• Krusbär

Ni som studerar på komvux med enbart bidrag

Jag har funderingar på att börja komvux och läsa upp mina gymnasiebetyg så att de blir fullständiga. Saknar 150p. 3 kurser var det. Men jag har familj och detta kommer påverka familjens ekonomi. Jag vill inte belåna mig via CSN för att göra detta. Så nu undrar jag om det är någon därute som går komvux med högsta bidraget? Var det lätt att få det? Hur många timmar läser ni per vecka? Tror högsta bidraget är på ca 6000kr. Grejen är den att får jag högsta bidraget klarar vi det ekonomiskt men med lägsta på 2000kr blir det stramt för ekonomin. Hur har ni gjort? Behöver hjälp och tips från nån som vet hur det fungerar. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ni som studerar på komvux med enbart bidrag
  • Ms H

Ges kurserna så att du kan studera på helfart? Helfart motsvarar 20p per vecka.

• Hannananana

Om du nu redan har ett jobb (eftersom du säger att det kommer påverka ekonomon) är komvuxstudier väldigt flexibla. Du kan läsa på kvällstid, deltid eller kanske på distans när det passar? Då kan du fortsätta jobba.

Den satsning som varit nu i några år, där de som saknar gymnasiekompetens fått extra högt bidrag istället för högt lån, slutar denna höst. För att få 6000kr i bidrag för komvuxstudier måste man ha börjat senast ht15. Så alla som börjar 2016 kommer få studiemedel på samma villkor som de andra som studerar där lånet är ca 7000 och bidraget 2500. Det här med högre bidrag skulle bara gälla några år och nu är den tiden över, så länge man inte startar sina studier innan januari. Då får man det högre bidraget tills man är klar.

Sen måste jag säga att studielån verkligen inte är något att vara rädd för. Dina 150p borde gå väldigt snabbt att läsa klart och csn är det bästa lån man kan ha. Jag som studerar på universitet har några hundratusen i lån men det är inget dåligt. Jag tjänar mer på att spara en del av mitt csn varje månad istället för att ta bolån i framtiden liksom. Sen kommer jag kunna amortera av lånet snabbt med min framtida lön om jag skulle vilja.

• Anonym (Hm)

Kan du inte läsa de i mindre än 100 och fortsätta jobba?

• Anonym (T)

Kontakta ditt komvux så hjälper de dig med alla funderingar.

För att ha rätt till det höga bidraget måste du läsa 100% vilket kan vara svårt om du vill läsa i en klass (en kurs går över en termin eller två vanligtvis ju) Isf behöver du läsa på distans för att få ihop x antal poäng / vecka. Alt att du läser fler kurser under terminen för att få ihop heltidsstudier. Detta löser en syv på komvux åt dig.

Enda kruxet skulle vara om de inte kan erbjuda distansstudier... Men de brukar vara flexibla efter önskemål. Är det möjligt blir du fort klar med dina poäng!

Om det stämmer som någon skrev över att det är sista termin för att ansöka - gör det så fort som möjligt. Det är verkligen en superchans att fixa dina poäng och dessutom få så högt bidrag!

Svar på tråden Ni som studerar på komvux med enbart bidrag