• Anonym (Ångest)

Sjukanmäla sig pga ångest?

Jag har oerhört ångest över att behöva gå till jobbet på måndag, av olika anledningar. Jag har sjukskrivit mig 1 gång tidigare, då på grund av att jag faktiskt mådde väldigt dåligt fysik. (obs. att jag bara jobbat några månader) Jag har gått till jobbet ett antal gånger trots stark ångest men det är flera aspekter som gör att tanken på måndag gör att jag får stark ångest...

Frågan är om ni anser att det är rätt att sjukanmäla sig för ångest? Nu tänker jag ju inte säga det om jag sjukanmäler mig, givetvis, men jag undrar hur ni ser på det? Jag får ångest på tanken att sjukanmäla mig också så det jag funderar är på vad som egentligen kommer ge mig mest ångest... Jag orkar inte tänka mer på det här, vill bara bestämma mig för hur jag ska göra så jag kan släppa ångesten för något av det i alla fall, om ni förstår hur jag tänker.

• Svar på tråden Sjukanmäla sig pga ångest?
  • Anonym (?)

Du behöver inte ens säga varför du sjukanmäler dig!

Fast för kollegor o andra ska känna sig lugna kan det ju vara bra. Trist nog så är det fortfarande tabu. Ångest användes dessutom lättvindligt...

Vet en som gjorde så och chefen bara: men du kan väl komma...

• Anonym (Ångest)

Jag vet det men jag får ångest över tanken på att sjukanmäla mig på grund av ångest, absurt nog.

• Anonym (?)
    Anonym (Ångest) skrev 2015-09-26 22:14:53 följande:

Jag vet det men jag får ångest över tanken på att sjukanmäla mig på grund av ångest, absurt nog.

Been there too och nu är jag helt supersjukskriven pga sånt. :c
  • Ulltand

Visst måste man kunna göra det. Ibland kan det ju iof vara bra att möta det som är otäkt. Tycker du ska fundera över att söka hjälp för din ångest om du inte redan gjort det!

• Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-09-26 22:17:00 följande:

Been there too och nu är jag helt supersjukskriven pga sånt. :c

Det tog ett år att acceptera att jag var sjukskriven, jag hade problem med det. Jobbigt.
  • Anonym (Ångest)
    Ulltand skrev 2015-09-26 22:17:43 följande:

Visst måste man kunna göra det. Ibland kan det ju iof vara bra att möta det som är otäkt. Tycker du ska fundera över att söka hjälp för din ångest om du inte redan gjort det!

Jo jag försöker göra det, jag har mött det jag är rädd, orolig och har ångest inför mycket sedan jag började på det här jobbet. Men det känns bara som det blev för mycket.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (?) skrev 2015-09-26 22:18:05 följande:
    Det tog ett år att acceptera att jag var sjukskriven, jag hade problem med det. Jobbigt.
    Usch jag kan tänka mig det, jobbigt!
  • Anonym (Sökt hjälp?)

Nu är det så att "bara ångest" inte är en giltig orsak för sjukfrånvaro men om du frågar mig så är det klart du ska sjukanmäla dig om du har så svår ångest att du inte kan jobba.

Det viktigaste är dock att du tar itu med grunden till din ångest. Har du någon vårdkontakt idag?

Hur vet du redan idag att du kommer ha svår ångest på måndag? Är det något som är direkt relaterat till jobbet/arbetsplatsen?

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Sökt hjälp?) skrev 2015-09-26 22:37:05 följande:

Nu är det så att "bara ångest" inte är en giltig orsak för sjukfrånvaro men om du frågar mig så är det klart du ska sjukanmäla dig om du har så svår ångest att du inte kan jobba.

Det viktigaste är dock att du tar itu med grunden till din ångest. Har du någon vårdkontakt idag?

Hur vet du redan idag att du kommer ha svår ångest på måndag? Är det något som är direkt relaterat till jobbet/arbetsplatsen?

Jag vet det eftersom jag har ångest redan nu, och för att jag varit i sådana situationer. Det handlar om socialfobi samt en annan rädsla. Jag vet (Läs:hoppas) att det kommer bli bättre desto mer jag utsätter mig för det, vilket jag försöker göra, men nu på måndag känns det bara som att det blir för mycket för att kunna hantera. 
  • Ulltand

Det finns mycket bra läkemdel mot social fobi. Stanna hemma och boka en tid till en psykiatriker istället. Vänta inte med att söka hjälp det är, om än vanligt, ett sjukdomstillstånd.

Svar på tråden Sjukanmäla sig pga ångest?