• Anonym (Hjälp)

Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN

Hej!

Jag ska hålla mig kortfattad!

Min sambo lämnade mig och det kom som en chock, han har haft en depression (samt ångest) som han dolt och nu inte orkade mer.

Min fråga är och riktas gärna till er män:

*Hur gör jag för att stödja honom att söka hjälp?

*Vad skriver jag som svar i sms som inte får det att verka som om jag igga honom men samtidigt inte som om jag desperat vill att han ska komma hem?

Jag vill gärna läsa solskens historier av er som lyckats hitta tillbaka till varandra efter en abrupt slut och HUR nådde er partner fram till er i dimman?

Jag älskar min man, jag vill inte överge honom när han behöver mig som mest fast han VILL att jag ska göra det.

Tacksam för all hjälp/råd jag kan läsa och berätta gärna hur JAG ska låta honom känna sig trygg och älskad av mig!!

• Svar på tråden Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN
  • Anonym (k34)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 23:23:35 följande:

Härligt att du lyckats hitta ljuset igen :)

Hade du hjälp av omgivningen?

Vad var dina funderingar när familj, vännerna mm försökt kontakta & hjälpa/trösta dig?

Många isolerar sig hur kan man göra för att underlätta då?

Tack för alla berättelser!

Nej jag har aldrig haft så mycket av en omgivning, mina vänner pratade jag aldrig direkt med om såna saker utan och jag har inte så mycket till familj. Min flickvän hade väldigt svårt att stötta mig eftersom jag inte ville ha hennes stöd. Såg det lite som att det var mycket dumt att använda henne som stöd eftersom hon mycket väl kunde försvinna ur mitt liv senare. Eftersom förhållanden enligt statistiken inte kommer hålla hela livet så kunde jag inte tillåta mig själv att fästa mig för mycket vid henne för då hade jag fått en värre smäll när det tagit slut. Jag jämförde det mycket med att jag skulle gått ut och köpt tunga droger. Det hade hjälpt för stunden men den dagen jag hade blivit tvungen att sluta med drogerna så hade jag fått ta en mycket värre kamp.

Idag oroar jag mig inte så mycket för det. Jag tänker som inte alls framåt utan bara max någon vecka framåt.
  • Steven01

Man kan ju börja med att rensa bort allt som man faktiskt mår dåligt av som dåliga relationer, jobb, skulder osv.

Sen sluta med allt som sliter på en tex alkohol, nikotin och börja träna, äta rätt, sova, sluta kolla på tv och börja läsa böcker, gå i skogen.

JA det finns mycket man kan göra. man mår naturligtvis skit ändå ibland men inte så ofta och det sitter inte i så länge om man lever bättre.

• Anonym (Man)

Det låter komplext. Jag skulle hållt en dörr öppen för att det kan ha hänt något speciellt/akut som orsakar din mans reaktion. Att dra sig undan från de man älskar i en allmän kris verkar lite konstigt.

• Anonym (k34)
    Steven01 skrev 2015-09-26 23:56:08 följande:

Sen sluta med allt som sliter på en tex alkohol, nikotin och börja träna, äta rätt, sova, sluta kolla på tv och börja läsa böcker, gå i skogen.

JA det finns mycket man kan göra. man mår naturligtvis skit ändå ibland men inte så ofta och det sitter inte i så länge om man lever bättre.

Jag gjorde faktiskt exakt tvärtom för att må bra. Jag hade tidigare mycket oro och ångest över att äta nyttigt, jag slutade röka flera gånger, sluta dricka helt, tränade och ja försökte leva ett nyttigt liv. Men en dag så beslöt jag mig för att helt sluta bry mig om sånt. Vad spelar det för roll om jag dör i förtid pga rökningen när jag mår sämre idag av att försöka sluta röka. Vad spelar det för roll att jag lever 10 år längre och har snygg kropp när pressen över att hålla koll på kosten bara ger mig ångest? Så bara att rensa bort alla såna krav gjorde mitt liv så extremt mycket enklare och jag började må så mycket bättre.

Idag röker jag regelbundet, bär på lite övervikt. Tränar rätt sällan. Mest lite med hantlar hemma när jag känner för det och promenader när jag känner för det. Men jag mår bättre än någonsin. Nu har jag nästan inga krav alls i livet, bara jobbet och även där har jag slutat att vara högpresterande och bleeding edge. Det är så otroligt befriande. Jag är så extremt tacksam över att jag lever idag. Så att jag inte kommer bli gammal som en som inte röker eller som äter bättre och tränar, det kan jag acceptera.
  • Anonym (k34)
    Anonym (Man) skrev 2015-09-27 00:06:58 följande:

Det låter komplext. Jag skulle hållt en dörr öppen för att det kan ha hänt något speciellt/akut som orsakar din mans reaktion. Att dra sig undan från de man älskar i en allmän kris verkar lite konstigt.

Varför skulle det vara konstigt? Och varför måste det ha hänt något? Det kan komma över en natt, räcker med att det är fel mängd signalsubstanser i hjärnan så kan allt bli svart.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (k34) skrev 2015-09-27 00:14:39 följande:

Varför skulle det vara konstigt? Och varför måste det ha hänt något? Det kan komma över en natt, räcker med att det är fel mängd signalsubstanser i hjärnan så kan allt bli svart.

Ja det är tydligen inte alls konstigt om man läser på ordentligt, just män "brukar" antingen lämna för att de skuldbelägger sin partner eller så lämna de akut för att inte drar med sig sin partner i ett svart hål!
  • Anonym (Hjälp)

När ni är i depressionen hur var/är önskan om omgivningen ska höra av sig och bete sig?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (fd deprimerad) skrev 2015-09-26 22:30:06 följande:

Uttmattningsdepression/gått in i väggen skulle jag högst ovetenskapligt säga. Att kämpa med ekonomin är ingen lätt match. Det är också något jag känner mycket väl till (fuskbyggare + banklån för att betala banklån + maxade kreditkort + att betala allt för barnet + underhåll trots vv-boende)

Din man behöver hjälp - han känner att han håller på att gå under. Kämpig ekonomi och för mycket arbete under för lång tid knäcker vem som helst. Men det finns många som lever trots att kronofogden gör utmätningar. Det finns en väg framåt om du bara får honom att tro på det. Kanske ser inte vägen ut så som han tror, din man behöver inte klara allt själv. Säg att du vill stå vid hans sida - oavsett. 

Kraschar ekonomin om han blir sjukskriven?

Vad hjälpte dig att komma vidare trots depression och ekonomiska svårigheter?
  • Smarthuvud
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-26 23:10:53 följande:

Verker som om han drar sig tillbaka så fort jag skriver något i stil med

Finns för dig

Vi älskar dig

Mm

Känns oerhört svårt att vara så maktlös och att det gick så fort (säkert har han känt så länge men jag fick inte tid att anpassa mig)

Nu är jag bara rädd att göra fel.

Det där är bra, men det är viktigt att du betonar att han gör ditt/ert liv bättre än vad det är utan honom. Självmord är ju en ytterst överhängande risk när personen känner sig som en börda för andra. Vilket han sannolikt gör när han ber er dra er undan.

Har han några kloka vänner? Några stöttande föräldrar? Någon han kan luta sig mot?
  • Anonym (fd deprimerad)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-27 07:52:41 följande:
    När ni är i depressionen hur var/är önskan om omgivningen ska höra av sig och bete sig?
    Hålla sig undan - tyvärr
Svar på tråden Ni som tagit er ur depression? Gärna MÄN