Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Sjukanmäla sig pga ångest?

Jag har oerhört ångest över att behöva gå till jobbet på måndag, av olika anledningar. Jag har sjukskrivit mig 1 gång tidigare, då på grund av att jag faktiskt mådde väldigt dåligt fysik. (obs. att jag bara jobbat några månader) Jag har gått till jobbet ett antal gånger trots stark ångest men det är flera aspekter som gör att tanken på måndag gör att jag får stark ångest...

Frågan är om ni anser att det är rätt att sjukanmäla sig för ångest? Nu tänker jag ju inte säga det om jag sjukanmäler mig, givetvis, men jag undrar hur ni ser på det? Jag får ångest på tanken att sjukanmäla mig också så det jag funderar är på vad som egentligen kommer ge mig mest ångest... Jag orkar inte tänka mer på det här, vill bara bestämma mig för hur jag ska göra så jag kan släppa ångesten för något av det i alla fall, om ni förstår hur jag tänker.

• Svar på tråden Sjukanmäla sig pga ångest?
  • Anonym (Ångest)

Jag vet det men jag får ångest över tanken på att sjukanmäla mig på grund av ångest, absurt nog.

• Anonym (Ångest)
    Ulltand skrev 2015-09-26 22:17:43 följande:

Visst måste man kunna göra det. Ibland kan det ju iof vara bra att möta det som är otäkt. Tycker du ska fundera över att söka hjälp för din ångest om du inte redan gjort det!

Jo jag försöker göra det, jag har mött det jag är rädd, orolig och har ångest inför mycket sedan jag började på det här jobbet. Men det känns bara som det blev för mycket.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (?) skrev 2015-09-26 22:18:05 följande:
    Det tog ett år att acceptera att jag var sjukskriven, jag hade problem med det. Jobbigt.
    Usch jag kan tänka mig det, jobbigt!
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Sökt hjälp?) skrev 2015-09-26 22:37:05 följande:

Nu är det så att "bara ångest" inte är en giltig orsak för sjukfrånvaro men om du frågar mig så är det klart du ska sjukanmäla dig om du har så svår ångest att du inte kan jobba.

Det viktigaste är dock att du tar itu med grunden till din ångest. Har du någon vårdkontakt idag?

Hur vet du redan idag att du kommer ha svår ångest på måndag? Är det något som är direkt relaterat till jobbet/arbetsplatsen?

Jag vet det eftersom jag har ångest redan nu, och för att jag varit i sådana situationer. Det handlar om socialfobi samt en annan rädsla. Jag vet (Läs:hoppas) att det kommer bli bättre desto mer jag utsätter mig för det, vilket jag försöker göra, men nu på måndag känns det bara som att det blir för mycket för att kunna hantera. 
  • Anonym (Ångest)

Jag kan inte gå hem, jobbar 60 min hemifrån på måndag och har inget jobb jag bara kan gå hem ifrån. Jobbet passar inte mig men kan inte få så mycket annat pga att jag inte utbildat mig än. Men oftast jobbar man faktiskt ensam, även om det innebär en del kundkontakt... Det går inte att välja bort. På måndag ska jag jobba med nya människor, flera stycken, vilket inte hör till vanligheterna... Plus lång resväg, vilket också känns jobbigt då jag är osäker efter en olycka. Men som sagt, jag försöker oftast möta det jag är rädd för men känns som det blev lite mycket... 

Det blir jobbigt att ringa och sjukanmäla sig också men vad ska man göra... Ingen aning om hur jag ska säga det, tips? tror att jag bestämt mig för att göra det. Alltså, jag vet att jag inte måste säga anledning men låter konstigt att säga att man bara vill sjukanmäla sig. Jag vet inte varför men det känns som att de kommer förstå att jag inte är sjuk på riktigt... Och bli irriterade

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Tina83) skrev 2015-09-27 12:05:06 följande:

Jag har också social fobi, ångest och även en annan diagnos. Nu är jag arbetslös och har sjukersättning på 50%. Fundera på om jag kan bli sjukskriven på de 50% som jag inte har sjukersättning. När jag har haft jobb så har jag gått till jobbet fast jag hade ångest inför varje jobbdag, ibland var jag nära att bryta ihop på jobbet. Men jag gjorde allt för att dölja hur jag mådde, ingen visste hur jag mådde förutom min sambo. Har alltid haft svårt att be om hjälp, svårt att prata om hur jag mår.

Jag har bara sjukanmält mig en dag pga ångest, har aldrig varit sjukskriven. Men har man stark ångest så tycker jag det är bättre att sjukanmäla sig än att göra som jag och inte lyssna på sin kropps signaler. Jag jobbade på tills jag var väldigt nära att krascha. 

