• kioskvältare

hjälp m MacBook Air internet

Hej alla tekniskt begåvade Jag skulle precis sätta igång dotterns nya Macbook Air och ansluta till vårt wifi. Det gick bra och det står status: På och nätverkets namn men under detta en text som lyder: Wi_Fi har den egentilldelade IP-adressen xxx.xxx.xxx.xxx och kommer inte att kunna ansluta till internet.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? 

• Svar på tråden hjälp m MacBook Air internet
  • Blueskillen

Det verkar som att din dator inte får någon IP-adress ifrån din routers DHCP. Har du testat med nätverkskabel ansluten till datorn?

• kioskvältare
    Blueskillen skrev 2015-09-26 06:18:03 följande:

Det verkar som att din dator inte får någon IP-adress ifrån din routers DHCP. Har du testat med nätverkskabel ansluten till datorn?

Nej, det har jag inte testat. Förutsatte att det borde funka ändå då vi har ytterligare en macbook ansluten utan problem.

Förlåt för dum fråga, om jag ansluter till nätverkskabel, är jag inte så flyttbar längre? Eller det är bara något tillfälligt?

Om jag tänker vidare, jag tar ju själv med mig min dator till jobbet, bekanta osv och då surfar jag ju direkt på deras wifi. det ska ju gå att göra med den nya datorn också. Om det är så att den nya inte får en IP-adress från routern, vad beror det på? Något är väl fel då? Hon ska ju också kunna ta med sig datorn till andra ställen och använda wifi.

Sorry för okunnighet
  • Blueskillen

De e lugnt. Jag är inte heller någon vass lirare. Kan lite för hemmabruk bara. Bra portabel dator dottern har.

Det kan vara lite olika orsaker till ditt problem, så jag säger inte att jag sitter med lösningen.

Möjligen är det så att ditt bredbandskonto bara levererar X antal IP-adresser och du har nu nått taket. Därför kan hon surfa på jobb eller hos polare då hon är ute på ett annat wi-fi

Jo, det är ju det med sladd. Man blir lite begränsad i sin rörelsefrihet. Häpp.

• Blueskillen

Kom och tänka på det. Vad börjar din IP-adress med för nummer? De tre första.

IP-nummer som börjar med 169 tillhör den serie som väljs när de inte kan få någon via DHCP, via din router.

Alltså felet är troligtvis inte i hennes dator utan ligger i router som inte kan leverera flera adresser. Troligtvis.

• kioskvältare
    Blueskillen skrev 2015-09-26 09:48:28 följande:

Kom och tänka på det. Vad börjar din IP-adress med för nummer? De tre första.

IP-nummer som börjar med 169 tillhör den serie som väljs när de inte kan få någon via DHCP, via din router.

Alltså felet är troligtvis inte i hennes dator utan ligger i router som inte kan leverera flera adresser. Troligtvis.

Aah, ja den börjar med 169 Vad gör vi nu då??

Sen skrev jag lite otydligt, den är inte testad någon annanstans, hon fick den igår. Är det kört nu då?
  • Blueskillen

Det är aldrig kört. Du har en Mac.

Men jag vet för lite om din utrustning och vem som levererar ditt bredband. Jag föreslår att du kontaktat din bredbandsleverantör och frågar vad de kan göra för att hjälpa dig. Om det är som jag kan tro att du är i taket med utdelade adresser så ska de kunna bekräfta det isf, eller dementera.

Jag känner att jag skulle vilja ha din dator och kringutrustningen framför mig för att greppa detaljerna.

Är det en helt ny maskin dottern har fått så har du Apple support i 90 dagar. De är suveräna och hjälper dig med alla resurser de har.

Har du en tredjepartstillverkad router blir det lite knepigare för Apple att hjälpa dig. Men har du en AirPort Express eller Time Capsule från Apple då är det lättare att få hjälp.

Hur gick det med sladd? Fick ni kontakt då du kopplade in den?

• sportpappa
    kioskvältare skrev 2015-09-26 10:20:39 följande:
    Aah, ja den börjar med 169 Vad gör vi nu då??

Sen skrev jag lite otydligt, den är inte testad någon annanstans, hon fick den igår. Är det kört nu då?
    Testa det här:
    support.apple.com/sv-se/TS1920
  • Blueskillen
    sportpappa skrev 2015-09-26 10:46:33 följande:

Testa det här:

Najs. Så är det oftast. Det kommer mer hjälp pä vägen.

Tack Sportpappan.
  • kioskvältare
    sportpappa skrev 2015-09-26 10:46:33 följande:
    Testa det här:
    Alltså, jag har försökt göra som det står i länken men det ser inte ut som det beskrivs på datorn. *suck* känner mig ganska hopplös

Den gick lätt att ansluta till telefonen i alla fall

Nästa steg är väl att ringa internetleverantören kanske? Eller Apple 
Svar på tråden hjälp m MacBook Air internet