• jenniss

angående tomater.

Hej jag undrar om jag får i mig lykopen om jag skalar tomaterna, och att jag får i mig lika mycket vitaminer för det.
    Från Jennifer. 

• Svar på tråden angående tomater.
  • Bergskristall

Läste att tomatsås med skal gav 75% mer lykopen i upptaget än tomatsås utan så försök få med skalen. Upphettade tomater, precis som i tomatsås, gör att tillgängligheten av lykopenet ökar jämfört med en kall färsk tomat i sallad. Så gör en tomatsås på färska tomater som mixar så skalen finns med men inte märks.

• jenniss

har hört att man får i sig mer lykopen även av ketchup, och om ja inte mixar då kan ja väl bara äta krossade tomater. och jag får väl i mig lika mycket av skalade.

• Bergskristall
    jenniss skrev 2015-09-26 18:50:26 följande:

har hört att man får i sig mer lykopen även av ketchup, och om ja inte mixar då kan ja väl bara äta krossade tomater. och jag får väl i mig lika mycket av skalade.

Ja alltså mina tips var utifrån att du lagar tomatsåsen själv från scratch och då kanske man vill mixa för att inte tugga skal men krossade tomater innehåller kanske skal och då går det ju lika bra.

Men skalade tomater ger tydligen inte lika mkt lykopen.
  • jenniss

okej, men ja har hört att man även får i sig lykopen även om man skalar. 

• Bergskristall
    jenniss skrev 2015-09-27 07:37:01 följande:

okej, men ja har hört att man även får i sig lykopen även om man skalar. 

Ja men uppenbarligen 25 % av vad som är möjligt jämfört med oskalade som ger 75% mer utifrån den infon jag hittade om detta. Så det beror väl på hur mycket du vill få i dig :)
  • jenniss

Så du menar att uppvärmda skalade tomater på burk exempel innehåller mer lykopen.

• jenniss

Tror inte det stämmer. Vart såg du det. Ja har läst att man får i sig mer av skalade om man värmer dem.

• Bergskristall
    jenniss skrev 2015-09-27 17:07:14 följande:

Så du menar att uppvärmda skalade tomater på burk exempel innehåller mer lykopen.

Uppvärmda tomater MED SKAL ger mer lykopen än skalade. Mer än skalade uppvärmda och mer än skalade icke uppvärmda.
    jenniss skrev 2015-09-27 17:11:16 följande:

Tror inte det stämmer. Vart såg du det. Ja har läst att man får i sig mer av skalade om man värmer dem.

Som jag skrivit, skulle du värma oskalade tomater får du mer lykopen än värmda skalade tomater.
    jenniss skrev 2015-09-27 17:16:00 följande:

www.kevision.com/hur-mycket-lykopen-ska-jag-konsumerar-en-dag/ kolla de till o med tomatpure ger 75%mer lykopen än en färsk. Så vad säger du.

Som jag fattar det är tomatpuré ihopkokat (uppvärmt!) tomat och kryddor och förmodligen är skalet kvar eftersom det visat sig finnas så mkt lykopen i puré och det ändå mosas ihop till den massa som puré är så vad gör lite skal i den tillverkningen.

Så vad säger jag? Jo, att all denna infon stödjer det jag skrivit. Dvs, dissa färsk tomat. Hetta upp valfri tomatprodukt. Ät hellre upphettad SKALAD tomat än färsk tomat. Ät ännu hellre upphettad OSKALAD tomat än upphettad skalad tomat.
  • jenniss

jag föstår, men jag säger att missar jag hur mycket procent från skalad tomat till rå tomat hur myket procent skiljer det emellan? ja gillar inte skal det är de jag försöker säga.

• Bergskristall
    jenniss skrev 2015-09-27 18:32:51 följande:

jag föstår, men jag säger att missar jag hur mycket procent från skalad tomat till rå tomat hur myket procent skiljer det emellan? ja gillar inte skal det är de jag försöker säga.

Borde väl finnas på Google alla procenten om du söker. Men verkar som att du redan läst att rå tomat gav knappt någonting. Det är rätt vanligt att folk är lite känsliga mot skalet så därför föreslog jag att du gör en tomatsås genom att koka färska tomater med skal och sen kör en stund med mixer så skalen blir helt uppmixade i småbitar som inte märks alls.

Du kan säkert koka en hel tomat i vatten så att skalet spricker (tar några minuter bara) så kan du lätt dra av skalet sen för att sen skära tomatköttet i bitar och äta som en sorts sallad. Inget skal visserligen men i alla fall uppvärmd tomat! Då lär procenten likna det jag skrev i första inlägget dvs att du tar upp 25% av möjligt lykopen. Vill du ha i dig 75% av möjligt lykopen får du allt behålla skalet (ex i tomatsås) men jag tror inte du går under på 25%.

Vore jag du hade jag mixat en tomatsås med skal och allt.
  • jenniss

hej ja har sett på en sida att man får i sig 5 % av en vanlig rå tomat och 75 % av tomatpure!  av lykopen.

• Bergskristall

Ja precis, tomatpuré är samma princip som tomatsås vad gäller lykopen. Men jag tvivlar att du vill sitta och spruta i dig tomatpuré ur en tråkig tub så därför röstar jag på tomatsås som faktiskt är mat, något du kan äta en måltid av. Tomatpuré är bara....en ingrediens. Eller hade du tänkt trycka ut tomatpuré över pastan?

• jenniss

Ja men förstår du inte att ja inte gillar skal. Så därför kokar jag tomater då utan skal.

• Bergskristall

Jo men kan du inte bara mixa kokade tomater med skal till en tomatsås? Då märks ju inga skal alls! Jag tror inte du ska ta för givet att tomatpuré inte innehåller skal.

• jenniss

eh, jag säger just att jag inte gillar skal och ja skalar råa tomater dricker tomatjuice och krossade tomater fungerar.

Svar på tråden angående tomater.