• fkh
    Äldre 27 Sep 22:00
    21603 visningar
    90 svar
    90
    21603

    barnvaktens korkade idéer...

    Kan tycka det låter konstigt att du utan vidare lämnar över ditt barn till en människa som du inte litar på tillräckligt för att överlämna din hemnyckel till. Såklart kan det vara smidigt att ha tillgång till barnets hem ifall det skulle behövas något. Är du rädd att hon ska stjäla något eller vad? Anlita en annan barnvakt då och visa svärmor lite respekt.

  • fkh
    Äldre 27 Sep 22:46
    #65
    Bergskristall skrev 2015-09-27 22:22:25 följande:

    Det handlar väl inte nödvändigtvis om man litar på personen eller inte. Jag skulle inte vilja ha min svärmor in och ut här för jag vill inte att hon ska leta efter leksakerna i fel låda och hitta allt från mediciner till sexleksaker, dvs sånt som en svärmor inte har med att göra.


    Då utgår man ju ifrån att svärmor kommer rota i ens privata lådor. Förutsatt att man inte förvarar sina sexleksaker i barnens rum... Tack och lov har jag och min svärmor en bättre relation till varandra än så. Fantastiskt vad många elaka, manipulativa, lägger-näsan-i-blöt svärmorsor det vittnas om här på fl. Intressant nog är kvinnornas egna morsor alltid så mycket bättre på alla sätt. Kanske sker en molekulär förändring i beteendet hos kvinnor så de rentav förvandlas till satmara när hon föder söner.. Eller rättare sagt, när sönerna växer upp och flyttar in med en annan kvinna. Hm..
  • fkh
    Äldre 28 Sep 09:38
    #68
    bine87 skrev 2015-09-28 00:22:33 följande:

    Jag har alltid undrat över det där. Jag har varit med om dom mest knasigaste morsor till mina ex. Om något går fel med honom så har det alltid varit mitt fel och om det inte är städat så är det mitt fel. "Vad tunn du ser ut, ger hon dig inte tillräckligt med mat, kom hem till mammsen och ät."

    Både jag och en vän till en vän har hamnat i en väldigt jobbig situation då våra dåvarande pojkvänner försökt ta livet av sig och vi fick skiten. Jag i detta läget fick panik och ringde polisen då jag fick kryptiska meddelanden och han sen inte svarade i telefonen. Polisen kom dit precis innan han hann hänga sig. Jag blev sen utskälld av hans mor för att jag ringt. Jag räddade hans liv men det verkade hon totalt ha missat. Hon påstod att jag förstört hans liv. Mammor vet bäst?

    Får en och undra om det är så att man er automatik blir "sån där" när man får söner..


    Ja fast den teorin las ju fram som ett skämt från min sida. Det låter troligare att de flesta svärdöttrar är överkänsliga och missunnsamma gentemot sina svärmödrar. Det är iaf min uppfattning.

    Nu var det kanske lite OT men, svårt att tycka till om din förra situation, då jag har sett från första parkett vad föräldrar till ett självmordsbenäget barn måste går igenom. Det är inte lätt för mig att döma på den punkten och kan inte se en sådan kvinna som någon "hagga till svärmor" utifrån hennes situation att döma.
  • fkh
    Äldre 30 Sep 14:51
    #78
    Bergskristall skrev 2015-09-28 12:08:51 följande:

    Nej riktigt så menar jag inte. Skulle själv inte lämna barn till ngn jag inte litar på och då i avseendet att de skulle brista i uppsyn eller ansvar eller liknande. Däremot skulle jag inte icke-lita på min svärmor som barnvakt om det bara vore så att hon vore snokig av sig eller valfritt särdrag av mindre positiv art. Denna svärmor skulle fortfarande få passa mina barn men skulle inte gärna lämna nyckel till henne då.

    Rent teoretiskt är det inte omöjligt att svärmor faktiskt råkar på ngt som är av privat natur. Glöm sexleksaker, jag äger inte ens några. Men tänk att svärmor passar på att låna toaletten när hon hämtar leksaker, är torr om händerna och öppnar badrumsskåpet för att se om där finns någon handkräm och ser tex mina mediciner mot åkommor som jag kan inte vill att folk ska veta om. Nu har jag inte mina mediciner i badrumsskåpet men jag menar; ta mig inte EXAKT på orden, folk kan ha olika saker de anser som privata och bara för att jag inte har mediciner i badrumsskåpet betyder det inte att det är otänkbart att andra har det, eller annat av privat natur på ganska normala platser i hemmet. Jag menar helt enkelt att jag förstår att alla inte vill ha folk i sitt hem när de själva inte är där och anledningarna är lika många som det finns människor. Tycker inte det var något konstigt alls i det jag skrev.