Ja alltså, jag har brutit ihop på jobbet ett antal gånger och då har jag bara jobbat några månader... Om det varit någon närheten försöker man ju verkligen bita ihop även om man bara vill gråta. Minsta lilla får mig egentligen att bryta ihop, för man har kämpat så otroligt länge (hade ett helvete i skolan också) och tillslut orkar man bara inte längre. Det är inte roligt.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Åxå) skrev 2015-09-27 12:58:04 följande:

Ts! Jag vet exakt hur du mår. Förra veckan orkade jag inte heller längre. Efter att ha kämpat och kämpat, lipat och lipat. Så sa min kropp ifrån. Ont i hela kroppen. Och sååå trött så trött. Jag fick helt enkelt ringa och sjukanmäla mig... Och hade såklart jätte ångest för att göra det.

Skulle ringa läkaren för att få hjälp (har varit sjukskriven pga detta förra året men valde att hoppa av sjukskrivningen för att börja jobba. Dumt jag vet)

Ångest för att ringa läkaren... Tog två dagar innan jag kunde förmå mig att ringa, då jag ser det som ett stort misslyckande.

Får tid direkt.

Kommer dit och säger Hej. Bryter sedan ihop och lipar hela besöket. Han fick nog inget vettigt ur mej.

Som tur är känner han ju mig och mina problem.

Sjukskriven i två veckor.

Känner att jag inte kan slappna av under dessa veckor nu.. Då jag kanske måste tillbaka till jobbet. Och det vill jag inte. Jag vill bli bra!!! Har haft ångest i 12 års tid. Och förra året var det så illa att jag inte orkade mer.

Så iaf. Sjukskriv dej! Och ring Vc!

Hoppas du får hjälp. Kram

Usch känner igen mig i känslan. Men otroligt bra gjort att ändå gå ditt, det skulle jag aldrig klara av. Aldrig. Jag kan tyvärr inte sjukskriva mig, jag måste försöka tjäna pengar nu tills jag kommit på vad jag vill utbilda mig till (hur jag nu ska klara av det är en annan historia)
  • Anonym (Ångest)

Men som sagt, det är ingen "vanlig dag på jobbet" utan omständigheter som gör det extra ångestfyllt. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Samma här) skrev 2015-09-27 22:07:09 följande:

Jag har så mycket ångest för imorgon! Grät en skvätt ikväll, det är extra jobbigt ikväll då min sambo är bortrest. Så nu måste jag hantera ångesten helt själv.

Det är ett så tråkigt liv att ha ångest inför jobbet varje dag, jag är sällan glad längre. Och så här ska man ha det tills man är 65 år, vet inte hur jag ska kunna stå ut så länge! Är så ledsen hela tiden

Usch vad jobbigt. Jo den tanken är inte rolig men jag hoppas verkligen att jag kan hitta ett jobb som jag trivs någorlunda med, som känns meningsfullt och som jag trivs med och kan gå till utan ångest. Det är i alla fall drömmen... Vad jobbar du med?

Jag har just sjukanmält mig nu, det känns som en lättnad att ha gjort det i alla fall (tycker att det är oerhört jobbigt att prata i telefonen på det...) trots att det inte känns bra.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Inte någon bra idé) skrev 2015-09-28 20:38:02 följande:
    Själv funderar jag på hur sjuk man är om man mår bra bara man inte behöver jobba ;) En ångestsjukdom försvinner inte för att man slipper jobba. Den är konstant och man kan lära sig att hantera den. Har man ett jobb som man vantrivs på bör man se över sin jobbsituation. Byta jobb eller utbilda sig till något som kan fungera. Om man nu inte har ekonomiska förutsättningar att låta bli att jobba förståss. Dock är det så att en ångestsjukdom blir värre ju mer man undviker och isolerar sig.
    Men jo, det gör det givetvis visst om det handlar om jobbet. I mitt fall när det handlar till största del av social fobi är det en lättnad att vara hemma, ångesten släpper en hel del även om den inte försvinner 100%. Sedan är det ju ingen LÖSNING att vara hemma men det är en annan fråga. Jag har haft ångest idag eftersom jag haft ångest över morgondagen, resten av veckan, veckan efter den (som är så långt jag fått schema för) samt framtiden. Men ångesten hade varit större om jag gått till jobbet idag. Nu orkar jag förhoppningsvis,trots allt, gå till jobbet resten av veckan trots ångest... Ibland behöver man en paus från den värsta ångesten.
  • Anonym (Ångest)

...för att orka fortsätta.

Svar på tråden Sjukanmäla sig pga ångest?