Inlägg från: mia maria |Visa alla inlägg
  • mia maria

Hur reser ni med barn?

Jag reser nog mer nu än innan jag fick barn, även om jag reste en del då med!
    Jag har rest ensam med mina pojkar sen äldste var tre år o yngste åtta månader (de är nu sex resp. elva år) o dels har det blivit en hel del charter till främst Turkiet (ej all inclusive ska tilläggas utan det har funkat alldeles utmärkt utan detta koncept, även om vi har gjort ett par halvhjärtade försök att prova..!) men även flera storstadssemestrar till Paris/Disneyland (2 ggr), Rom (kombinerat med badort vid kusten), Berlin, Oslo (dit har vi både bilat o flugit).
    Sen reser vi en del inom Sverige också, på vintern blir det tex svenska fjällen o skidsemester.

Jag har aldrig haft några problem med att resa med barnen, trots att jag alltid rest ensam med dem o de har varit relativt små. Vi har klarat mindre magsjukor, en liten hjärnskakning, mellanlandningar, åksjuka, tåg i Italien, badbåtar i Turkiet, äta ute på restauranger, sightseeing - ja allt går om man tar det lite för vad det är o inte har några stenhårda förväntningar på att det ska vara på ett visst sätt
    Det har funkat finfint att flyga med barnen i alla åldrar (kanske har jag haft tur, vad vet jag!?) o om man väljer att se fördelarna o inte nackdelarna med att resa med barn så tror jag att hälften är vunnet

Jag har en blogg där jag skriver om mina resor om du vill gå in o kika:
    http://www.ensammamammansvarld.blogg.se  

• mia maria
    scanmia skrev 2015-09-30 17:21:48 följande:

Vi har rest mycket med barn. Flera långflygningar om året pga att vi bor långt från familj och av olika jobbanledningar. Jag tycker att det är jobbigt att resa med barn under fem år. Visst finns det bättre åldrar (ammande bebis) och sämre åldrar (nästan två) i det intervallet, men på det stora hela så är det mycket slit och jobb med resandet. Efter att barnen är runt fem så blir det helt plötsligt mycket, mycket, mycket lättare. 

Sedan är förstås resmålen viktiga med. Det är inte kul att sitta sig igenom en femrätters middag när man är tre år och har benen fulla av spring. Det är för det mesta inte så kul för omgivningen då heller. En picknick på stranden däremot... Eller att man bor med möjlighet att laga egen mat.
    Vissa kulturer är väldigt familjevänliga och öppna för även små barn (jag tittar på dig Italien!) medan andra har mer av barn-ska-synas-men-inte-höras-inställning (jag nämner inga namn...).
    Tycker ni om att vandra så finns det ett guldläge där man fortfarande orkar bära på barnet, sedan bör man kanske vänta tills de har ben som är långa nog att hålla någorlunda tempo. Om man cyklar eller paddlar kanot så kan det funka bättre.

Testa med lokala museer och dylikt när de börjar tycka det är kul. Då först tror jag att storstadssemestrar ger önskat utbyte. Eller passa på med riktigt små bebisar som oftast är hur nöjda som helst inboade i en sjal hos mamma eller pappa.

Ja storstadssemestrar är verkligen att rekommendera från det att barnen uppskattar olika muséer - vilket enligt min erfarenhet funkar jättebra från ca 3 år o framåt!
    Nu är mina barn 6 o 11 o jag föredrar faktiskt storstadssemestrar just nu just pga att de är så vetgiriga o uppskattar olika sevärdheter o dyl - semestrandet känns på så vis väldigt enkelt o lättsamt tycker jag
  • mia maria
    isolande skrev 2015-09-29 19:02:27 följande:

Hahaha, Gud vad positiva alla är!? Jag tycker mest det är en pina att resa med mina barn. Det är liksom inte värt pengarna.... Jag kanske har extremt jobbiga ungar? Eller fel förväntningar kanske som vissa skriver. Jag vill liksom ha roligt när jag reser, och trots att det kör ihop sig eller blir obekvämt så ska inte jorden gå under. Men så är mina barn, är det minsta besvärligt är det gallskrik och hysteri. Jag pallar inte med det på andra sidan jorden på en flygplats när planet ska gå om en minut. Och att man ska ha kul och mysigt ihop och så är det bara gnäll för att det inte är som hemma....

Kanske är mina barn väldigt enkla att resa med - jag vet inte riktigt..?! De är två mer eller mindre "vilda" pojkar som är oblyga, pratglada, vetgiriga, nyfikna osv. Inga blyga tysta små violer mao!

Men de har vid det här laget rest en hel del o vet hur det fungerar, o som jag skrev ovan så tar vi det som det kommer samt att man försöker att välja de enklaste alternativen i en del situationen. Och med det så menar jag de enklaste alternativen för just oss o det som passar våra behov.

Jag tror att inställningen gör mycket - många undrar hur man kan njuta av semestern när man reser ensam med två barn, men kanske har man bara då olika uppfattning om hur man upplever vad en semester är?!
Svar på tråden Hur reser ni med barn?