Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN
Obehandlad depression är en mycket allvarlig sjukdom som kan sluta i självmord.
Innan jag berättar om mina depressioner så frågar jag dig ett par saker
Har din man kunnat berätta vad som utlöst depressionen? Är det händelser i livet eller har han fått med sig biologiska/neurologiska risker för att bli deprimerad? Vad är det som han inte ser någon utväg ur?
Har han varit deprimerad tidigare?
Hur länge har han varit deprimerad?
Första gången jag var deprimerad var året jag fyllde 21. Jag hade bränt ut mig själv, gått in i väggen och bad min familj om hjälp. Skälet till att jag kraschade var att det i 5 år vilat ett mycket stort ansvar på mina axlar då resten av familjen inte funkade alls. Min familj, de som jag dragit upp ur ett bottenlöst hål, skrattde åt mig, jag som klarade allt skulle in påstå att jag inte orkade längre. Det krävdes många år och en beslutsamhet att hitta tillbaks till livet för att ta sig ur depressionen och den PTSD jag levde med. Tyvärr bad jag inte om hjälp, men ville inte att livet skulle sluta utan försökt hitta vägar framåt.
Andra gången jag var deprimerad var då jag levde många år i en destruktiv relation med en kvinna som satte ära i att vara en bitch. På slutet började hon slå mig. Jag gick in och ut den depressionen i flera år och det tog inte slut med att vi separerade. varken hennes misshandel eller min kamp mot depressionen. Det var först 4 år senare då hon flyttade till en annan ort som jag slapp undan henne och mina planer på att avsluta mitt liv inte längre fyllde mina tankar. Men det tog ytterligare 3-4 år innan jag slutade se möjligheterna att att hoppa eller andra sätt att avsluta livet - och de möjligheterna fanns överallt. En period gav jag bort väldigt mycket av det jag ägde, ett typiskt tecken på att någon håller på att förbereda sin bortgång. Jag hade i samband med separationen bett om och fått hjälp med att hantera det jag tidigare varit med om, det jag aldrig bett om hjälp med. Den mångåriga misshandeln jag levt med kunde jag inte prata om alls.
Nu var mitt ex orsaken till min depression så det finns ingen lycklig historia om att vi hittat tillbaks, den lyckliga historien här är att jag avvisade hennes önskningar om att det skulle bli vi igen och att barnen inte längre lever i en dysfunktionell familj.