkarens ordspråk cancer kommer inte ihåg ensamt vad hon sa.men sen sa hon att dom har tagit bort cellerna och att jag har inte cancer.så förvirrande.och sen har jag tid igen i september för kontroll
Ja jag har gjort konisering
Men varför stor det i din journal sinus cancer?
Men varför stor det i din journal sinus cancer?
Hade grava cellförändringar för ca 13 år sedan, de gjorde snabbt en konisering.
Minns inte så mycket detaljer mer än att det var ett okomplicerat ingrepp (jag blev sövd) och jag hade inga problem efter.
Har inte varit några förändringar sedan dess, proverna är alltid bra.
Tror ni dom hade väntat 6 månader för nästa kontroll om dom hade upptäckt cancer hos mig?
Förmodligen skulle du inte ha fått cancer om du hade väntat 6 månader. Det tar vanligtvis flera år för livmoderhalscancer att utvecklas.
Jag har haft grad 3 cellförändringar, sk CIN3. Detta är ett förstadie till livmoderhalscancer vilket betyder att det finns risk att det kan utvecklas till livmoderhalscancer OM man inte behandlas. Så alla fall av CIN3 leder inte till livmoderhalscancer, men det är högre risk och därför är det viktigt att få behandling.
Jag behandlades med sk. loop excision (bor i England så vet tyvärr inte vad det heter på svenska) vilket innebar att den del där förändringar kunde ses skars bort. Det kändes knappt fysiskt och fick underbart bemötande av läkare och sköterskor. Det läkte bra, blödde bara lite efteråt.
Psykiskt var det lite jobbigare, för mig var det att tanken på att jag kunde ha fått cancer som var skrämmande. Men det släppte och jag vände det till något positivt istället - jag kommer till största sannolikhet inte få livmoderhalscancer nu. Jag känner inte alls något idag och väntar mitt första barn (v.22). Det är en liten risk för att föda 1-2 veckor tidigt efter ingreppet, men det är det enda.
Det kommer att gå jättebra för dig! Önskar dig allt gott och lycka till! Tänk på vad bra det är att de har upptäckt det så du inte kommer få livmoderhalscancer
Förmodligen skulle du inte ha fått cancer om du hade väntat 6 månader. Det tar vanligtvis flera år för livmoderhalscancer att utvecklas.
Jag har haft grad 3 cellförändringar, sk CIN3. Detta är ett förstadie till livmoderhalscancer vilket betyder att det finns risk att det kan utvecklas till livmoderhalscancer OM man inte behandlas. Så alla fall av CIN3 leder inte till livmoderhalscancer, men det är högre risk och därför är det viktigt att få behandling.
Jag behandlades med sk. loop excision (bor i England så vet tyvärr inte vad det heter på svenska) vilket innebar att den del där förändringar kunde ses skars bort. Det kändes knappt fysiskt och fick underbart bemötande av läkare och sköterskor. Det läkte bra, blödde bara lite efteråt.
Psykiskt var det lite jobbigare, för mig var det att tanken på att jag kunde ha fått cancer som var skrämmande. Men det släppte och jag vände det till något positivt istället - jag kommer till största sannolikhet inte få livmoderhalscancer nu. Jag känner inte alls något idag och väntar mitt första barn (v.22). Det är en liten risk för att föda 1-2 veckor tidigt efter ingreppet, men det är det enda.
Det kommer att gå jättebra för dig! Önskar dig allt gott och lycka till! Tänk på vad bra det är att de har upptäckt det så du inte kommer få livmoderhalscancer
CIN 3 eller grad 3 kallas på fackspråk Cancer In-Situ. Detta betyder inte att du har cancer dock!!! Detta betyder i stort sätt att du inte har cancer men att cellerna är lika oorganiserade som hos cancer. Cancer in-situ eller CIN 3 har inte penetrerat basala laminat och kan därför inte spridas. Viktigt att man tar bort det med konioserinng eller loop excision efter man har en ökad risk för att få cancer annars.