Ute-tider för 11-åringar?
Hur länge är det rimligt att en 11-åring är ute en lördagkväll? Och får din 11-åring "hänga ute" på helgkvällar?
I vår stadsdel är det "inne" bland vissa ungdomar (barn) att på fredags- och lördagskvällar hänga på parkeringen vid det lilla centrumet. Där samlas ungdomar i 15-årsåldern med mopeder och A-traktorer, ibland äldre ungdomar med bilar, och så en svans av barn i 11-, 12- och 13-årsåldern. Bland dem finns klasskompisar till mitt barn, och hen är inte nöjd med att hen inte får hänga där till sent på nätterna.
Hen ska vara hemma senast 20 på vardagar och senast 21 på helger om det inte är något särskilt (bio eller disco) eller om hen är hemma hos en kompis. Tycker helt enkelt att hen är för ung för att hänga "på byn" tillsammans med dem som är mycket äldre, särskilt som det händer en del "skit" (skadegörelse och sånt) i området. Det tycks jag dock vara rätt ensam om att tycka eftersom andra föräldrar tillåter att deras femteklassare är ute sent. Igår när jag var ute med hunden var det fullt drag vid Coop kl 23 och bland dem fanns flera som jag vet går i 5:an eller 6:an.
Så, vad säger ni? Är jag för sträng? Vilka regler tycker ni är rimliga för en 11-åring?