• Anonym (hjälp till med råd)

svårt att ta sig ur destruktivt förhållandet!

Lever med en missbrukare och har levt med honom i över 10 år. Min pappa var alkis så ville absolut inte ha en man som missbrukar men på nåt sjukt sätt så valde jag ändå en sån man! I början jobbade jag och tränade mm men sakta i alla dessa år har han tryckt ner mig och har inte en endaste vän kvar. Är alltid hemma! Han sticker iväg och super/knarkar och på roliga saker med dina kompisar. Har försökt komma ifrån honom men han har då gjort livet riktigt jobbigt för mig (helt sjuka saker som jag förtränger) har sagt till honom snällt sista tiden att kan han inte flytta men han tar mig inte på allvar! Vet att jag har låtit honom behandla mig som skit i alla dessa år och därför fortsätter han. Gillar inte ens honom mer men vet f.n inte hur jag ska komma ifrån honom? Har slängt ut han men han kommer tillbaka. Har bott på jouren och har anmält honom för diverse saker men dem läggs ner och har haft kontakt med socialen. Och inget av det har hjälpt! Som ni säkert förstår att jag behöver hjälp ej massa onödiga och dumma kommentarer om att jag är dum mm. För jag vet att jag är svag!

• Svar på tråden svårt att ta sig ur destruktivt förhållandet!
  • oppärtopen

Hjälp honom att sluta med sitt missbruk, även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort. Sätt ner foten och säg att du inte vill ha honom där hemma då han är påverkad. Om han knackar på full ring polisen eftersom du förvarnat om det. Han måsre börja ta dig på allvar.

• Anonym (Tess)

Det är ärligt lättare än du tror. Bara du bestämmer dig. Den dagen du kommer på att ditt liv och välmående är viktigare än att bry dig om vad han gör. Han bryr sig inte om vad du gör eller säger. Han bryr sig bara om det han håller på med.

Himla skönt att bara släppa taget. Tro mig jag vet. Du kan inte påverka hans val mer än att säga att du inte vill ha det i ditt liv.

• oppärtopen
    Anonym (Tess) skrev 2015-09-26 19:44:40 följande:

Det är ärligt lättare än du tror. Bara du bestämmer dig. Den dagen du kommer på att ditt liv och välmående är viktigare än att bry dig om vad han gör. Han bryr sig inte om vad du gör eller säger. Han bryr sig bara om det han håller på med.

Himla skönt att bara släppa taget. Tro mig jag vet. Du kan inte påverka hans val mer än att säga att du inte vill ha det i ditt liv.

Precis, hon måste sätta ner foten.. Men jag tycker det är bättre att hon hjälper han att sluta än att lämna...
  • Anonym (hjälp till med råd)

För nåt år sen så försökte jag kontrollera honom och försökte få honom sluta men inget funkar! Han missbrukar inte dagligen men man vet aldrig när han väljer att göra det. Nu har jag gett upp och försöker få honom att inse att han måste lämna mig,hitta eget boende! Önskar att han kunde hitta någon annan så att jag blir fri! Vet att jag låter jvligt feg. Har nästan gett upp om att få ett liv utan honom. Jag lever inte utan bara överlever från dag till dag. Och finns så mycket jag skulle vilja göra.

• oppärtopen
    Anonym (Tess) skrev 2015-09-26 19:44:40 följande:

Precis, hon måste sätta ner foten.. Men jag tycker det är bättre att hon hjälper han att sluta än att lämna...
  • Ragdoll83

Ta kontakt med någon organisation som kan hjälpa dig. Det är ofta svårt att få igenom hela genomförandet på egen hand.

• seriösanvändare
    oppärtopen skrev 2015-09-26 20:54:35 följande:
    Vill hon inte vara kvar i relationen ska hon givetvis lämna den.

TS, det är inte ovanligt att barn som vuxit upp med missbruk, själva hamnar i sådana relationer som vuxna. Du hade skeva referensramar från början. Det är inte ditt fel, men bara du kan bestämma dig för att hjälpa. Men du kan behöva hjälp utifrån. Man måste inte klara allt själv och ingen är stark jämt.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    seriösanvändare skrev 2015-09-26 21:51:42 följande:
    Vill hon inte vara kvar i relationen ska hon givetvis lämna den.

TS, det är inte ovanligt att barn som vuxit upp med missbruk, själva hamnar i sådana relationer som vuxna. Du hade skeva referensramar från början. Det är inte ditt fel, men bara du kan bestämma dig för att hjälpa. Men du kan behöva hjälp utifrån. Man måste inte klara allt själv och ingen är stark jämt.
    Men bara du kan bestämma dig för att LÄMNA, ska det stå.

Visst kan man försöka hjälpa en partner att bli av med missbruket, men det låter inte som om du vill stanna i denna relation egentligen. Då behöver du komma därifrån, samt hjälp utifrån efter vad det verkar.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Ex missbrukare)
    Ts kan inte hjälpa en missbrukare att sluta missbruka! Missbrukaren måste vilja sluta själv. Det ts kan göra är att inte vara medberoende - vilket är lättare sagt än gjort.

Gå på möten för medberoende, då får du prata med andra människor i samma sits.
  • Anonym (Muj)

Byt lås på dörren, eller flytta själv till något helt nytt. O skaffa ett samtalsstöd som kan hjälpa dig bygga upp dig själv igen!

• Anonym (Tess)

Då hade hon antagligen varit unik om hon hade lyckats med det. Hur menar du att det skulle gå till? Lovar att missbruksvården är väldigt intresserad.
  • Anonym (a)

vadå hjälpa?????
    lämna är namnet! du ts, ska inte ta ansvar för en vuxen människas missbruk!

• sarkasmer

Det går aldrig att hjälpa en person som missbrukar att sluta, det går att stötta en person som väljer att sluta när hen erkänt sitt problem men om sjukdomsinsikten inte finns där finns förmodligen inte den viljan ens. Jag är i en liknande situation och mig har det hjälpt att läsa på mycket om beroende, medberoende, bokat tid hos psykolog. lyssna på sanna lundells sommarprat var ganska avgörande för att påbörja resan att lämna och även hennes och ann söderlunds bok Djävulsdansen gav mycket insikt, väldigt jobbigt med flera breakdowns men otroligt nyttigt var det! försök att hitta styrkan, kanske bo hos en vän eller familjemedlem en period. det är dags att hitta tillbaka till den du va innan han sakta men säkert bröt ner dig. vi lever bara en gång vad vi vet så vore dumt att missa den chansen, så försöker jag tänka nu när det är jävligt tufft! lycka till!

• klyban

TS, han tar dig för givet, och allt du säger.
    Är som ett skämt för honom.
    Beteendet som du berättar om, låter som nån som kan ha ADHD.
    Men kan även vara annat, då normala personen gör inte så här.

Du har ju försökt med kasta ut han.
    Nu måste du inse att du får ta till nått annat.
    Flytta långt bort som faan, det är ingen dum idé.
    Dock ett jävligt stort steg, men det är dig du prioriterar så varför inte!

• Anonym (B)

Varför det? Hon gillar honom ju inte ens längre + att han behandlat henne illa. Hur tänker du?
Svar på tråden svårt att ta sig ur destruktivt förhållandet!