Inlägg från: Hannananana |Visa alla inlägg
  • Hannananana

Ni som studerar på komvux med enbart bidrag

Om du nu redan har ett jobb (eftersom du säger att det kommer påverka ekonomon) är komvuxstudier väldigt flexibla. Du kan läsa på kvällstid, deltid eller kanske på distans när det passar? Då kan du fortsätta jobba.

Den satsning som varit nu i några år, där de som saknar gymnasiekompetens fått extra högt bidrag istället för högt lån, slutar denna höst. För att få 6000kr i bidrag för komvuxstudier måste man ha börjat senast ht15. Så alla som börjar 2016 kommer få studiemedel på samma villkor som de andra som studerar där lånet är ca 7000 och bidraget 2500. Det här med högre bidrag skulle bara gälla några år och nu är den tiden över, så länge man inte startar sina studier innan januari. Då får man det högre bidraget tills man är klar.

Sen måste jag säga att studielån verkligen inte är något att vara rädd för. Dina 150p borde gå väldigt snabbt att läsa klart och csn är det bästa lån man kan ha. Jag som studerar på universitet har några hundratusen i lån men det är inget dåligt. Jag tjänar mer på att spara en del av mitt csn varje månad istället för att ta bolån i framtiden liksom. Sen kommer jag kunna amortera av lånet snabbt med min framtida lön om jag skulle vilja.

Svar på tråden Ni som studerar på komvux med enbart bidrag