• Anonym (TS)

Hjälp åt bränd mat - cancer nu?

Lagade mat, brände den. Rätt rejält bränd.

Får jag cancer nu?

• Svar på tråden Hjälp åt bränd mat - cancer nu?
  • terfje

I så fall skulle jag fått cancer för länge sedan.

• nokitus

Du måste nog äta en hel del bränd.mat för att få cancer av den, och även om du skulle äta bränd mat varje dag i resten av ditt liv, behöver du inte få cancer för det...:P

• Frontline

Jösses människa varför skulle du få det för?
    Hur många gånger har man inte ätit bränd mat är väl typ lite bränt varje gång man grillar.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Drottningen70

Japp nu är det kört.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (TS) skrev 2015-09-26 19:31:42 följande:
    Lagade mat, brände den. Rätt rejält bränd. Får jag cancer nu?

Bara om du äter av maten, inte annars.
  • Aikido
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-09-27 10:47:45 följande:

Bara om du äter av maten, inte annars.
    Men vad tusan... du hann först.
  • Påven Johanna

Det finns bara en misstanke om att akrylamid skulle vara cancerogent, det är inte fastställt att det är så.

• Anonym (TS)
    Aikido skrev 2015-09-27 10:49:34 följande:

Men vad tusan... du hann först.

Näpp - för jag var snabbast! Kolla rubriken hihi
  • Anonym (TS)
    Påven Johanna skrev 2015-09-27 11:16:15 följande:

Det finns bara en misstanke om att akrylamid skulle vara cancerogent, det är inte fastställt att det är så.

Really?

Jag tror inte att det är vidare bra... Kändes giftigt. Men alltså viss mat måste vara lite bränd: pannkakor, grillad fisk, kött, ugnspannkaka.
  • Påven Johanna
    Anonym (TS) skrev 2015-09-27 13:36:06 följande:
    Really?

Jag tror inte att det är vidare bra... Kändes giftigt. Men alltså viss mat måste vara lite bränd: pannkakor, grillad fisk, kött, ugnspannkaka.
    Ja, really. Det är inte säkerställt även om vissa forskare gör gällande att det medför en ökad risk för cancer. Men ta inte mitt ord för sanning, läs själv tillförlitliga sidor och källor. 

Ett par länkar till enklare läsning:

www.livsmedelsforetagen.se/medlem/faktabank/fragor-och-svar-om-akrylamid/

cancer.se/allmant/hur-du-undviker-den-farliga-akrylamiden/
  • Påven Johanna
    mirandaekstroem skrev 2015-09-27 16:38:08 följande:

Och så kommer alltid dem där superseriösa supertråkiga och ska briljera med länkar och kunskap i en helt uppenbar trolltråd.

Ja, oj vilken party pooper jag var nu då. Och det i en så briljant humortråd som dragit till sig en sådan där oseriös superrolig människa som du. Hur kan jag gottgöra dig? PM:ar du mig din adress kan jag skicka några påsar chips till dig, de sägs innehålla hyfsat höga halter av ditt favoritämne. Humorn står du säkert för själv och portot betalar förstås jag. 
  • Påven Johanna
    mirandaekstroem skrev 2015-09-27 17:05:43 följande:
    Har jag nånsin nämnt att detta är en humortråd? Att jag saknar humorn i ämnet? Jag tycker det är en rent av korkad tråd. Det är antingen en fullständigt efterbliven människa som ligger bakom den, eller någon som helt enkelt bara vill framstå som en sådan för att skapa debatt. Men det har absolut ingenting med humor att göra.

Med tanke på ditt ansträngda svar så förstår jag att du blev lite kränkt. Du verkar en aning extrem och överdriven.

Chipsen har jag råd till själv, och vill jag ha roligt så är det självfallet inte i en diskussion med Dig.
    Ingen människa av din kaliber har någonsin skrivit något som ens varit i närheten av att kränka mig. Vi opererar över huvud taget inte på samma nivå, du och jag. 

Fint att du har råd med chips i alla fall, alltid något. 
  • Aikido
    Anonym (TS) skrev 2015-09-27 13:34:26 följande:
    Näpp - för jag var snabbast! Kolla rubriken hihi
    Ah. Den missade jag. Igen.

Äter du bränd mat var och varannan dag hela livet är det kanske inte så bra. Någon enstaka gång ska nog inte vara någon fara.
Svar på tråden Hjälp åt bränd mat - cancer nu?