ölburk2 skrev 2015-09-26 17:39:38 följande:
Det finns gigantiska skillnader mellan det vi gör idag, å ett medlemskap i NATO, t.ex att vi alltid kommer att ses som potentiella fiender där NATO deltar eller har tagit ställning. Vilket i praktiken betyder vad USA vill.
Därmed så har vi i praktiken täppt till käften på oss själva.
Att vi sen samarbetar har jag eg inget emot, vi ska samarbeta med alla som vi tycker har nåt vettigt att tillföra vårt land med.
Men jag vill inte bli samarbetspartner med NATO som helhet, bara risken att vi kan komma att rusta Saudi med våra vapen igen, borde få varenda anhängare av demokrati att rysa av obehag.
Sen är det lustigt att NATO finns för att bevara freden, jag kan för mitt liv inte komma på vad/vart NATO skulle gjort nåt för freden, däremot har NATO-länder deltagit i flera krig, de flesta med riktigt usel framgång, oftast med USA som härförare.
Nää, NATO slår sig för bröstet å påstår att dom bevarat freden, men varför går då en så ynka pytteliten del till fredsbevarande åtgärder, medans det går så enorma summor till krigsförberedelser, så stora summor att dom skulle kunna utplåna både fattigdom å sjukdomar i hela Världen...
Det är så klart skillnad på av ett enskillt Natoland väljer att göra utanför gemenskapen och vad själva Nato gör. Sverige deltar redan i strider i tex Afganistan så potentiell finder har vi redan.
Som det är nu uppfattas vi också som en allierad till Nato av Ryssland men åtnjuter inte fördelen med ett riktigt medlemskap. Sverige ljög ju länge både utåt och internt om sin neutralitet vilken inte visade sig stämma. Slutligen kan man ju önska sig både kunna äta kakan och ha den kvar men som det är nu kan vi helt enkelt inte försvara oss om Ryssland bestämmer sig för tex att låna Gotland. Alternativet att stå utanför med en tillräckligt god försvarsförmåga kostar stora resurser som kan användas till myvket bättre saker.