• Juno

Ute-tider för 11-åringar?

Hur länge är det rimligt att en 11-åring är ute en lördagkväll? Och får din 11-åring "hänga ute" på helgkvällar?

I vår stadsdel är det "inne" bland vissa ungdomar  (barn) att på fredags- och lördagskvällar hänga på parkeringen vid det lilla centrumet. Där samlas ungdomar i 15-årsåldern med mopeder och A-traktorer, ibland äldre ungdomar med bilar, och så en svans av barn i 11-, 12- och 13-årsåldern. Bland dem finns klasskompisar till mitt barn, och hen är inte nöjd med att hen inte får hänga där till sent på nätterna.

Hen ska vara hemma senast 20 på vardagar och senast 21 på helger om det inte är något särskilt (bio eller disco) eller om hen är hemma hos en kompis. Tycker helt enkelt att hen är för ung för att hänga "på byn" tillsammans med dem som är mycket äldre, särskilt som det händer en del "skit" (skadegörelse och sånt) i området. Det tycks jag dock vara rätt ensam om att tycka eftersom andra föräldrar tillåter att deras femteklassare är ute sent. Igår när jag var ute med hunden var det fullt drag vid Coop kl 23 och bland dem fanns flera som jag vet går i 5:an eller 6:an.

Så, vad säger ni? Är jag för sträng? Vilka regler tycker ni är rimliga för en 11-åring?

• Svar på tråden Ute-tider för 11-åringar?
  • nnnnnnnn

Mina barn är inte ute så alls.

De är med kompisar och då sover de ibland över - annars är det hemgång före 17. Någon gång har de varit hos kompisar till 19-20 utan att sova över.

Med kompisar på bio eller disco = hem efteråt. Oftast hämtar vi föräldrar dem, även om det är gångavstånd. Hittills har det varit slut vid 22-23-tiden.

Min äldsta går i 7:an, så jag tycker att det låter märkligt att 5:e klassare är ute utan att göra något särskilt - ända till 22-23!

• LosSimpsons

Jag rände så som barn. Plattan, Sergels Torg, var mitt tillhåll (nej, jag har aldrig rört en drog).

Mamma tillät det inte, men jag var där ändå.

När jag ser tillbaka på det i vuxen ålder så ser jag på det som så att min mamma borde ha hittat på något med mig istället. Hade hon och jag pysslat med nått roligt fritidsintresse, eller bara trivts i varandras sällskap, så hade jag nog inte hängt på "spännande plattan" och sökt uppmärksamhet.

Idag är jag närmare 30 år och har en son som snart börjar i skolan. Han kommer att ha mycket stramare tyglar än vad jag hade. Men inte som i "håll dig hemma", utan mer som i "du och jag kan väl ha ett bio-maraton? Vi ser en ny biofilm varje lördag, sedan recenserar vi de!"

Jag kommer att vara tuffare, roligare och mer närvarande och hoppas på att det funkar. ;)

• cosinus

Är min dotter borta på kvällarna är hon hos en kompis inom 100 meters radie från vårt hus. Vi har inga bestämda tider så, ibland har hon kommit 22 men det är nog det senaste på helgerna. Har möjligen kunnat vara ute med kompisar till 22.30 någon sommar men som sagt de håller sig inom en 100-metersradie och leker. Vi bor väldigt lungt till så jag är inte det minsta orolig.

På veckorna får hon komma hem senast 20:30 för att hinna äta kvällsmat och varva ner lite innan hon ska lägga sig 21. Det är extremt sällan hon är iväg så sent, oftast är hon hemma senast 20.

Hon åker buss varje dag till och från skolan (den är på andra sidan stan) vilket gör att hon har ett årskort på bussen. I år han hon börjat ta bussen till en del kvällsaktiviteter i stan men än så länge har vi alltid hämtat henne och det var min plan även framöver i vinter. När affärerna stängt i stan så kan det nog upplevas lite läskigt i vintermörkret så jag tänkte hon skulle slippa det ett tag till.

• Penida

Jag tycker ni låter kloka, TS. Jag hade inte alls sett någon poäng med det där.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    LosSimpsons skrev 2015-09-27 18:02:14 följande:

Jag rände så som barn. Plattan, Sergels Torg, var mitt tillhåll (nej, jag har aldrig rört en drog).

Mamma tillät det inte, men jag var där ändå.

När jag ser tillbaka på det i vuxen ålder så ser jag på det som så att min mamma borde ha hittat på något med mig istället. Hade hon och jag pysslat med nått roligt fritidsintresse, eller bara trivts i varandras sällskap, så hade jag nog inte hängt på "spännande plattan" och sökt uppmärksamhet.

Idag är jag närmare 30 år och har en son som snart börjar i skolan. Han kommer att ha mycket stramare tyglar än vad jag hade. Men inte som i "håll dig hemma", utan mer som i "du och jag kan väl ha ett bio-maraton? Vi ser en ny biofilm varje lördag, sedan recenserar vi de!"

Jag kommer att vara tuffare, roligare och mer närvarande och hoppas på att det funkar. ;)

Fast det är ju inga konstigheter alls att barn föredrar kompisar framför föräldrar när de börjar komma upp i ålder hur rolig man än tycker sig vara som förälder? En rätt naturlig utveckling och sund enligt min mening. Däremot tycker jag att det är självklart att man som förälder reglerar det något som TS.
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Ute-tider för 11-åringar?