angående tomater.
Hej jag undrar om jag får i mig lykopen om jag skalar tomaterna, och att jag får i mig lika mycket vitaminer för det.
Från Jennifer.
Hej jag undrar om jag får i mig lykopen om jag skalar tomaterna, och att jag får i mig lika mycket vitaminer för det.
Från Jennifer.
Läste att tomatsås med skal gav 75% mer lykopen i upptaget än tomatsås utan så försök få med skalen. Upphettade tomater, precis som i tomatsås, gör att tillgängligheten av lykopenet ökar jämfört med en kall färsk tomat i sallad. Så gör en tomatsås på färska tomater som mixar så skalen finns med men inte märks.
har hört att man får i sig mer lykopen även av ketchup, och om ja inte mixar då kan ja väl bara äta krossade tomater. och jag får väl i mig lika mycket av skalade.
har hört att man får i sig mer lykopen även av ketchup, och om ja inte mixar då kan ja väl bara äta krossade tomater. och jag får väl i mig lika mycket av skalade.
okej, men ja har hört att man även får i sig lykopen även om man skalar.
okej, men ja har hört att man även får i sig lykopen även om man skalar.
Så du menar att uppvärmda skalade tomater på burk exempel innehåller mer lykopen.
Tror inte det stämmer. Vart såg du det. Ja har läst att man får i sig mer av skalade om man värmer dem.
www.kevision.com/hur-mycket-lykopen-ska-jag-konsumerar-en-dag/ kolla de till o med tomatpure ger 75%mer lykopen än en färsk. Så vad säger du.
rå tomat 3.0 % lykopen , tomatpure 29,3 % tomatsoppa 10,3 ...
Så du menar att uppvärmda skalade tomater på burk exempel innehåller mer lykopen.
Tror inte det stämmer. Vart såg du det. Ja har läst att man får i sig mer av skalade om man värmer dem.
www.kevision.com/hur-mycket-lykopen-ska-jag-konsumerar-en-dag/ kolla de till o med tomatpure ger 75%mer lykopen än en färsk. Så vad säger du.
jag föstår, men jag säger att missar jag hur mycket procent från skalad tomat till rå tomat hur myket procent skiljer det emellan? ja gillar inte skal det är de jag försöker säga.
jag föstår, men jag säger att missar jag hur mycket procent från skalad tomat till rå tomat hur myket procent skiljer det emellan? ja gillar inte skal det är de jag försöker säga.
hej ja har sett på en sida att man får i sig 5 % av en vanlig rå tomat och 75 % av tomatpure! av lykopen.
Ja precis, tomatpuré är samma princip som tomatsås vad gäller lykopen. Men jag tvivlar att du vill sitta och spruta i dig tomatpuré ur en tråkig tub så därför röstar jag på tomatsås som faktiskt är mat, något du kan äta en måltid av. Tomatpuré är bara....en ingrediens. Eller hade du tänkt trycka ut tomatpuré över pastan?
Ja men förstår du inte att ja inte gillar skal. Så därför kokar jag tomater då utan skal.
Jo men kan du inte bara mixa kokade tomater med skal till en tomatsås? Då märks ju inga skal alls! Jag tror inte du ska ta för givet att tomatpuré inte innehåller skal.
eh, jag säger just att jag inte gillar skal och ja skalar råa tomater dricker tomatjuice och krossade tomater fungerar.