    Angående varför mannens mamma "alltid" är så hemsk medan kvinnans mamma är så gullig kan ha en logisk förklaring. Som kvinna gift/ihop med någons son "tar man över" rollen som kvinnan i hans liv från hans mor som såklart inte är oberörd av detta. (Alltså hans mor skulle kunna resonera så.) Vi vet ju hur kvinnor k a n vara i "konkurrenssituationer". Medan kvinnans mor inte känner detta av naturliga skäl.

    Sen är det såklart individberoende. Har haft både bra och mindre bra svärmödrar och min egen mor har varit gullig och go för det mesta men rätt kylig om hon har svårt för den killen jag är med. Men jag tror alltså det är mer vanligt att mannens mor har svårt för sonens kvinna än att kvinnans mor har svårt för dotterns man av ovan förklarade skäl. Därför så mycket gnäll.


    Hela ditt utlägg om att svärmor kan rota i badrumsskåpet när hon är på toaletten faller då jag antar att man låter henne gå på toaletten obevakad när hon är på besök också. Såvida hon inte är helt portad från ens hem varesig man är hemma eller inte. Och då låter det mest troligt att man själv lider av paranoia och del kontrollproblem som bör tas itu med snarare än att svärmor är "snokig".

    Det du skriver om att svärmor tar över för att hon är mamma till en son och inte en dotter håller inte heller, då de fall som målar upp svärmor som en häxa här på fl är just överdrivna scenario som istället tyder på en gnällig svärdotter. Som denna tråd; vill du inte möta svärmors önskemål i det här fallet så be någon annan om en tjänst istället. Jag ser det som att svärmor ställer upp och svärdotter gnäller på familjeliv (det sistnämnda i vanlig ordning). Dessutom är det partnerns mamma vi pratar om, och han har tydligen inga problem att hans egen mamma får tillgång till deras hem den helgen hon sitter varnvakt ifall det är bekvämast så. Alltså är den som styr och ställer här inte svärmor utan svärdotter, som respektlöst nog också skrattar sin partners mamma rakt upp i ansiktet när hon ber om en sådan världslig sak.
  • fkh
    Äldre 30 Sep 15:03
    #79
    Brumma skrev 2015-09-29 07:30:45 följande:

    Åkte på semester. Svärmor erbjöd sig att vattna våra växter (annars hade vi bett grannarna då vi bodde i parhus) och vi tog tacksamt emot hjälpen.

    När vi kom hem hade hon tvättat våra underkläder. Det kändes INTE ok. Hon hade vikt och lagt dem i underklädeslådan - där vi även förvarar diverse leksaker, glidmedel osv som jag DEFINITIVT inte vill att svärmor skall se. Hon hade tvättat några av mina få dyrare tröjor och lyckats krympa tre av dem så de inte gick att använda. .

    Min svägerska passade hunden en helg och när vi kom hem var ett skåp med viktiga - och PRIVATA - papper städat. Hon hade lagt pappren i ordning efter vas det var vilket innebär att hon gått igenom VARENDA papper.

    Min mamma och min syster skulle aldrig komma på tanken att göra ngt sådant utan att kolla om det är ok först...

    Vad det beror på har jag ingen aning om men du kanske skall akta dig från att vara nedlåtande och insinuera att de som skriver om övertramp från svärmor hittar på. Jättebra att DU har en bra relation med din svärmor. Det fick jag oxå sedan efter några år. Hon fick dock inte vår nyckel igen. (Svärfar har dock en men han vet att man inte rotar i andras underkläder..)


