Lu Lux Lan
Jahapp, jag älskar mitt fosterland, och oavsett vad folk än säger så är Finland bästaplatsen på jorden för mej:)
Men ett sånthär beteende är inte okej på någon plan, och jag tänker inte försvara det. Dock kom det ju inte precis oväntat, inte för mig i alla fall, det finns alltid personer som ska ta allt steget för långt.
Den senaste tiden har finländarna blivit informerade om att lönerna ska sänkas, sjukledigheten ska både få karensdagar och mindre ersättning, vi har helt enkelt blivit tillsagda att vårt land går åt helvete, och att det är personer i den offentliga sektorn i huvudsak som hamnar att betala för det. Samtidigt som Finlands regering går ut med att de nya ändringarna inte kommer att beröra dem. Nehepp, dom är undantaget.
Samtidigt som Sipilä håller ett tal åt Finland om att vi har många tuffa år framför oss, och att vi alla måste göra uppoffringar.
Dagen efter typ, kommer han på att flyktingkrisen kanske är värre än Finlands ekonomi trots allt, men då är skadan redan skedd. Han har skrämt upp ett helt land som minns sista finanskrisen som om det var igår, mitt i allt börjar det diskuteras om vart en massa flyktingar ska, och hur detta ska ordnas upp, samtidigt som det skrivs i tidningarna att majoriteten är irakiska män i 17-35 års åldern ( finnar är väldigt måna om barn och kvinnor i säkerhet först), och att dom tar taxi från torneå till vaasa( en 700 euros resa) och att dom är missnöjda med boende osv.
Finländare är inga elaka människor i grunden, vi är bra folk med stora tystlåtna hjärtan, och här var jag bor, görs massa varje dag för att försöka hjälpa de som kommer.
Men finländare är också ett väldigt känsligt folk, speciellt när det kommer till fosterlandet.
Jag antar att vad jag egentligen vill säga är, att detta representerar inte Finland, klart att vi försöker hjälpa så gott vi kan, dock tycker jag att detta är resultatet av att regeringen inte har tänkt sej för, utan pressat på, skrämt upp, och sedan gjort det värre. Samt att viss media har lite konstiga budskap ibland.
Att dessutom riktiga kkk hatade finnar är ju en annan historia.