• Loriyana

Har han verkligen INGA rättigheter?

Min kompis blev tillsammans med en tjej. Han är lite av en "toffel" och rätt desperat, men världens snällast. Jag var glad över att han äntligen hittat någon. Han var lite ledsen dock eftersom kvinnan han blivit tillsammans med sa att hon var steril, och han ville gärna ha barn, men eftersom han älskade henne så mycket så gjorde det ingenting.

Hur som helst. Tre månader senare blir hon gravid. Min kompis är överlycklig, men han berättar att han skulle stötta henne även om hon valde abort. Hon väljer dock att behålla barnet och min kompis går på shoppingspree och köper blöjor, barnvagn och annat.

Ett par veckor senare gör hon slut. Hon skyller på hormonerna och att hon känner sig "kvävd" av honom, vilket jag kan förstå för han är rätt kvävande...han vill alltid göra alla till lags och erbjuder massage, mat...ja vad som helst. Ja jag vet att det är för att han är snäll, men ibland så ÄR det lite kvävande att ha någon omkring sig som är så...ja...lite FÖR hjälpsam om ni förstår vad jag menar? Jag rådde honom att helst enkelt ge henne lite utrymme.

Nu till problemet. Han gav henne utrymme, han gjorde precis ALLT vad hon bad honom om MEN hon har nu blockerat honom och ger honom ingen information alls om barnet.

Från en annan källa har jag nu fått höra att hon helt enkelt ville ha barn men hon ville inte ha en partner och jag vet inte om hon blev tappad på stengolv som barn men hon valde definitivt fel man att göra det här med! Hon trodde att han, liksom största antalet män, skulle få panik vid gravid beskeded och springa hundra mil i motsatt riktning. Det slog henne aldrig att han faktiskt skulle VILJA ha barnet.

Nu är barnet född (han fick reda på det genom att bevaka skatteverket) och han verkar inte ha några som helst rättigheter. Hon kan välja att skriva "fader okänd" och det verkar inte finnas något han kan göra åt det.

Jag vet inte hur jag ska trösta min kompis? Han är förtvivlad. Han vill bara se sitt barn. Har han verkligen inga rättigheter?

• Svar på tråden Har han verkligen INGA rättigheter?
  • Kjell2

Be honom kontakta Socialen och berätta att han är pappa.

• zemer

Jag tror att han kan kräva en faderskapsutredning via socialen.

• nokitus

Alltså, jag måste först säga, jag vet inte. Men jag tror nog det. Kanske han skulle kunna kräva faderskapstest, och sedan kräva umgängesrätt osv. Några rättigheter MÅSTE han ju ha.

• Griseknoen35

Nej han har inga rättigheter men barnet har massor ;). Han kontaktar socialen och berättar att han är pappan till barnet och sedan ska han kräva umgänge. Barnet har rätt till att ha en pappa och att ha umgänge med honom.

• Drottningen70

Han kontaktar familjerätten och berättar att han är far. Faniljerätten är MYCKET måna om att ett barn inte ska landa med ett "fader okänd" på pappret. Om hon nekar kommer en utredning att göras. Kan göras utan hennes medgivande. Sen blir nästa fråga vårdnad. Och där behöver han gå till domstol om hon ej frivilligt går med på gemensam vårdnad. Ungen kommer tyvärr väl vara över ett år innan hela proceduren är klar.

• Ful Anka

Tror han har rätt till att betala underhåll retroaktivt också. Inget positivt men ändå något som gör att man vill få reda om man är den biologiska fadern. Det kan ju i detta fall faktiskt vara någon annan..

This is my life and I don't care
  • Fjäril kär

Han ska direkt vända sig till socialen där han bor och berätta hela historien och begära faderskapsutredning. 

(hon å andra sidan kan räkna med att bli av med underhållet om hon inte medverkar till en utredning om barnafadern) 

När faderskapet är utrett ska han ta kontakt med tingsrätten och stämma henne på vårdnaden för att få en chans att få gemensam vårdnad. (som ogift har hon hela vårdnaden per automatik)  han ska också i tingsrätten kräva umgängesschema. 

Han har absolut rättigheter (eller ja barnet har ju rätt till honom)  men han måste ju veta i vilken ände han ska börja. 

• Loriyana

Jag rådde honom att kontakta socialen för länge sedan, och han har sagt att han gjort det men att de sa att inget kan göras om inte hon skriver att han är fadern? Men han kommer till mig ikväll för att snacka lite så ska råda honom att kontakta socialen igen samt skatteverket samt försäkringskassan.

Han är inte svensk utan från England så det är en smula svårt för honom att förstå byråkratin och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan. Hans svenska är inte den bästa men han lär sig snabbt.

• Kjell2
    Loriyana skrev 2015-09-27 18:51:14 följande:

Jag rådde honom att kontakta socialen för länge sedan, och han har sagt att han gjort det men att de sa att inget kan göras om inte hon skriver att han är fadern? Men han kommer till mig ikväll för att snacka lite så ska råda honom att kontakta socialen igen samt skatteverket samt försäkringskassan.

Han är inte svensk utan från England så det är en smula svårt för honom att förstå byråkratin och jag försöker hjälpa honom så gott jag kan. Hans svenska är inte den bästa men han lär sig snabbt.

Du kan hjälpa honom genom att kontakta skatteverket för att se om det finns någon fader till barnet. 

Därefter får han ligga på mot socialen att han troligtvis är en fader, berätta om deras relation och att de hade sex nio månader innan födelsen. Gör han det sannnolikt att han är fader kommer soc dra igång en utredning och sista steget tvinga mamman att ta dna-prov från barnet för att fastställa.
  • Aniiee
    Loriyana skrev 2015-09-27 18:51:14 följande:

Länge sedan som i innan barnet var fött? Det är svårt att utreda faderskap för ett barn innan det föds, man vill helst inte göra det pga risker. Mamman får skiva vad tusan hon vill, om det kommer någon om fem år från tjotahejti och säger att HAN är far till barnet så måste de ändå dra igång en utredning om de inte redan har bevis för att så inte är fallet.

Såg åt vännen att ringa soc imorgon och berätta igen att han är far till ett barn och mamman förvägrar barnet umgänge med sin pappa. Då blir det eld i baken oftast....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Har han verkligen INGA rättigheter?