    Oj jag bad verkligen inte om några personliga anektoder från varje fl-surfande svärdotter nu. Jag gillar min svärmor, de flesta jag känner gillar sina; Och? Vad tillför din personliga upplevelse diskussionen om det här specifika fallet?
  • fkh
    Äldre 30 Sep 15:26
    #81
    Dixie skrev 2015-09-30 15:17:15 följande:

    men är detta verkligen ett bråk du är villig att ta!? är det inte bättre att spara detta till något som verkligen har någon betydelse...... jag håller med dig att ett barn inte behöver nya leksaker, men om ni nu har barnvakt en hel helg hade jag inte gjort någon stor grej av det - särskilt som det endast är du som tycker det är en dålig idé...... det är ju inte bara ditt hem, din man verkar ju inte ha något emot att hans mor har nyckel hem till er! 


  • fkh
    Äldre 30 Sep 15:52
    #83
    Brumma skrev 2015-09-30 15:28:59 följande:

    Oj. Har du ätit ngt olämpligt eller är du alltid så stingslig?

    Det lät på dig som om du inte trodde på de som säger sig ha problem med sina svärmödrar Du tyckte det var "intressant" att de egna mödrarna är "så mycket bättre".

    Ditt inlägg var nedlåtande och rätt otrevligt över lag.

    Vad min min personliga upplevelse tillförde? Förmodligen lika mycket (lite?) som ditt inlägg i den specifika fallet.

    Förutom att du lyckades få in en hel del otrevligheter i ditt då medans jag berättade om att det absolut finns svärmödrar utan gränser och att min mamma faktiskt i detta är "så mycket bättre". Vilket DU ifrågasatte i ditt inlägg (du vet - påstår/ifrågasätter man ngt på ett diskussionsforum så brukar man få svar. ..)

    Hoppas du mår bättre nu när du fick vara lite nedlåtande igen..


    Om det är någon som är stingslig (och nedlåtande för den delen) så är det väl du, som tar så illa upp av ett inlägg som inte ens var riktat till dig. Jag var inte nedlåtande i mitt inlägg, när du kom från ingenstans och påstod att jag var det så förstår jag inte varför jag måste stryka dig medhårs? Trivs du inte med att folk inte tycker som du så bör du inte inflika i en diskussion.

    Fö så är det såklart lättast att vara nedlådande på riktigt mot de som inte är med i leken och kan försvara sig eller ge sin del av historien, som din svärmor t ex. Inte någonstans bad jag att få höra dina personliga erfarenheter med din svärmor. Du får gärna slösa tid på att skriva ner dem till mig ändå men inte utan att jag frågar vad det egenligen tillför diskussionen? Iom att din svärmor inte utgör någon regel för hur den gemene svärmodern beter sig. Jag tog alltså inte illa upp. Glömde kanske lägga till en smiley; :)
  • fkh
    Äldre 30 Sep 17:53
    #85
    Bergskristall skrev 2015-09-30 17:44:44 följande:

    Vi tycker helt enkelt inte lika. Det jag syftar på är att det är helt okej att ha en avslappnad relation till svärmor och lika normalt att inte vilja släppa varken svärmor eller någon annan in och ut ur huset när man själv inte är där. Och det har inte med paranoia att göra. Man får respektera reglerna hos den familj man är hos.

    Vad gäller svärmors tjänst klarar hon nog av den även utan husnyckel. Skulle själv tycka att själva motivet var märkligt; "ifall hon tröttnar på leksakerna"...?

    Alltså på FL om någonstans måste man väl få ventilera sig lite som TS. Och även gnälla tycker jag, om någon har behov av det. Det gör mig ingenting. Vet själv hur det är, i vardagen beter man sig så att situationer ska flyta så smärtfritt som möjligt vilket ofta innebär att hålla massa känslor inne och inte ifrågasätta för mycket osv. Någonstans måste man väl få öppet vända sig och öppet och fritt ventilera sig.

    Ett tillägg: förr i tiden ansågs det vara gott uppförande att skratta litegrann om någon sa eller gjorde något galet istället för att skälla ut eller börja sura. och jag tycker att det i många situationer är mer passade än att mörda någon med blicken eller ställa till med obekväma scenarion. Så Jag tolkar inte alls att TS typ garvade ÅT henne RAKT upp i ansiktet.


