någon som hade grad 3 i cellförändringar?
Förmodligen skulle du inte ha fått cancer om du hade väntat 6 månader. Det tar vanligtvis flera år för livmoderhalscancer att utvecklas.
Jag har haft grad 3 cellförändringar, sk CIN3. Detta är ett förstadie till livmoderhalscancer vilket betyder att det finns risk att det kan utvecklas till livmoderhalscancer OM man inte behandlas. Så alla fall av CIN3 leder inte till livmoderhalscancer, men det är högre risk och därför är det viktigt att få behandling.
Jag behandlades med sk. loop excision (bor i England så vet tyvärr inte vad det heter på svenska) vilket innebar att den del där förändringar kunde ses skars bort. Det kändes knappt fysiskt och fick underbart bemötande av läkare och sköterskor. Det läkte bra, blödde bara lite efteråt.
Psykiskt var det lite jobbigare, för mig var det att tanken på att jag kunde ha fått cancer som var skrämmande. Men det släppte och jag vände det till något positivt istället - jag kommer till största sannolikhet inte få livmoderhalscancer nu. Jag känner inte alls något idag och väntar mitt första barn (v.22). Det är en liten risk för att föda 1-2 veckor tidigt efter ingreppet, men det är det enda.
Det kommer att gå jättebra för dig! Önskar dig allt gott och lycka till! Tänk på vad bra det är att de har upptäckt det så du inte kommer få livmoderhalscancer