• ALLIEVERDO

Direktverkande el via oljefyllda radiatorer, hur fungerar det?? B

Hej, har ääääntligen hittat ett hus som passar vår ekonomi och annat. Men så var det ett värme system jag inte hört något om förut. Är det någon som har det och kan förklara för mig hur det fungerar i alla väder OH lägen? :) samt prismässigt oxh om OH hur ni bytte till något annat ifrån det??

Och gärna tips om det ni då valde

Har ni dessutom tips på vad man bör tänka på att kolla upp innan ett köp och hur man gör det. Snälla skriv

• Svar på tråden Direktverkande el via oljefyllda radiatorer, hur fungerar det?? B
  • Mr Obvious

Många är rädda för direktverkande el. Det kan vara en fördel för en köpare eftersom det pressar priset nedåt. Man kan inte säga generellt att det är dåligt, det beror helt på hur bra isolerat huset är. Det är väldigt dåligt i ett stort hus som är dåligt isolerat. Med ett bra isolerat hus kan man få ganska låga uppvärmningskostnader, fast inte så låga som t.ex bergvärme.Alla värmepumpar har dock begränsad livslängd, och de kräver service ibland. Den allra största fördelen med direktverkande el är att det har i stort sett obegränsad livslängd, trots minimalt servicebehov. Gamla termostater kan behöva bytas, men det är även ganska billigt att byta en hel radiator.
    Oljefyllt är ingen fördel med en modern elektronisk termostat. Det var gamla dåliga bimetalltermostater som till viss del kunde kompenseras genom oljefyllda radiatorer.

Kolla tidigare ägare elräkningar och räkna ut husets uppvärmningskostnad. Det är det som avgör om direktverkande el är dåligt eller inte.

• ALLIEVERDO
    Mr Obvious skrev 2015-09-26 00:58:25 följande:

Många är rädda för direktverkande el. Det kan vara en fördel för en köpare eftersom det pressar priset nedåt. Man kan inte säga generellt att det är dåligt, det beror helt på hur bra isolerat huset är. Det är väldigt dåligt i ett stort hus som är dåligt isolerat. Med ett bra isolerat hus kan man få ganska låga uppvärmningskostnader, fast inte så låga som t.ex bergvärme.Alla värmepumpar har dock begränsad livslängd, och de kräver service ibland. Den allra största fördelen med direktverkande el är att det har i stort sett obegränsad livslängd, trots minimalt servicebehov. Gamla termostater kan behöva bytas, men det är även ganska billigt att byta en hel radiator.
    Oljefyllt är ingen fördel med en modern elektronisk termostat. Det var gamla dåliga bimetalltermostater som till viss del kunde kompenseras genom oljefyllda radiatorer.

Kolla tidigare ägare elräkningar och räkna ut husets uppvärmningskostnad. Det är det som avgör om direktverkande el är dåligt eller inte.

Tack för svaret. Vet du hur det fungerar om man skulle vilja byta från elvärme. Elelr alltså till något mer sparsamt. Är kass på sådant här. Men om man vill byta till bergvärme eller något annat..går det? hur fungerar det och kostar ca sådant?? all info som någon kan ge vore tacksamt..

antar oljefyllda elelement är samma sak hihi. ursäkta om jag verkar dum, men är helt ny med sådant här och måste få fram fakta rätt snabbt
  • Ulltand

Att byta system till något annat kan bli dyrt. Å andra sidan har huset höga uppvärmningskostnader kan det gå att spara in på ett antal år. Ofta i ett fristående hus kan man installera en luftvärme pump av en typ som kallas split unit i större rum. Att installera en sådan kostar grovt 20 K mendå drar den sedan bara 1/4 del av elen som elemten skulle ha dragit för samma värme.

• Ann Nelly

Bor i ett hus med direktverkande el. Vi har oljefyllda elradiatorer (bytte när vi köpte huset 2001).
    Vi har ganska stort hus så vi har väldigt höga uppvärmningskostnader. Vi satte in en braskamin för några år sedan men den är inte anpassad för att värma hela huset. Men det blir skön värme i vardagsrummet och mysigt.
    Vi har funderat på att sätta in en luftvärmepump för att få ner kostnaderna. Det blir nog en investering vi kommer göra framöver.

Vi funderade för några år sedan att kolla bergvärme eller fjärrvärme. Men det kostar väldigt mycket att dra in för oss eftersom vi inte har vattenledningar i huset.
    Man måste alltså dra nya vattenrör genom väggar och skaffa nya vattenfyllda radiatorer och detta är alltså en kostnad utöver värmeanläggningen. Samt att man måste återställa alla ytskikt. Vi tyckte det blev för mycket pengar och anser att vi inte kommer hinna tjäna in detta under tiden vi bor i huset (tror inte vi bor kvar när sonen flyttat ut).
    Så för att påverka kostnader vid direktverkande el så kan man till ett rimligt pris sätta in kamin, tilläggsisolera, sätta in luftvärmepump.
    Men att byta hela uppvärmningssystemet kostar betydligt mer.
    Men om ni ändå ska renovera innan ni flyttar in så skulle jag absolut ta offerter på att byta hela systemet, speciellt om man har ett enplanshus. Då skulle jag dra in golvvärme (vattenrör) i hela huset istället för traditionella radiatorer.

• ALLIEVERDO

tack för tipsen.. vi frågade rörmokare lite över telefon vad det kostade att byta ut systemet till bergvärme..ca 7000 per element sa de först och främst..då rören å elementen osv till det..men sen är det ju borrningen och allt sådant också..hmm..får nog ta ut dom och se över en offert..

• Ulltand

Låt någon som kan detta kolla förutsättningar innan ni beställer något nytt system skulle jag råda.

• Deacon

Byta till bergvärme är väldigt dyrt. Någon expert kan ge en bättre offert men du kommer förmodligen inte under 100 000:-, förmodligen får du räkna med minst 150 000:-

Bor själv i ett hus på 190 m2 som är eluppvärmt med oljefyllda radiatorer och dessa får hjälp från en luft/luft värmepump. Total elkostnad juni 2015 - maj 2015 var 14 400:- (detta inkluderade uppvärmning, hushållsel och varmvatten). Elkostnad under sommaren per månad (elementen avstängda) cirka 700-900:- och under vintern 1700-2000 per månad. Kan tilläggas att jag bor i Skåne. 

Ur mitt perspektiv kan jag inte se förtjänsten med att byta uppvärmningssystem. Elförbrukningen (ca 11000 kwh per år) är för låg.

Om inte huset du funderar på har en mkt hög elförbrukning kommer det förmodligen ta er 20+ år innan ni har sparat in investeringen.

Svar på tråden Direktverkande el via oljefyllda radiatorer, hur fungerar det?? B