• Smarthuvud

Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN

Något som är livsfarligt är ju när en deprimerad tror att de är en belastning för sin omgivning. Du bör svara att du finns där för honom, och att ni skulle må bättre MED honom.

Sedan finns det ju massor mer.. Men det där känns som det mest akuta.

• Smarthuvud
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 23:10:53 följande:

Verker som om han drar sig tillbaka så fort jag skriver något i stil med

Finns för dig

Vi älskar dig

Mm

Känns oerhört svårt att vara så maktlös och att det gick så fort (säkert har han känt så länge men jag fick inte tid att anpassa mig)

Nu är jag bara rädd att göra fel.

Det där är bra, men det är viktigt att du betonar att han gör ditt/ert liv bättre än vad det är utan honom. Självmord är ju en ytterst överhängande risk när personen känner sig som en börda för andra. Vilket han sannolikt gör när han ber er dra er undan.

Har han några kloka vänner? Några stöttande föräldrar? Någon han kan luta sig mot?
  • Smarthuvud
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-27 12:09:01 följande:
    Han vill inte att någon ska veta vår situation, har inte pratat med honom mer än om våra gemensamma barn sedan han stack så jag vet inte om han har berättat för någon hur han känner.

Jag vet inte alls vad jag ska säga eller göra för att han ska kunna öppna upp sig till någon annan
    När man är i den där situationen så vill man bara bli lämnad och få tid åt sin egen självömkan etc, men du ska inte ge efter för den. Du ska vara lite jobbig, och visa att du finns där, och vill ha honom hos dig. Det kommer han att tänka på när det är som jobbigast för honom.
  • Smarthuvud
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-27 13:50:32 följande:
    Om jag hör av mig och hålla på då kommer han att vända och börja skuldbelägga mig och det vågar jag inte för då kommer jag inte kunna nå fram

Hur vill ni som varit Depp att man gör?
    Du verkar inte vilja lyssna, så det är väl inte helt konstigt att du inte hittar svar.. Ska jag behöva berätta samma sak för tredje gången för dig?
Svar på tråden Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN