Ulltand skrev 2015-10-06 11:49:30 följande:
Den tiden är förbi skriver du V. utan att reflekterna närmare över att Ryssland just startat ett sådant "omöjligt" konventionellt krig i Ukarina. Dock delar jag din uppfattning om att vårt nuvarande försvar varken gör till eller från. Då återstår tre alternativ i praktiken.
1. Lägg ner allt och hoppas på det bästa. Spara ju iaf en del pengar.
2. Rusta upp försvaret så det blir tillräckligt avskräckande för en hiskelig massa pengar.
3. Gå med i Nato och få full förmåga utan kostnadsökning alls.
Ukraina är inget krig mellan NATO och Ryssland, och den typen av konflikter/krig lär vi få dras med under en lång tid framöver, både inhemska och mellan länder, mellan klaner, mellan religioner, företrädsvis i utvecklingsområden/utvecklingsländer.
Dom krigen/konflikterna tillhör oftast det man brukar kalla lågintensiva krig, och kan inte jmf med vad ett krig mellan NATO och Ryssland skulle ställa till med.
Undantaget just nu är väl Syrien, även Jemen kan kanske räknas in, men Syrien är ändå det land som sticker ut.
Syrien är så unikt att det inte ens finns nåt att jmf med, över 1000-grupper som strider mot varandra plus inblandning av NATO, Ryssland, Iran, Irak, Turkiet m.fl.
En konflikt som det inte finns nån lösning på nu, och som jag inte kan se nån lösning på i framtiden heller.
Men en "lösning" måste förstås komma förr eller senare, frågan är bara hur illa det gått, innan man kommit dit.
Vad gäller 2, så finns inget försvar vi kan ställa upp, som avskräcker ryssen, och nåt annat land att avskräcka finns ju inte, det är den gamla rysskräcken som spökar igen.
3 är för mig otänkbart, för då är vi igång med ett nytt Kalla kriget igen, och det tänker jag inte vara med att bidra till. Jordens undergång kommer ändå, utan att jag påskyndar den.
Jag har upplevt ett Kalla kriget, å det räcker mer än väl, värre galenskap finns inte att uppbringa, för slår det om till ett hett krig, då är det slut för mänskligheten för all framtid.
Ett absolut faktum, som vissa inte kan eller vågar ta till sig.