    Det jag ville få fram var att det är partners mamma och även dennes hem, alltså inte hennes plats att säga nej till förslaget rakt av. Man kanske kan svara att "jag får tala med X om saken" istället. Hade min man skrattat åt min mamma när hon bad om en nyckel hade jag blivit urbesviken på honom. Och ja, det är klart man får gnälla på fl men då räknar man nog också med att en del inte kommer hålla med utgångspunkten. Vilket ts uppenbarligen gör (bara se hur hon avslutar trådstarten) och det ska hon ha cred för.
  • fkh
    Äldre 30 Sep 18:48
    #87
    Brumma skrev 2015-09-30 17:55:55 följande:

    Att skriva till ngn "Och? Vad tillför din personliga upplevelse diskussionen om det här specifika fallet?"

    Känns ungefär som när trettonårings slänger ur sig "intresseklubben antecknar" för att utestänga ngn.... Väldigt nedlåtande och dumförklarande. Inte helt kul att få kastat på sig när man svarat på ett inlägg.. Dessutom svarat seriöst och lugnt...

    Jag är inte nedlåtande om min svärmor. Jag älskade henne men just denna sidan var inte lika lätt att älska. Hon hade flera andra sidor som jag däremot tyckte mycket om och uppskattade.

    Naturligtvis är hon inte regel för hur alla svärmödrar beter sig, men det är inte din heller. Och att därför utgå från att människor som HAR problem med sina svärmödrar ljuger känns ju inte helt ok.

    Ja. Jag blev "stingslig" i mitt andra svar till dig eftersom jag uppfattade ditt svar som väldigt otrevligt. Om du inte menade det som det lät ber jag om ursäkt.

    Men anser fortfarande att det inte är rätt att du dömer ut människors problem för att du inte har några.

    Hur som. Jag förstår mkt väl att man inte ger ut nyckeln till vissa människor. Även om de råkar vara ens svärmor. Däremot tycker jag att TS ANLEDNING, att hon anser svärmor löjlig som vill ha nycklarna när hon är barnvakt, känns ganska konstig. Förstår fullt ut att en barnvakt vill ha nycklar hem om det skulle behövas.


    Jag tänker inte ens bemöda mig med att läsa ditt inlägg längre än det första stycket. (Ja, jag tar mig friheten att bemöta dina personliga påhopp med en viss nedlåtande ton i detta fall) Meningen att du "dessutom svarat seriöst och lugnt" drar nämligen ner relevansen och trovärdigheten totalt i dina kommande ordval och formuleringar. Syftet med ditt inlägg var ju tydligen att uppmana mig till att sluta "vara nedlåtande" samt att dela med dig av ditt personliga förhållande till din svärmor. Då jag tycker om att diskutera sakligt så frågade jag på vilket sätt du anser att din personliga erfarenhet har för relevans i diskussionen. (Diskuterar man t ex traffikolyckor, och jag delger min upplevelse att en stor andel traffikanter som använt bilbälte klarar sig oskadda ur en bilkrock, så tillför det inte diskussionen när Maja poängterar att hon visst åkte bil utan bälte och klarade sig oskadd ändå. Därför drog jag mig också för att blanda in min personliga erfarenhet då det endast representerar det individuella = tillför inte något till diskussionen) Så nu när du (förhoppningsvis) förstår att detta inte var en retorisk fråga utan en genuin undran, så behöver jag egentligen inte ens upplysa dig om att det inte är likamed "intresseklubben antecknar" (????) utan ett sätt att ta sig vidare i en vuxen diskussion där den ena inte förstår syftet med den andres inlägg, alltså frågan, "vad vill du tillföra med ditt inlägg". Alla har vi olika triviala berättelser om våra svärmödrar, på intet sätt efterlyste jag att höra om dessa på ett individuellt plan utan diskutera fenomenet elaka svärmödrar överlag. Med det sagt så väljer jag att avsluta denna "diskussion" med någon som (likt en trettonåring själv kan tilläggas) slår bakut med påhopp och hävdar sin rätt att vara sårad utan anledning istället för att besvara frågeställningen. F.ö har jag inte ätit något speciellt konstigt idag, och jag noterar att du "ogillar min ton", tar till mig det! Du själv är nämligen superdupertrevlig! :)
  • fkh
    Äldre 27 Nov 13:52
    #90
    ros34 skrev 2015-11-27 13:14:04 följande:

    Men varför trycker du på att "Brumma" är stingslig?


    Nu ägde den här diskussionen rum för två månader sen så jag kommer faktiskt inte ihåg.
Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...