• äldreochklokare

tvingas dra in VA till stuga?

Någon som kan något om sommarstugor och kommun som vill tvinga alla att dra in VA trots att man inte äger marken, inte har råd och knappt är i stugan?

Vi har fått brev där det står att kommunen är skyldig tillhandahålla avlopp och vatten och fastighetsägare är skyldiga att ansluta sig. Det kostar 90 000 bara för att de ska gräva fram till stugtomten. Sen ska man betala för själva installationen. 

Jag levde, tills idag, i tron att jag kunde välja att haka på eller inte, men fick nu höra att enligt kommunen så måste man! Markägaren hade inte fått informationen heller och det är några fler stugor än min det gäller. Ska han stå för kostnaden blir det väldigt dyrt för honom (gäller 4-5 stugor) så det tror jag inte han är så sugen på.
    Kan man verkligen räkna de här små stugorna som ingen bor i mer än på sommaren, på samma sätt som en fast bostad?
    Jag är inte alls där så mkt, kanske ett par veckor på sommaren bara. 

Help!

• Svar på tråden tvingas dra in VA till stuga?
  • Gladskit

Vi har stått inför samma problem men kom undan i och med att vi har en egen borrad brunn därifrån vi tar vatten samt en egen godkänd avloppsanläggning i form av en trekammarbrunn.
    Värre var det för de som inte har någon sådan.
    Och i det fallet så var kommunens erbjudande om att dra kommunalt vatten samtidigt som man anslöt sig till avloppet som gjorde att ganska många hakade på.

Och jag tror att så länge man inte själv har en godkänd lösning utifrån de krav som kommunen har rätt att ställa enligt gällande lagar, så kan de tvinga en att ansluta sig.

Kan du inte vända dig till den kommun som det gäller och höra efter?
    Lite svar kanske också kan finnas här:

http://husagare.avloppsguiden.se/vanliga-fr%C3%A5gor-och-svar.html

• Hummeldummel

Förmodligen bor ni i ett område där länstyrelsen ålagt kommunen om att fastighetsägare måste ha godkänt avlopp. Det är en miljöfråga.

Det är som ovan skriver att ev kan dispans ges om man har en idag godkänd anläggning. Har man inte det så är det anslutning som är aktuellt. Men även i framtiden kan en anslutning bli aktuell om lagen ändras.

Beroende på hur ert markavtal/arrendekontrakt ser ut så är det olika vem som ska stå för kostnaderna. Läs där först.

• Mandel

Beror på vad ni har för avlopp i dagsläget.

Det har ju framkommit på senare år att det är enskilda dåliga avlopp som står för den största delen av all övergödning av våra sjöar och vattendrag - inte lantbruket.
    Ändå är det lantbruket som får betala...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Erkki

Här runt vår sjö var alla tomter tvingade att ansluta året-runt, nybyggda!!! med sprillans nya system, sommarstugor och tom obebyggda tomter. Ingen ursäkt godtogs alla tvångsanslöts till en nätt kostnad på strax över 100 000kr.

Svar på tråden tvingas dra in VA till stuga?